Múzeumok ellenőrzése: Wosinsky Mór Múzeum

SZÁMVITEL

Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeum által kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható közpénzfelhasználást.

Állami Számvevőszék 2016-12-09 13:24
Cikk küldése e-mail:

Befejezte az Állami Számvevőszék a szekszárdi Wosinsky Mór Megyei Múzeum 2011–2014 közötti gazdálkodásának ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeum által kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható közpénzfelhasználást. A Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű, és az intézmény a kölcsönzéseknél nem biztosította a kulturális javak állományvédelmét és vagyonbiztonságát sem. A Múzeum nem intézkedett az integritás szemlélet érvényesítése érdekében.

Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind a földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.

A Wosinsky Mór Megyei Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Tolna Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Szekszárd Megyei Jogú Város Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012. január 1-jétől az év végéig a Tolna Megyei Intézményfenntartó Központ látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait az ellenőrzött időszakban saját hatáskörben végezte; teljesített összes bevétele 2014-ben 271,2 millió Ft, teljesített kiadása 235,5 millió Ft volt.

Az ÁSZ megállapította, hogy a 2014. évben az irányító szervi hatáskörök nem érvényesültek, mert a múzeumigazgató elvonta az irányító szerv hatáskörét, amikor szabálytalanul nevezte ki a gazdasági vezetőt. 2012-ben a hatályos alapító okirat kiadására és államkincstári nyilvántartásba vételére határidőn túl került sor, továbbá a középirányító szerv nem ellenőrizte a nyilvános adatok kötelező közzétételének, illetve igényre történő szolgáltatásának végrehajtását. A 2011-2012-es önkormányzati alrendszerből központi alrendszerbe történő átszervezés nem volt szabályszerű, mert a vagyon tényleges átadásához nem készítettek jegyzőkönyvet. A 2012-2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezés összességében szabályszerű volt.

A Múzeum nem határozta meg a közbeszerzések rendjének szabályait és nem rendezte belső szabályzatban a beszerzések lebonyolításával kapcsolatos eljárásrendet. Az előírások ellenére, a Múzeum nem készített ellenőrzési nyomvonalat, és 2011-ben nem rendelkezett a szabálytalanságok kezelését meghatározó eljárásrenddel sem. A szervezeti és működési szabályzatban rögzített vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség ellenére, a gazdasági vezető, illetve a szakmai igazgatóhelyettes nem tett vagyonnyilatkozatot. A kontrolltevékenységek kialakítása és működtetése szintén nem volt szabályszerű. 2011-2014 között az érvényesítési feladatokra történő kijelölés nem felelt meg az előírásoknak, mert a gazdasági vezető helyett a múzeumigazgató jelölte ki az erre jogosult személyeket. Az intézményvezető nem készített adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot, nem szabályozta a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának, valamint a közérdekű adatigénylések teljesítésének rendjét. A Múzeum nem működtette a tevékenységének nyomon követését biztosító rendszert, ahogy 2012-2014 között a belső ellenőrzés sem látta el feladatát.

A Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodásában a bevételek elszámolása és a kiadási előirányzatok felhasználása nem felelt meg az előírásoknak. Hiányosság volt, hogy kötelezettségvállalásra pénzügyi ellenjegyzés nélkül került sor, nem feleltek meg az előírásoknak a felhalmozási kiadásokat alátámasztó számviteli bizonylatok, és előfordult, hogy szabálytalanul folyósítottak pótlékokat munkavállalóknak. Vagyonát a Múzeum 2012-es beszámolójában vagyonkezelési szerződés hiányában jogalap nélkül mutatta ki. 2014-ben a Múzeum beszámolója nem mutatta be megfelelően a kezelésbe vett állami eszközöket. A kulturális javak kölcsönzése során a Múzeum által kötött szerződések nem tartalmazták a kötelező tartalmi elemeket, emiatt a kölcsönzött műtárgyak állományvédelme nem volt biztosított.

Az ÁSZ a Szekszárd Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének öt, a múzeum igazgatójának 24 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

A TELJES JELENTÉS AZ ÁSZ WEBOLDALÁN OLVASHATÓ

Súlyos szabálytalanságokat tártak fel 6 vidéki múzeumnál

SZÁMVITEL

Az Állami Számvevőszék tizenkilenc megyei hatókörű városi múzeumban folytat ellenőrzést. Az első hat intézményről készült jelentés szabálytalanságok sorát tárta fel.

2016. december 12. Állami Számvevőszék

Talajradarral kutatták Iovia római erőd maradványait

FELTÁRÁS

Légi fotózás után most először talajradarral is kutatták Iovia, a Tolna megyei Kapospula határában lévő, egykori római erőd föld alatti maradványait.

2015. november 11. MTI - MMO

Hogyan nézett ki a simontornyai vár?

3D-rekonstrukció

A National Geographic októberi címlapján egy mesébe illő várat láthattunk. Első ránézésre bizony nem volt könnyű kitalálnunk, hogy a Simontornyai Vármúzeumról van szó!

2011. november 11. Balogh András - Szőke Balázs
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...