Új fotógaléria nyílik a Pompidou Központban
PÁRIZS
Európa legjelentősebb fotógyűjteménye és egyben az egyik legjelentősebb kortárs francia kiállítóhely szerdától állandó fotótárlattal jelentkezik.
A Pompidou fotógalériája évente három kiállítással fog jelentkezni, amelyek ingyenesen és folyamatosan látogathatók lesznek. A galéria létrehozása "a fotógyűjteményünk gyarapodására adott válasz, amely a központ leglátványosabban fejlődő része" - mondta a megnyitó előtt Alain Seban igazgató a francia hírügynökségnek.
"Jelenleg ez a világ legnagyobb gyűjteménye (40 ezer felvétel és 60 ezer negatív), de Franciaországban léteznek még fontos sorozatok, azaz lehetőség új beszerzésekre" - hangsúlyozta az igazgató. "Az adományozóknak muszáj azt mondanunk, hogy a képek ki lesznek állítva" - tette hozzá.
Az önálló költségvetés nélküli, gyors kiállítási lehetőséget biztosító, szponzori támogatásokból fenntartott fotógaléria ötlete három évvel ezelőtt született meg a Pompidou Központ vezetőjének fejében. Azt végül a központ egyik volt irodahelyiségében valósították meg. Hasonló megoldással hoznak létre a jövőben egy építészeti és egy dizájngalériát is, mert ezen a két területen is rohamosan nő a Pompidou gyűjteménye.
Az új fotógaléria első tárlatát az utolsó nagy szürrealista fotós, a francia Jacques-André Boiffard (1902-1961) munkásságának szenteli, aki Man Ray asszisztenseként kezdte karrierjét, majd 1923-tól a szürrealisták csoportjához tartozott. Ő illusztrálta a szürrealizmus egyik nagy ikonikus szövegét, André Breton 1928-ban megjelent Nadja című önéletrajzi művét. Párizsról készített nagyon semleges felvételeit viszont nem írta alá.
Egy évvel később a két művész eltávolodott egymástól, Boiffard Georges Bataille íróval dolgozott együtt, fotósa lett a Documents című folyóiratnak, amelyben a Bataille esztétikájához készített képeit lábujjakról, bajuszsorozatokról, álarcokról, valamint élettársáról, Renée Jacobiról készített aktfotóit - melyeken a testtorzítás technikáján dolgozott - már szignálta. Noha neve nem nagyon ismert, fotóit a szürrealizmus kapcsán nagyon sokszor viszontlátni. Jacques-André Boiffard 1935-ben felhagyott a fotózással, újrakezdte orvosi tanulmányait és radiológus lett.
A kiállítás 2015. február 2-ig látható.