Ha besüt a napfény a múzeumi raktárba...

TALÁLT KINCS

Egy napsugárnak köszönhetően derült ki a Louvre múzeumának raktárában porosodó egyik festményről, hogy az Nicolas Poussin (1594-1665), a francia klasszicizmus egyik legnagyobb festőjének alkotása.

MTI 2014-06-06 08:46
Cikk küldése e-mail:

A Poussin korai római éveiből származó képen a szinte meztelenül fekvő Vénusz mellett félig ülő pozícióban az istennő állát simogató Mars látható, aki fel van öltözve és egy sisakot visel a fején, miközben Vénusz észrevétlenül szamárfület mutat neki. A közelben Adonisz is ott van, kutyák társaságában.

Fotó: Louvre

 

A Mars és Vénusz című képet egy ideig Poussinnek tulajdonították a művészettörténészek, de a 20. század elején megállapították, hogy az mégsem a klasszicista festő alkotása.

Pierre Rosenberg művészettörténész, muzeológus, a Louvre volt igazgatója (1994-2001) azonban a múzeum Grande galerie című folyóiratának szerdán megjelent számában közölt tanulmányában új szempontok alapján bizonyítottnak látja, hogy a festmény mégiscsak a XIV. Lajos gyűjteményéből származó egyetlen Poussin alkotás.

"1914 végzetes év volt a kép számára" - írja a francia akadémikus. Ekkor ugyanis a két legjelentősebb Poussin szakértő, Otto Grautoff és Walter Friedlaender is azt állapította meg, hogy a képet nem a francia művész festette. Ezt követően a 20. században másolatnak, hamisítványnak gondolták azt. 2009-ben még Rosenberg is azt írta, hogy "sajnálatos kötelességünk" megállapítani, hogy azt nem festhette Poussin.

A negatív vélemények egyik legfőbb oka az volt, hogy egy pont ugyanolyan sisak hever Vénusz lábai előtt, mint amilyet Mars visel a fején. A történelmi pontosságra mindig ügyelő Poussin pedig a szakértők szerint nem követhetett el ilyen "szeleburdiságot". A képet a "nem tetsző aspektusa" miatt büntették a művészettörténészek, meg talán a "merész témája" miatt is - hangsúlyozza a tanulmányban Rosenberg.

A festményt gyakorlatilag eltemették a Louvre raktárában és csak ritkán adták kölcsön egy-egy kiállításra egy hiányzó Poussin remekmű helyettesítésére. Egyik ilyen alkalommal egy arra tévedő napsugárnak köszönhetően Rosenberg ismét megvizsgálta alaposabban a festményt, és megállapította, hogy a több rétegű barnás lakktól sötétté vált kép tényleg egy eredeti Poussin.

Kérésére a franciaországi múzeumok restaurációs és kutatási központjának a Louvre-ban található laboratóriuma is megvizsgálta a képet. Ekkor derült ki, hogy ismeretlen okokból annak felső részéből valamikor levágtak egy darabot és abból oldalt kiszélesítették a festményt. "Eredeti formájában helyreállítva egy négyzetlakú képet kapunk majd, amely jobban megfelel Poussin szellemiségének" - véli a művészettörténész. Szerinte a második sisak a későbbi betoldással kerülhetett a kép jobb szélére.

A még mindig restauráció alatt álló festményt várhatóan 2015-ben állítja ki a Louvre a Poussin halálának 350. évfordulójára tervezett nagyszabású kiállításon.

Vendégkönyvek

CAPA

Hatvan évvel ezelőtt halt meg Robert Capa. Ehhez némi csemege a Robert Capa / A Játékos című kiállítás vendégkönyvéből. Kurátori elemzés.

2014. május 05. Fisli Éva

Dedikált fotó Chagalltól?

NYOMOZÁS

Lehel Ferenc egy neki dedikált fotóval igazolta, hogy Chagall baráti köréhez tartozott. Nem aratott vele túl nagy sikert.

2014. május 05. Gurzó K. Enikő

Háztartási masinéria

TÁRGY

Tagadhatatlan: háztartási gépeinkhez gyakran személyes, érzelmi viszony fűz bennünket. Soós Kata művészetének tárgya is az ipari kultúra terméke. Kerüljünk beljebb a mosókonyhába!

2014. május 05. Marsó Paula
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...