CULTURESHUTDOWN
A Múzeumi Szolidaritás Napja
A CULTURESHUTDOWN.org oldal szervezői 2013. március 4-re hirdették meg a Múzeumi Szolidaritás Napját. A kampány arca: Mona Lisa.
Magyar Múzeumok Online |
2013-02-26 08:04 |
„Arra kérek minden érintett felet, hogy vegyen részt egy jelentős nemzetközi figyelemfelhívó kampányban. Ez a kampány válasz arra az akut válságra, mely minden jelentősebb bosznia-hercegovinai kulturális intézményt érint. 2012. október 4-én, 124 évnyi működés után az ország nemzeti múzeuma bezárta kapuit, miután a kormány nem tudta rendezni az intézmény jogi státuszát és biztosítani a megfelelő pénzügyi alapokat. Nagy szükségünk van a nemzetközi szolidaritás kifejezésére” – olvasható a CULTURESHUTDOWN kampány oldalán.
Bosznia-Hercegovinában hat másik államilag fenntartott intézmény, köztük a Nemzeti Galéria (Umjetnička Galerija BH), a Nemzeti és Egyetemi Könyvtár is bezárás előtt áll. Ezzel a nemzeti kulturális örökség számos alkotása és műtárgya kerülhet veszélybe.
Dr. Azra Aksamija (Assistant Professor, Program in Art, Culture and Technology, Massachusetts Institute of Technology) a CULTURESHUTDOWN.org platform főszervezője kampányindító szövegében összefoglalja a kialakult helyzetet, majd gyakorlati lépéseket fogalmaz meg a szolidaritás kifejezéséhez. A nemzetközi kezdeményezés célja, hogy összekösse azokat a kutatókat, művészeket és a kulturális élet szakembereit, akik ma megpróbálnak az ehhez hasonló kulturális válságokra reagálni és választ keresni.
Minden múzeum figyelmére számot tart. Arra kéri az intézmények dolgozóit világszerte, hogy demonstrálják szolidaritásukat az ellehetetlenülés veszélyével küzdő boszniai kulturális intézmények mellett. És tegyék mindezt muzeológiai eszközökkel, radikális formában: töröljék el szimbolikusan egy értékes műtárgyukat, amelyet a kampány ideje alatt a nagyközönség számára csak a kampányfelirattal tegyenek elérhetővé. Így csatlakozzanak a Múzeumi Szolidaritás Napjához. Nézzük, mit is kell tenni!
„Arra kérem a résztvevő intézményeket, hogy egy kiválasztott műtárgy elé (legyen az akár dinoszaurusz csontváz, vagy egy közismert festmény) ragasszák fel sárga szalagot.” Ehhez a szervezők elküldik a CULTURESHUTDOWN logóval ellátott szalagot. „Kérem, fotózzák le a kiválasztott és „leragasztott” műtárgyat, és küldjék el a képet. A műtárgyat március 1. és 3. között tegyék láthatóvá ebben a formában. A Múzeumi Szolidaritás összegyűjtött fotói március 4-én felkerülnek a CULTURESHUTDOWN weboldalra. Nagyra értékelnénk, ha a kampány képeiből a résztvevő intézmények honlapjára is kerülne.”
A felhívást 2013. február 1-én tették közzé, ami a Szerb Nemzeti Múzeum születésének 125. évfordulója. A Nemzetközi Múzeum Szolidaritás napja március 4: aznap lesz fél éve, hogy a múzeumot bezárták. „Ez a kulturális válság Bosznia-Hercegovinában politikai, gazdasági és intézményi megoldást igényel. Azzal, hogy az Önök intézménye bekapcsolódik a Múzeumi Szolidaritás Napjába, jelentős mértékben támogatják a krízis megoldására tett próbálkozásokat.”
A felhívás gyakorlati szinten is összefoglalja a szükséges lépéseket. Nézzük!
Első lépés: február 1-22.
Küldjék el postai címüket >>> Töltsék ki a formanyomtatványt az alábbi oldalon Fill out the form on this page, és népszerűsítsék a rendezvényt és célját.
Második lépés: március 1.
Használják a CULTURESHUTDOWN szalagot, melyet postán elküldünk, hogy „töröljék” a kiválasztott műtárgyukat. Nyomtassák ki a kampányposztert. Helyezzék el a posztert a műtárgy közelében. A „törölt” műtárgyat állítsák ki ebben a formában március 1. és 3. között.
Harmadik lépés: március 1.
Fotózzák le a „törölt” műtárgyat és a képet küldjék el a megadott e-mail címre: : info@cultureshutdown.net Ezen az oldalon lehet a képet feltölteni>>> Upload the image though this online form. Az elbarikádozott műtárgyak fotói március 4-én egyszerre lesznek láthatók a CULTURESHUTDOWN weboldalon.
A kampány arca: Mona Lisa.
A kampányhoz szükséges sajtóanyag ITT található.