Átélni az átélhetetlent
Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája a budavári bálteremben
A Magyar Nemzeti Galériában látható kiállításra Munkácsy Mihály három, legrobusztusabb és legfontosabb festménye:a Krisztus Pilátus előtt, a Golgota, az Ecce Homo nem az ajtón át érkezett a múzeumba,hanem egy tűzoltódaru és tizenöt tűzoltó segítségével.
Heilmann Anna |
2010-11-23 11:52 |
A passió három, talán legtragikusabb pillanatának részesévé válhatunk a november 23-án, a Magyar Nemzeti Galéria és a Munkácsy Alapítvány együttes szervezésében nyíló kiállításon. Krisztus Pilátus előtt, Golgota, Ecce Homo (Íme az ember!): Munkácsy Mihály három, legrobusztusabb és legfontosabb festménye nem az ajtón át érkezett a Magyar Nemzeti Galéria első emeletére. Egy tűzoltódaru és nagyjából tizenöt tűzoltó segítsége kellett ahhoz, hogy a két, hatalmas, egyenként kilencszáz kilogrammos festmény tekercsbe csomagolva a kiállítási enteriőrbe kerüljön.
A kizárólag közpénzekből és pályázati támogatásokból megrendezett tárlat elsősorban annak köszönhető, hogy a debreceni Déry Múzeumban felújítási munkálatok kezdődtek. A mester eredeti szándékai szerint is utaztatásra szánt festmények nem egy időben kerültek a Galériába: az Ecce Homót pár nappal előbb, míg a Krisztus Pilátus előtt és a Golgota című festményeket november 10-én, nyilvános és igazán attraktív bemutató keretén belül hengerelte ki a szakemberekből álló gárda. Budapesten ez az első alkalom, hogy a három kép találkozik, habár Magyarországon már 1995-ben közös tárlaton szerepeltek.
Kalandos sors
A kiállítás kurátora, Bakó Zsuzsanna nem csak a képek grandiózus méretei miatt választotta helyszínnek az egykori báltermet: a festmények atmoszférája keltette szakrális tér itt teljesedhet ki a leginkább. A főfalon és a két oldalfalon elhelyezett festmény-triász, megidézve a keresztre feszítés kompozícióját, elementáris erővel vonzza magához a nézőt. Monumentalitásuk és gigászi méretük méltó a tematikához. A három kép sorsa is valóságos kálvária: a Krisztus Pilátus előtt vásznát öt évvel 1881-es párizsi leleplezése után Amerikába hajóztatta Munkácsy menedzsere. 1887-ben egy milliomos műgyűjtő megvásárolta a Golgotával egyetemben. Két év múlva újra európai földön, a párizsi világkiállításon csodálhatta meg a nagyközönség, majd ismét az óceán túlpartjára, ezúttal a chicagói világkiállításra került. 1911 és 1988 között egy philadelphiai nyolcemeletes irodaház nagytermében kaptak különszobát. A Munkacsy Roomban viszonylag hosszabb időre nyugalmat találhattak egymás mellett. 1995-ben végül hazaérkeztek Debrecenbe, ahol azonnali restaurálás után még abban az évben kiállították a három alkotást.
Munkácsy a kereszten
A Golgotát - a festő a szenvedő Krisztus fájdalmait úgy próbálta meg a legteljesebben megragadni, hogy önmagát is keresztre köttette - 1884-ben hatalmas ovációval kísért bemutatón a Krisztus Pilátus előtt-tel tekinthette meg a párizsi közönség. Majd rögtön ezután Budapestre hozták, s az európai diadalmenet Amerikában is folytatódott. Hazánkba csak 1991-ben térhetett vissza. 2004-ben Pákh Imre vásárolta meg, és 2016-ig letéti szerződéssel a Déri Múzeumnak adta. Az Ecce Homo témára a képek utaztatásának értelmi szerzője, Kádár Gábor hívta fel a már öregedő mester figyelmét. A másik két mű még Philadelphiában volt, amikor 1896-ban elkészült a trilógia utolsó darabja, melyet Munkácsy maga mutatott be a millecentenáriumi kiállításon. Ezután következtek a nagyobb európai állomások, Bécs, Brüsszel, Anglia és Írország kiállítóhelyei. 1914-ben Velence, majd fővárosunk látta vendégül. 1924-ben egy bécsi kereskedő hagyatékaként Debrecenbe került. 1930 óta a zarándokhelynek tartott Déri Múzeum Munkácsy-termében látható. Az egyesítésre annyi kudarc és meghiúsulás után a már említett időpontban, 1995-ben kerülhetett végre sor: a kálváriajárás végül diadalmenetté változott.
Több mint monumentalitás
Az olajképekhez kapcsolódnak az eddig kiállításon nem szerepelt, a Galéria gyűjteményéből származó 4 m × 5 m-es vázlatok, a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt két redukcióképe, melyek által végigkövethetjük Munkácsy lelki, esztétikai és technikai ráhangolódását, fejlődését és kiteljesedését. Valamennyit egyedül készítette, tanítványok vagy festőtársak közreműködése és segítsége nélkül.
A három remekmű sajnos nem egy gyűjtemény darabja, ezért ritkán láthatók együtt. Az elsőként elkészült Krisztus Pilátus előtt a kanadai Art Gallery of Hamilton tulajdona, az 1884-es keltezésű Golgota Pákh Imre műgyűjtő kollekciójának része, míg a mester utolsó alkotása, az Ecce Homo a Déry Múzeum gyűjteményébe tartozik.
A kiállítás megvalósulásában közreműködő, 2010-ben Pákh Imre által létrehozott Munkácsy Alapítvány számtalan feladatot lát el a festőművész életének és munkásságának tudományos feldolgozása, konzerválása és népszerűsítése érdekében. Céljuk többek között Munkácsy Mihály 1000 darabot is meghaladó levelezésének rendszerezése és egy nagy monográfia szerkesztése is.
A tárlat 2011. április 30-ig látogatható a Magyar Nemzeti Galériában. imho