Gárdonyi-kuckó

PÁLYÁZÓK - DOBÓ ISTVÁN VÁRMÚZEUM

A Múzeumpedagógiai Nívódíjra pályázók közül harmadikként a Dobó István Vármúzeum programját mutatjuk be.

Magyar Múzeumok Online 2014-09-24 11:46
Cikk küldése e-mail:

A Dobó István Vármúzeum megalakulása óta nagy gondot fordít a Gárdonyi-életmű ápolására, az író kultuszának életben tartására, erősítésre. Az elmúlt évek során számos szakmai, ismeretterjesztő és kulturális rendezvényük vált tradícióvá. 2013-ban ünnepeltük Gárdonyi Géza író születésének 150. évfordulóját. Ehhez a jeles évfordulókhoz kapcsolódóan tervezték a Gárdonyi Jubileumi Emlékév című projektet, amely méltó emléket állított az írónak. Fontos törekvésük volt, hogy a program során a különböző intézmények, önkormányzatok, civil szervezetek együttműködjenek, a közös munka során új gyakorlatok alakuljanak ki.

 

 

 

Az emlékbizottság és a szervezők legfontosabb célja az olvasás és a Gárdonyi-életmű népszerűsítése mellett az volt, hogy a programok közelebb hozzák az emberekhez és megszerettessék a magyar irodalmat, „kézzel foghatóvá” tegyék a Gárdonyi-életmű legfontosabb üzeneteit: a hazafiságot, a helytállást, a kitartó munka szeretetét, egymás tiszteletét, a családszeretetet. Ezért gondolták úgy a múzeum munkatársai, hogy újszerű programokkal, modern megközelítéssel, az interaktivitás hangsúlyozásával, a szakmai eredmények igényes ismeretterjesztésével, közös játékkal, számos új együttműködési forma kialakításával, és nem utolsó sorban turisztikai attrakciókkal ünnepeljünk.

 

A Gárdonyi-életmű múzeumpedagógiai hasznosítása több éves tradíció. Mivel Gárdonyi Géza Egri csillagok című regénye a legtöbb iskolában kötelező olvasmány, a tananyaghoz való kapcsolódás adott volt. Gárdonyi írói világa nem idegen a gyermekek számára, főbb üzenetei jól megfoghatók, megfogalmazhatók. Gárdonyi üzenete a nemzettudat része, a regény számos – változatos módszertannal bíró és annál is változatosabb minőségű – pedagógiai feldolgozása bárki számára könnyen elérhető. Ez adta a feladat nehézségét és a kihívást is: újat, többet, jobban elmondani. Ezért született meg a szokatlan életmű-interpretáció ötlete, a Gárdonyi-kuckó.

 

A látványos installációjú, különleges játékokat, fegyvermásolatokat, öltözetrekonstrukciókat felvonultató sátor a Gárdonyi emlékévben kelt útra, hogy népszerűsítse a Gárdonyi-életmű nagyszerű üzeneteit: a hazafiságot, a helytállást, egymás munkájának megbecsülését, a játék fontosságát. Bemutatta Gárdonyi Géza sokoldalúságát, népszerűsítette műveit, felhívta a figyelmet arra, hogy az írás mellett számos más dologgal is foglalkozott. A titkosírás, a természet szeretete, a mesék és novellák különleges világa, a történelmi ismeretek új megközelítése nem csak a gyerekeket, hanem a felnőtteket is elbűvölte. A program elsődleges célcsoportja a gyermekek voltak, de a tapasztalatok szerint a felnőttek és a szépkorúak is órákat tudtak eltölteni az irodalmi játékvilágban.

 

 

A fegyvermásolatok (sisakok, láncing, szablyák, mellvért, pajzsok), a ruharekonstrukciók az Egri csillagok című regény miliőjét idézték meg, ugyanúgy, ahogy a történelmi terepasztalok, a különböző kirakók. Ez utóbbiak több korosztály számára készültek, így a legkisebbek az egyszerűbb torony-kirakóval, az idősebbek pedig a vár korszakait bemutató történelmi puzzle-lel próbálkozhattak. A történelmi terepasztalon számos stratégiai játékon lehetett újrajátszani a regény eseményeit.

 

A tili-toli játékok és egy különleges asztal Gárdonyi titkosírásának megfejtéséhez adtak segítséget és teret, az egyedi gyártású és esztétikus kivitelezésű mesesámlik pedig az író eddig ismeretlen, mesék iránti szeretetét idézték fel. Ugyancsak ehhez nyújtott segítséget számos, szintén egyedi gyártású mesés és novellás kötet. Az egyik legérdekesebb darab a sátor központi helyén lévő, forgatható háromszögekből álló torony, melyen Gárdonyi fotóit, legszebb relikviáit lehetett kirakni.

 

A Gárdonyi-játékok különlegességét az adja, hogy minden játék eredeti műtárgyak fotóinak felhasználásával készült. A ruhák nem jelmezek, hanem a múzeum történelmi kutatási eredményeit felhasználó öltözetrekonstrukciók, s ugyanez mondható el a fegyverekről is. A ponyvasátor Gárdonyi Géza otthonát idézte fel.

 

 

A Szentjánosbogárkák című kiadvány szintén az életmű múzeumpedagógiai feldolgozását szolgálja. A kiadvány is hangsúlyozza Gárdonyi sokoldalúságát, felöleli minden fontosabb munkáját. Feldolgozza a három legjelentősebb történelmi regényt, bemutatja Gárdonyi különleges mesevilágát és a titkosírás rejtelmeibe is bepillantást enged. Számos új ismeretet közöl, s a „színes” játékok lehetővé teszik az ismeretek elmélyítését. A kiadványt a családok hazavihették, s otthon próbálhatták ki frissen szerezett tudásukat.

 

A Gárdonyi-kuckó módszertanának kialakításában az egyik legfontosabb tényező a játékosság volt. A létrehozók közvetlen célja az élményszerű tolmácsolás és a műtárgyak varázsának éreztetése volt. Gárdonyi üzenete alapvetően érthető, de az Egri csillagok című regényen kívül semmit nem ismer egy átlagember az író életművéből. Olyan kontextusba helyeztük Gárdonyit és üzeneteit, amely mindenki számára érthető, feldolgozható.

 

A fantázia, a személyiség, a beszédkészség fejlesztésére a drámapedagógia adott lehetőséget. Az öltözetrekonstrukciók, fegyvermásolatok adták az alapot egy képzeletbeli világhoz, történelmi eseményt generáltak: mindenki vitézi próbát tehetett, részese lehetett az Egri csillagoknak, illetve a lajstrom kitöltésével személyiséget is választhatott magának. A tanulás így nagyon dinamikus cselekvésen keresztül valósulhatott meg. Tanárok és szülők visszajelzései szerint az „ostrom sokszor még hetekig folyt” a gyermekek játékaiban.

 

A kuckó egyik legnagyobb erénye az volt, hogy teret biztosított a különböző korosztályú látogatók ismeretszerzésére. A műtárgymásolatok lenyűgözték a felnőtteket is, akikben számos kérdés fogalmazódott meg Gárdonyival kapcsolatban. Szerveztek kuckó-programot a felnőttek számára is, illetve múzeumpedagógiai szakmai napon bemutatták a pedagógusoknak is.

 

Eger, az Egri Vár és Gárdonyi öröksége a kuckó segítségével a látogatók számára közvetlenül elérhetővé, megfoghatóvá vált. A múzeum munkatársai nem csak az írói üzenetet adhatták át, hanem rávilágíthattak a Gárdonyi-gyűjtemény egészére, népszerűsíthettük a muzeológia tudományos eredményeit.

Búza – kenyér – ÉLET

PÁLYÁZÓK - CIFRAPALOTA

Hamarosan, a Múzeumpedagógiai Évnyitón adják át a Múzeumpedagógiai Nívódíjat. Sorozatunkban ABC sorrendben valamennyi pályázót bemutatjuk: másodikként a kecskeméti Cifrapalotát.

2014. szeptember 09. Magyar Múzeumok Online

Bélyegen a nagyvilág

PÁLYÁZÓK - BÉLYEGMÚZEUM

Hamarosan, a Múzeumpedagógiai Évnyitón adják át a Múzeumpedagógiai Nívódíjat. Sorozatunkban ABC sorrendben valamennyi pályázót bemutatjuk: elsőként a Bélyegmúzeumot.

2014. szeptember 09. Magyar Múzeumok Online

Pályázz Nívódíjra!

FELHÍVÁS

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központja (SZNM-MOKK, Szentendre) meghirdette a Múzeumpedagógiai Nívódíj pályázatát.

2014. június 06. Magyar Múzeumok Online
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...