Bélyegen a nagyvilág

PÁLYÁZÓK - BÉLYEGMÚZEUM

Hamarosan, a Múzeumpedagógiai Évnyitón adják át a Múzeumpedagógiai Nívódíjat. Sorozatunkban ABC sorrendben valamennyi pályázót bemutatjuk: elsőként a Bélyegmúzeumot.

Magyar Múzeumok Online 2014-09-18 11:09
Cikk küldése e-mail:

Az 1930-ban alapított Bélyegmúzeum különleges, egyedi gyűjtőkörrel rendelkező országos szakmúzeum. Gyűjteményei őrzik a világ valamennyi országában megjelent valamennyi bélyeget, melyek parányi méreteik ellenére magukon hordozzák bolygónk természeti, tudományos és történeti fejlődésének legfontosabb mozzanatait. Amellett, hogy a bélyegek segítségével bárhová eljuthatnak üzeneteink, grafikáikon felfedezhetjük a kibocsátó állam önmagáról megfogalmazott üzenetét.

 

A Bélyegmúzeum küldetése gyűjteményein keresztül közvetíteni a nemzeti és az egyetemes kultúra értékeit, speciális eszközeivel az életen át tartó tanulás folyamatába illeszkedve megkönnyíteni, szórakoztató formába önteni az önművelést, folyamatosan hangsúlyozva az ismeretszerzés fontosságát. Az intézmény elsődleges célközönsége hosszú ideig a bélyeggyűjtő társadalom volt, a közoktatás terén pedig a szakiskolák (postás szakközépiskola, nyomdász hallgatók, grafikusok). Az utóbbi években azonban egyre szélesebb közönség felé nyitnak, amelynek köszönhetően figyelemre méltó múzeumpedagógia program is született. Ennek alapja, hogy a Világegyetem – bélyegtörténelem címet viselő állandó kiállítás, sőt a gyűjtemény egésze szinte minden témakörhöz és minden tudományághoz kapcsolódik, így múzeumpedagógiai szempontból gyakorlatilag kimeríthetetlen forrással rendelkeznek. Ugyanakkor egy elismert, életen át szórakozást nyújtó hobbitevékenységre is felhívják a figyelmet.

Lehetőségeiket, egyedülálló adottságaikat összehangolva a múzeum munkatársai önálló múzeumpedagógiai programot fogalmaztak meg, amelyet az előző, 2013/14-es tanévben meg is valósítottak. Az új múzeumpedagógiai struktúra segítségével a bélyeg komplex módon illeszkedik a közoktatás szereplői által generált elvárásokhoz. Elképzelésük szerint a bélyeggel, nem mint üzeneteink közvetítőivel, hanem mint hasznos információforrással ismerkednek meg foglalkozások résztvevői. Legyenek óvodások, általános iskolások vagy középiskolások, korosztályuknak megfelelő múzeumpedagógiai módszerek segítségével tanulják meg a bélyegeket „megszólaltatni”. Mindez kiegészül a hobbitevékenység népszerűsítésére irányuló foglalkozásokkal, melyek a bélyeggyűjtés „szakmai” oldalát mutatják be a filatélia iránt érdeklődő fiataloknak.

 

A koncepció két alappillére a gyakorlatban:

A bélyeg, mint általános információforrás felhasználása múzeumi órák keretében

A koncepció ezen részében a bélyeg általános ismeretközlő és ismeretbővítő szerepkörét használják fel és minden közoktatásban résztvevő korosztály számára kínálnak lehetőséget. Az óvodások számára indították a Mesekuckó elnevezésű programsorozatot. Az elsősorban élményre építő foglalkozás során, meséken keresztül a bélyeg új oldaláról mutatkozik be: olyan tárgyként, amit nemcsak levelekre ragaszthatnak, hanem amelyen keresztül a világ számos és izgalmas történetével, eseményével is megismerkedhetnek.

A múzeum munkatársai 2013 őszére közel harmincféle óravázlatot dolgoztak ki (történelem, földrajz, rajz- és vizuális kommunikáció, ének-zene stb. témakörben) óvodás kortól egészen a középiskola végéig, melyekből a pedagógusok kedvükre szemezgethetnek a múzeum honlapján és a MOKK Múzeumi a’la carte felületén. Az elkészült óravázlatok többsége olyan, a bélyegek felhasználásával megvalósuló interaktív és drámapedagógiai elemeket tartalmaz, melyek segítségével a diákok játszva sajátíthatják el a szükséges tudásanyagot. A múzeumi óránk elsődleges célközönségét a köznevelés és közoktatás szereplői: óvodák, általános- és szakközépiskolák, szakiskolák, felsőoktatási intézmények jelentik. A múzeumpedagógiai eszköztárukban a drámapedagógiai módszerek mellett számos megerősítést és visszacsatolást segítő feladatlap, valamint egyéni és csoportos munkára épülő feladat szerepel. Fontosnak tartják, hogy a múzeumi órákon kívül a bélyeg szerephez jusson az iskolai órákon is, mivel segítségével érdekesebbé, izgalmasabbá válhat a tanulás. Ráadásul megvan az a jó tulajdonsága, hogy mindenki számára elérhető. Ezért a Magyar Postával közösen az Emberi Erőforrások Minisztériumának Oktatási Államtitkársága részére kidolgoztak egy koncepciót, melyben példákkal illusztrálva mutatják be, hogyan használható fel a bélyeg játékos formában a közoktatásban az általános iskolás korosztálynál.

2014 márciusában megjelent az Érdekes? Bélyeges! című társasjáték. Az általános iskola felső tagozatosainak és középiskolásoknak szánt társasjáték az állandó kiállításban bemutatott magyar, ezen belül pedig elsősorban a humán tárgyak (történelem, irodalom, rajz- és vizuális kultúra) tanítására alkalmas bélyegekre épít. A játék alapját képező műveltségi kártyák segítségével az iskolában és a múzeumi órákon is könnyen megvalósítható a tantárgyak koncentrációja, hiszen egy adott téma, vagy korszak tárgyalásakor fel lehet használni a többi műveltségi területhez tartozó kártyát. A bélyeggyűjtés alapjainak elsajátítását segítő játékszabállyal és ismertető füzettel a társasjáték kiegészítője a múzeumpedagógiai koncepció másik megközelítésének, ami a szakmai, filatéliai oldalt vette célba.

 

A bélyeg, mint filatéliai információforrás

A Bélyegmúzeum Ifjúsági Filatéliai Klubjának keretében a gyerekek minden hónap második és negyedik szombatján sajátíthatják el a bélyeggyűjtés alapjait. A foglalkozásokon a klubtagok tét nélkül próbálhatják ki a bélyeggyűjtés módszereit (bélyegáztatás, vízjelvizsgálat, fogazatmérés, katalógushasználat stb.), mivel itt nem a saját gyűjteményeik darabjain kísérleteznek. Természetesen a filatélia alapjainak elsajátítása mellett a bélyegen ábrázolt információ is szerephez jut a szakköri feladatokban, hiszen ezeken az összejöveteleken is cél az általános műveltség bővítése. A szombati összejövetelek harmadik és nem elhanyagolható eredménye a gyerekek közötti személyes kapcsolatok épülése. A bélyeggyűjtés nem az a műfaj, ami alapvetően számítógéppel és internettel, interaktív eszközökkel végezhető. Nagyon fontos a személyes jelenlét, az egymással történő kommunikáció, amit segít a közös érdeklődési kör, és a foglalkozások során megszerzett közös élmények. A klub célközönségét elsősorban azok a fiatalok alkotják, akik érdeklődnek a bélyegek és a bélyeggyűjtés iránt.

A múzeumpedagógiai évad legjobbjai

Kihirdették a Múzeumpedagógiai Nívódíj nyerteseit

Hatodik alkalommal osztották ki a Múzeumpedagógiai Nívódíjakat az idei Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón A Múzeumpedagógiai kiadvány és a Múzeumpedagógiai kezdeményezés kategóriákban két-két nyertest...

2011. október 10. Magyar Múzeumok Online

Hová kerülnek idén a Múzeumpedagógiai Nívódíjak?

PÁLYÁZÓK

A Múzeumi Oktatási és Képzési Központ és az Emberi Erőforrás Minisztérium Közgyűjteményi Főosztálya 2013-ban is meghirdette a Múzeumpedagógiai Nívódíj pályázatot. Idén 16 múzeum pályázott; lássuk, milyen...

2013. augusztus 08. Magyar Múzeumok Online

Kihagyhatatlan múzeumpedagógiai foglalkozások

Múzeumpedagógiai Nívódíj 2010

A Múzeumpedagógiai Nívódíjak átadása idén sem maradt el, 2010. szeptember 27-én a Múzeumok Őszi Éjszakájának székesfehérvári hivatalos nyitóeseményén ország-világ megtudhatta, melyik intézmény viszi haza a...

2010. október 10. Magyar Múzeumok Online
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...