ITEMS: Jó és még jobb példák
Múzeumok és iskolák együttműködése
Jó és még jobb példák címmel rendezték meg november 24–25-én az ITEMS Projekt soros, budapesti konferenciáját a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen.
Gellér Judit |
2011-12-05 12:10 |
|
Fotó: Kocsi Olga |
Jó és még jobb példák címmel rendezték meg november 24–25-én az ITEMS Projekt soros, budapesti konferenciáját. Az ITEMS (Innovative Teaching for European Museum Strategies) olyan európai uniós projekt, amelynek célja, hogy innovatív módszerekkel, az új médiumok és az új technológiák bevonásával élénkítse a művészeti múzeumok és az iskolák együttműködését, illetve a kölcsönös tapasztalatcsere révén alakítson ki interaktív oktatási és múzeumpedagógiai programokat a művészeti múzeumok számára. A projekt résztvevői európai országok – Franciaország, Lettország, Luxemburg, Magyarország, Olaszország és Portugália – oktatási és múzeumi intézményeinek, szervezeteinek vezetői, oktatói, múzeumpedagógusai és diákjai. Az ITEMS tagjai, kapcsolódva a Leonardo da Vinci The Lifelong Learning /Egész életen át tartó tanulás programhoz, elsődlegesen felméréseket végeznek a jelenlegi múzeumi-oktatási-technológiai állapotokról, kutatásokat végeznek, illetve programterveket készítenek a lehetséges fejlesztésekhez, majd eredményeiket és tapasztalataikat nemzetközi konferenciákon vitatják meg.
Az ITEMS-program résztvevőinek hosszú távú célkitűzése, hogy a művészeti múzeumok – az innovatív technológiák bevonásával – az oktatás helyszíneként a tudás megszerzésének, a nevelési programoknak, a személyiség- és készségfejlesztésnek, valamint a kulturális élményszerzésnek tevékeny és izgalmas színterévé váljanak.
|
Fotó: Kocsi Olga |
A budapesti konferencia első napján a projekt részt vevői a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban tettek látogatást, ahol Hemrik László múzeumpedagógus köszöntötte őket, majd Koruhely Nikoletta vezetésével vettek részt egy múzeumpedagógiai foglalkozáson, az este folyamán pedig az FFS Átlátás projektjének megnyitó eseményén jelentek meg, Gellér Judit kurátor kíséretében.
A konferencia második napján, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen a nagyközönség számára is lehetőség nyílt, hogy személyesen megismerje az ITEMS-projekt európai résztvevőit, meghallgassa a meghívott előadók angol nyelvű előadásait, és naprakész információt szerezzen az úttörő kezdeményezés állapotáról. Az előadók a különböző múzeumokban szerzett tapasztalataik alapján ismertették a múzeumok és iskolák együttműködésének „jó és még jobb példáit”. A délelőtti program moderátora, Illés Anikó, a MOME Pedagógia és Pszichológia Intézeti Tanszékének vezetője köszöntötte a résztvevőket és az előadókat: Szabics Ágnes a Műcsarnok ARTools Projectjéről, Eperjesi Ágnes és Barna Beáta a székesfehérvári Szent István Király Múzeum múzeumpedagógiai foglalkozásairól tartott előadást. Az előadások második részében Pető Anna médiaművész konferálta fel az előadókat: Ruttkay Zsófia a MOME Kreatív Technológia Labor programjait és eredményeit, German Kinga a magyarországi múzeumi kommunikációról szerzett tapasztalatait osztotta meg a közönséggel. A konferenciát Henri de Rohan-Csermák – a francia Oktatási Minisztérium általános szakfelügyelője művészettörténet területen, valamint a Művészet és kultúraoktatás legfelső tanácsának tagja (Franciaország) – által vezetett kerekasztal-beszélgetés zárta.
A nemzetközi viszonylatban is kiemelkedően progresszív, a középiskolai oktatás szempontjából kulcsfontosságú összefogásban Magyarország részvételét erősíti minden hazai szakmai fórumról érkező javaslat, hozzászólás, észrevétel, ezért bátorítanánk az érdeklődőket, hogy észrevételeiket, javaslataikat és tapasztalataikat osszák meg az ITEMS budapesti csapatával (Illés Anikó, Gellér Judit, Miriszlai Boglárka, Pető Anna Ildikó) az itemsproject.leonardo@gmail.com e-mail címen. További információkért, képes beszámolókért látogassa meg az ITEMS hivatalos blogoldalát az http://itemsproject.wordpress.com/ címen.