Hamilton Wood Type - Holly Wood Type

BETŰ

Mindössze őt órányi vezetésre Chicago-tól, Észak-Nyugatra a Michigan tó partján, a Twin Rivers “V” alakú torkolatában helyezkedik el a Hamilton Wood Type Factory, Ézsak-Amerika egyik legjelentősebb tipográfiai és nyomdatörténeti emlékhelye.

Major Lajos 2015-08-25 08:50
Cikk küldése e-mail:

Ez a több generáción át növekvő, invenciózus családi vállalkozás jelenleg „élő múzeum”.

 

Története

A Hamilton Wood Type Factoryt a vállalkozó szellemű fiatal James Edward (Ed) Hamilton (sz. 1852. május 19.) alapította 1880-ban, a Wisconsin állambeli Two Riversben, az Amerikai Egyesült Államokban. Az elképzelés az volt, hogy kezdetben Holly Wood Type márkanéven fa nyomóformákat (betűket, iniciálékat, dúcokat), majd 1890-től fából készült ipari tároló szekrényeket és kabineteket készít chicagói és New York-i nyomdáknak, kihasználva a jó környezeti adottságokat, amelyeket a sebes folyású East és West Twin Rivers vízenergiája kínált a vászonszíjas faipari megmunkáló gépek működtetésére és a Michigan-tó jó szállítási lehetőségeit az alapanyag juhar fatörzsek számára. A gyára 1904-től újabb részleggel, laboratóriumi vizsgálóeszközök gyártásával bővült. 1919-ben J. E. Hamilton nyugdíjba ment, a termelés mégis egészen 2012. október 24-ig folyt, igaz, már más néven, Hamilton Scientific, majd Thermo Fisher Scientific cégként, ami jelölte az új irányokat.

 

 

Amerika, de a világ ipartörténetébe az üzem talán nem is a Holly Wood Type fabetűk miatt került be, hanem a világon elsőként szabadalmaztatott és sorozatgyártott, gázműködtetésű ruhaszárítója révén, amelyet a Hamilton Manufacturing Company gyártott az 1940-es években. Ez is mutatja, hogy szerteágazó és a piaci igényekhez alkalmazkodó termelés folyt Hamiltonban. Fisher Hamilton cégvezetésével 1985-ben aztán végképp leálltak fa nyomóformák gyártásával, melyek pedig egyediségükben a világon kiemelkedők voltak, mert a megrendelő igényeinek megfelelően a közel 3 line (1/4 inch) betűnagyságtól a közel 56 × 72 inches méretig (ez jelenleg is megtalálható a múzeum kiállítási anyagában) készítettek fa nyomóformákat a megrendelőknek. Ezt az üzletrészt Jim Kearens kivásárolta, és önálló vállalkozásként folytatta a fa nyomóformák gyártását 1993-ig.

 

 

A Wood Type Múzeum múltja

 

 

1999. május 28-án, James Van Lanennek, a Two River Historical Society igazgatójának és Tommy Thompsonnak, Wisconsin kormányzójának köszönhetően a Hamilton gyárterületén megnyitotta kapuit a Hamilton Wood Type and Printing Museum, amely 2012-es bezárásáig és átköltözéséig működött. Az 1,5 millió, 1000 különböző stílusú Hamilton-fabetű (A P22 csoport digitalizálta és tette elérhetővé a Hamiltonban készített betűket) használata több kortárs tervező számára teremtett lehetőséget műalkotásaik létrehozására, mint például Rischard Zauft vagy Mathew Carter, aki a Hamiltonban készítette el a maga tervezte betűcsaládokat, Snell Roundland (1966), Bell Centenial (1978), Galliard (1978), Verdana (1996). Emellett a múzeum nagy hangsúlyt fektetett a szakmai és művészeti oktatásra, Denis Ichiyama professzor volt az első Artist-in-Residence, az indianai Visual Communications Design Program Pordue University in West Lafayette-ből.

 

Jelene

 

2014. szeptember 3-án jártam személyesen Two Riversben, ahol augusztus végén kezdték bontani a szanálásra szánt üzemet az East River St. felőli oldalon. Kísérőm, Mari Dawson, az új múzeum menedzsere pozitív és bizakodó, szerinte lezárult egy korszak, és örülnek, hogy a környezetszennyező üzemet, amelyben már nem folyt a termelés, a területrendezés és a föld fertőtlenítése és cseréje után átalakíthatják városi parknak. Mari férje, Jeff Dawson, a Lester Közkönyvtár vezetője végigfotózta a gyár kiürítését és a bontási munkálatokat. Szerencséjükre az utolsó pillanatban a Wood Type Museumnak is találtak helyet – még 2013 őszén kezdték bedobozolni és átszállítani az új helyre (1816 10th Street Two Rivers, Wi 54241), amely teljesen önálló, magánintézményként működik Jim Moran igazgató és Stephanie Carpenter vezetésével és az önfenntartás minden kisebb-nagyobb bajával. Amikor ott voltam, épp a kazán romlott el. Adományokat gyűjtöttek sürgős megjavítására, mert a novemberi háromnapos Wayzgoose 2014-es  fesztiválra készültek, illetve épp „gyártás folyt”, a helyi sörgyár megbízásából készítettek egy 1000 darabos letterpress plakátot és címkét.

 

 

És ez a fontos! A Wood Type Museum élő múzeum! Persze a turistákat, mint mindennel Amerikában, a nagy számokkal lehet bevonzani, azzal az 1,5 millió fabetűvel, amely a kiállítás törzsanyagát alkotja. A szakma számára pedig az az inspiráló, hogy az összes faipari magmunkáló gép, nyomógép és betűkészlet nagyon jutányos napi vagy heti áron bérelhető, és általuk egyedi nyomdaipari termékeket hozhatnak létre. Akár saját betűkészletet is tervezhetnek és gyárthatnak le, mint például a kortárs tervező Erik Speekerman, aki az új betűcsaládját a HWTM-ban készítette el. Ezenkívül heti rendszerességgel szerveznek workshopokat, különböző tematikára felfűzve. Szeretettel fogadnak önkénteseket a legegyszerűbb feladatoktól kezdve, mint például a géptisztítás, pakolás, egészen a különböző irodai feladatokig.

 

 

Ajánlom mindazok figyelmébe ezt a nagyszerű helyet, akik akár egy napra látogatnak Twin Riversbe, vagy esetleg egy workshopon vennének részt, netalántán a saját betűjüket akarnák kiviteleztetni. Nagyon segítőkész csapat, és nyitottak minden együttműködésre!

 

Jelenleg azon fáradozom, hogy a FUGA-val, a Budapesti Építészeti Központtal közösen egy pop-up kiállítás formájában mutassam be az ott folyó szakmai munkát.

 

Forrás: Bill Moran – Robert Style – Jim Sherraden: Hamilton Wood Type; A History in Headlines. Kiadva a Hamilton Wood Type Factory 125. évfordulójára, 2004.

 

A cikk megjelent a Magyar Grafika 2014/6.számában.

Betű a falon

SZUBJEKTÍV

Mennyi a kiállításokban az ideális szöveg? Milyen műfajok könnyítik a befogadást? Az egységes szövegstruktúra segíti-e megértést? Nem veszítünk-e látogatót a rémisztően sok szöveg látványával? Van-e ideális...

2013. december 12. Frazon Zsófia

Milyen ember egy múzeum?

DESIGN

Grafikai arculatok, vizuális identitások múzeumi körökben itthon és külföldön - elemzés a MúzeumCafé júniusi számából.

2013. július 07. Kovács Dániel

Kromatikus kisugárzás

ELISMERÉS

Komoly nemzetközi elismerésben részesült Andorka Tímea, a Műcsarnok vezető grafikusa. Az ő munkája látható 2014-ben a világon mindenütt használt és árusított Pantone-színskála fedőlapján.

2014. április 04. Magyar Múzeumok Online
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...