Feltámadt repülő Szolnokon

Másolat

Évszázados repülőmatuzsálem újraépített másolata látható a Szolnoki Repülőmúzeumban.

MTI 2012-03-21 15:00
Cikk küldése e-mail:

 A gépmadarat eddig csupán rövid ideig, 2011 júniusában láthatták az érdeklődők a Tisza-parti megyeszékhelyen, a szolnoki repülés 100. évfordulója alkalmából. Mostantól azonban Hende Csaba honvédelmi miniszter közbenjárásának köszönhetően nem csupán visszatért a városba, de itt is marad a Kvasz-I., miután a kuriózumszámba menő szerkezet a Szolnoki Repülőmúzeum gyűjteményében lelt új, végleges otthonra, ahol nemsokára a látogatók is megcsodálhatják - mesélte Magó Károly, a gyűjtemény munkatársa.

A gép történetéről az őrnagy elmondta: Kvasz András száz esztendeje építette repülőjét, amelyet az egyszerűség kedvéért Kvasz I.-nek hívtak. Az 1910-ben elkészült légi jármű egy 1911-ben Rákosmező felett végzett körrepüléssel megnyerte a Sacellary György országgyűlési képviselő által kitűzött 500 koronás díjat.

 Megalkotója volt az első aviatikus, aki Szolnokon légi bemutatót tartott a közönségnek 1911. november 26-án, a szandai réten. Ezzel beírta magát a város krónikájába, hiszen felszállásától számítják a helyi repülés történetét.

Kvasz András hajdani masináját alkotta újra megépítésének 100. évfordulója előtt tisztelegve Révy László, az oldtimerépítők magyarországi nagymestere. A másolat – szakszóval replika - sárkányszerkezetét a még fellelhető korabeli rajzok alapján készítette el. Az Anzani-motort – melynek eredetije 1909-ben Blériot repülőgépét is áthúzta a La Manche-csatorna felett - a Közlekedési Múzeum gyűjteményében található példány alapján ugyancsak maga gyártotta újra. A repülő így végül négy esztendő alatt, 2006-2010 között épült meg teljesen önerőből, mintegy 2000 munkaóra alatt.

Mikszáth és a telefon

A telefonról egy szépirodalmi pályára készülő újságíró írt először. Hol vásárolhatott Mikszáth Kálmán telefont? Egyáltalán, megengedhette-e magának ezt a luxust, miközben anyagi nehézségeik miatt még a...

2009. október 10. Alvári Csaba

A Hídember függővasútja

A gépkorszak első napjai a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban

A technikatörténet nagyon hasonlít egy távoli kisváros történetéhez: a közönségnek gyakorlatilag nincsenek ismeretei sem erről, sem arról. Úgy kell elmondanunk a legfontosabb ismereteket, hogy olyasmit is...

2010. november 11. Kaján Imre

Ferenc József és a hangrögzítés

Egy évszázados hangdokumentum

Az 1970-es évek végéig Ferenc József osztrák császárnak és magyar királynak mindössze két, rövid hangfelvételét tették a nagyközönség számára elérhetővé.Az egyiket 1900-ban, a másikat 1915-ben rögzítették....

2010. február 02. Kovács Ottó
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...