Csak az iskolák menthetik meg a múzeumokat
VÉLEMÉNY
A szakemberek eddig is sejtették, hogy ez lehet a titok nyitja, de most a Louvre-nak, a világ egyik legnépszerűbb múzeumának volt elnöke erősítette meg érzésüket.
Sobieski Tamás |
2015-11-09 09:58 |
Pierre Rosenberg, a párizsi Louvre Múzeum volt elnöke – a világ több jelentős művészeti akadémiájának tagja, köztük a hazájáé –, jelenleg címzetes igazgatója a múzeumok jövőjéről és jelenéről nyilatkozott a spanyol gazdasági napilapnak, a Cinco Díasnak. Felhívta a figyelmet arra a tényre, hogy mivel ma már nem olvassák a Bibliát, és latinul meg görögül se tanulnak, a látogatók elvesznek a számukra semmitmondó képek és információk között. Ezért lényeges, hogy tematikusan állítsák össze az ilyen tárlatokat, olyan követhető és érdekes adatokkal, amelyekről kiderül a látogatók előtt, hogy miért fontos a művész, akárcsak kortársai. Rosenberg sajnálja, hogy a francia közoktatásban már nem tanítanak művészettörténetet, míg az olasz- és a spanyolországi iskolákban évekig tanították. A francia iskolákból kikerülők ezért kevésbé látogatják a múzeumokat, mint a másik két országban. Hangsúlyozta, hogy az iskolákban, sőt csakis ott lehet megteremteni, vagy megmenteni a múzeumok jövőjét.
Rosenberg azért nem ellenzi a technológia alkalmazását a múzeumpedagógiában, mert vannak olyan képek, amelyek a világhálón keringenek, a múzeumokban pedig láthatók az eredetik is. Több tanulmány azt is megállapította, hogy az a fiatal, aki 20 éves koráig nem lépte át múzeum küszöbét, nem valószínű, hogy hátralévő életében betéved például egy képtárba. De már óriási sikernek érzi, ha csak a franciaországi iskolákból kikerülő diákok két százaléka lesz rendszeres múzeumlátogató.