A múzeumpedagógia idei legjobbjai

NÍVÓDÍJ

Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár adta át az idei Múzeumpedagógiai Nívódíjakat a Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeumában megrendezett 13. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón, a Múzeumok Őszi Fesztiválja nyitó eseményén.

Magyar Múzeumok Online 2015-09-28 20:45
Cikk küldése e-mail:

Idén is négy múzeumi kezdeményezés kapott nívódíjat, további négy intézmény programja pedig elismerő oklevélben részesült.

 

NÍVÓDÍJASOK 2015-BEN

 

PIM – A MAGYAR NYELV MÚZEUMA (Sátoraljaújhely-Széphalom)
Széphalmi Szó-Kincs-Tár(s)

PIM – A MAGYAR NYELV MÚZEUMA (Sátoraljaújhely-Széphalom)
Széphalmi Szó-Kincs-Tár(s)

A Magyar Nyelv Múzeuma hazánk egyetlen nyelvi múzeumaként a magyar nemzeti műveltség egyik alapértékét, az anyanyelvi kultúrát közvetíti. A SZÉPHALMI SZÓ–KINCS–TÁR(S) program újszerűségét elsősorban egyedisége adja. Ez az első hazai anyanyelvi múzeumpedagógiai program, amelynek középpontjában az anyanyelvi ismeretterjesztés és az élményszerű anyanyelv-pedagógia áll. A társtudományok segítségével erősíti a nyelvhasználói tudatosságot, ösztönzi a hagyományos kommunikációs formákhoz való visszatérést, kiemelt figyelmet fordítva a kézzel írás népszerűsítésére valamint a nyelvi öröm megélésére.

 

ÓBUDAI MÚZEUM (Budapest)

„MI KÖZÖM HOZZÁ?” Az Óbudai Múzeum projektje és diákkonferenciája a Magyar Holokauszt Emlékévhez kapcsolódóan

A szervezők nehéz feladatra vállalkoztak, amikor a holokauszt problematikáját a kerület gimnazistái, a mai tizenévesek generációjával úgy kívánták megismertetni, hogy a résztvevőket belevonódásra, saját álláspont kialakítására sarkallták. A projekt egy mélyen átgondolt, többlépcsős rendszerbe foglalt komplex struktúra, amely a múzeumi kommunikáció széles eszköztárát alkalmazza. A múzeum munkatársai tiszteletreméltó alapossággal készítették elő a megértésre ösztönző folyamatot. A semleges ismeretközléstől elindulva helyzetgyakorlatokkal tisztázták a fogalmakat, majd a befogadás nehéz útját, erőfeszítéseit modellálták színházi előadáson. Végül a szakrális és a hétköznapi tér hordozta emlékek „olvasásán"  át jutottak el az egyéni álláspontot kifejező alkotó munkáig, illetve a túlélővel való személyes találkozásig. Az óbudai mikrotörténet újraélése mellett fontos üzenet rejlik a projektben: mind az előkészítő programok, mind pedig az alkotómunka közösségi tevékenységként, dialógusok során keresztül valósult meg, ahol a múzeum mint mediátor, véleményformáló, s történelemről való felelős gondolkodás hiteles helyszíne szerepelt.

 

REGULY ANTAL MÚZEUM ÉS NÉPMŰVÉSZETI ALKOTÓHÁZ (Zirc)

Nomád múzeum – interaktív eszközök a Reguly Antal Múzeum és Népművészeti Alkotóházban

A Reguly Antal Múzeum és Népművészeti Alkotóház munkatársai által kidolgozott program tudatosan, komplexen és sokoldalúan segíti elő a gyűjteményeikre alapozott, közvetlen múzeumi élmény- és ismeretszerzést. Kiváló példa rá, hogy az egyébként régóta ismert és kedvelt játéktípusok – kirakó, puzzle, memóriajáték, társasjáték – újrafelfedezésével és széles körű alkalmazásával miként lehet a múzeumi tartalmakat érdekessé és vonzóvá tenni, nemcsak az alsó és felső tagozatos diákok, hanem az egyéni vagy családos látogatók számára is. Fontos, hogy a múzeumi falakon kívül is használják a játékokat, amelyek a tudományos tartalom szakértő feldolgozásával készültek, tesztelték és lektorálták őket. Remekül illeszkednek az iskolai tanulás tematikáihoz, és érdeklődést, kíváncsiságot, társas együttműködést váltanak ki. A programhoz kapcsolódó foglalkoztató füzetek a korosztályok igényeihez igazodó tartalommal, egységes arculattal születtek meg, és a múzeum gyűjteményeinek megismerésén túl hozzájárulnak ahhoz is, hogy használói felfedezzék Reguly Antal tudósi értékeit, Zirc és a környék múltjának számos érdekességét.

 

SZABADTÉRI NÉPRAJZI MÚZEUM (Szentendre)

Integrált tábor a Skanzenben – fogyatékossággal élő fiatalok és iskolai közösségi szolgálatos középiskolások részére

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Integrált tábor programja az a különleges eset, mikor egy nagy múzeum mert kicsiben gondolkodni – és valami igazán nagyot hozott létre. Két turnusban, egyenként 5 napos táborok során összesen 14 halmozott fogyatékossággal, intézetben élő fiatal és 13, közösségi szolgálatát a Skanzenben töltő középiskolás kortársuk ismerte meg a múzeum kiállításait, egymás képességeit, lehetőségeit, teljes értékű partnerként, átlépve saját határaikat, életre szóló élményeket szerezve. A komplex, színes, módszertanilag jól felépített program intim, biztonságos közegét a Skanzen és a külső szakemberek sokéves szakmai együttműködésének tapasztalatai támogatták, a sikeres megvalósítás igazi csapatmunka eredménye. Az Integrált tábor a Skanzenben érzékeny és bátor, a helyszín és a résztvevők adottságait maximálisan figyelembe vevő és hasznosító programja kiváló példája a társadalmi felelősségvállalásnak; intézményi szinten és a résztvevő szakemberek, diákok megélt tapasztalatainak szintjén is.

 

 

 

ELISMERŐ OKLEVÉLBEN RÉSZESÜLTEK


DÉRI MÚZEUM (Debrecen)

Írd újra! Csokonai Vitéz Remake

A debreceni Déri Múzeum irodalmi kiállításához kapcsolódó múzeumpedagógiai program ütős címmel, és valódi problémafelvetéssel fordul a középiskolás közönséghez. Ti hogyan búcsúztatnátok el Csokonait, ha ma lenne a temetése? Mit értékelnétek és méltatnátok költői életművéből és életútjából két évszázad távlatában? Mindezt hogyan  fogalmaznátok meg a nekrológ műfaji sajátosságai szerint?

A meglepő múzeumi feladat ennek a korosztálynak valódi kihívás, telitalálat. A diákok szabad felfedezéssel gyűjtik össze a szerintük fontos részleteket, amelyekből kooperatív munkával írják meg a búcsúztató szövegét. A múzeumpedagógiai foglalkozás példaértékűen épít a középiskolások életkori sajátosságaira: az egymástól tanulásra, a saját vélemény saját nyelven történő megfogalmazásának igényére, miközben engedi őket a költőre és a múzeumra is friss szemmel rátekinteni.

 

DOBÓ ISTVÁN VÁRMÚZEUM (Eger)

„Mi van a ládafiában?” és „Virágom-világom”

Az egri Dobó István Vármúzeum múzeumpedagógiai programja a „Kocsira ládám, hegyibe párnám…” - Ácsolt és festett ládák Palócföldről című ácsolt és festett ládákat bemutató időszaki néprajzi kiállításhoz kapcsolódik. A komplex program erénye, hogy változatos és saját fejlesztésű szemléltető eszközöket alkalmaz, mint például egy műtárgymásolatként elkészült vésett díszítésű, szétszedhető és összerakható ácsolt láda, amely nemcsak a tárgy szerkezetének megismerését, hanem díszítésének aprólékos megfigyelését is lehetővé teszi a gyerekek számára. A demonstrációs célú szerszámok, a háromdimenziós tárgyjátékok, valamint a szerepjáték kézzelfoghatóvá és átélhetővé, valódi élménnyé teszik a  múzeumlátogatást.

 

ÓPUSZTASZERI NEMZETI TÖRTÉNETI EMLÉKPARK (Ópusztaszer)

A Hétmagyar harcai – Interaktív hadtörténeti programnap-sorozat

A Hétmagyar Harcai című program tartalmi szempontból is újszerű, mert azt a történelmi beidegződést igyekszik megváltoztatni, amely a kalandozó magyarokat csupán negatív szerepben tünteti fel. Módszertanában példaértékű, hiszen olyan eszközzel valósítja ezt meg, amely a fiatalok körében népszerű és jó példát mutat egy multimédiás alkalmazás múzeumi környezetben történő felhasználására. Szerzői, a Történelmi Animációs Egyesülettel együttműködve, olyan számítógépes „csatajátékot” készítettek, amelynek során a diákok hadvezérként helyezkedhetnek be a régmúlt eseményeibe. Úgy szimulálhatják le a híres csatákat, hogy előtte minden szükséges körülményt feltérképeznek. -  így a magyar törzsek haditechnikai és harcászati jellemzőit, a politikai- és terepviszonyokat, a szembenálló csapatok jellemzőit… mindazt, ami a jó haditervhez és a hét magyar törzs sereggé kovácsolódásához elengedhetetlen. A harcászati játékot fegyver- és viselet bemutatók erősítik, játékmesterek segítik, és szakértők közreműködésével megtörténik, a virtuális világban véghezvitt hadműveletek összehasonlítása és elemzése a korabeli valósággal.

 

 

RÉTKÖZI MÚZEUM (Kisvárda)

A beszélő tárgyak háza – múzeumi mesék és rajzok mindenkinek

A kisvárdai Rétközi Múzeum munkatársai A beszélő tárgyak háza - múzeumi mesék és rajzok mindenkinek című foglalkozás-sorozat keretében 46 foglalkozást tartottak a múzeum állandó kiállításait és tárgyait bemutató mesébe ágyazva. A sorozathoz 13 különböző foglalkoztató füzetet állítottak össze óvodásoknak, fogyatékkal élőknek, alsó- és felső tagozatos és középiskolás diákoknak. Ebbe a foglalkozás-sorozatba építették be a Nagy Rajzolás programját. Kisvárda 4 műemlék épületét rajzolták meg a résztvevők, gyerekek és felnőttek egyaránt. Minden rajz egy-egy téglaként része lett az épületnek, kifejezve a program lényegét, az alkotás és az összetartozás örömét. A széles korosztályt megmozgató tartalmas program összeállításáért és lebonyolításáért elismerést, dicséretet érdemel a múzeum kollektívája.

A mai nap a múzeumpedagógiáé!

DÍJ és PROGRAM

Ma adják át a Múzeumpedagógiai Nívódíjakat és a Múzeumpedagógiai Életműdíjat a BTM-ben, ahol a 10. Múzeumok Őszi Fesztiválja is kezdetét veszi.

2015. szeptember 09. MTI

Itt a tizedik!

MÚZEUMOK ŐSZI FESZTIVÁLJA

Szeptember 28-án, hétfőn rajtol a Múzeumok Őszi Fesztiválja, immáron 10. alkalommal. Közel 150 múzeum jelentkezett az országos rendezvénysorozatra, mely idén is érdekes és változatos programokkal várja az...

2015. szeptember 09. Nagy Magdolna

Ki viszi haza idén a Múzeumpedagógiai Nívódíjat?

2003 óta minden évben a Múzeumpedagógiai Évnyitó alkalmából kerül sor a Múzeumpedagógiai Nívódíjak átadására. A rendezvényre ugyan csak október 3-án kerül sor, de az érdeklődők már most megismerhetik a díjra...

2011. szeptember 09. Magyar Múzeumok Online
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...