Múzeumok ellenőrzése: Wosinsky Mór Múzeum
SZÁMVITEL
Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeum által kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható közpénzfelhasználást.
Állami Számvevőszék |
2016-12-09 13:24 |
Befejezte az Állami Számvevőszék a szekszárdi Wosinsky Mór Megyei Múzeum 2011–2014 közötti gazdálkodásának ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeum által kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható közpénzfelhasználást. A Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű, és az intézmény a kölcsönzéseknél nem biztosította a kulturális javak állományvédelmét és vagyonbiztonságát sem. A Múzeum nem intézkedett az integritás szemlélet érvényesítése érdekében.
Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind a földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.
A Wosinsky Mór Megyei Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Tolna Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Szekszárd Megyei Jogú Város Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012. január 1-jétől az év végéig a Tolna Megyei Intézményfenntartó Központ látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait az ellenőrzött időszakban saját hatáskörben végezte; teljesített összes bevétele 2014-ben 271,2 millió Ft, teljesített kiadása 235,5 millió Ft volt.
Az ÁSZ megállapította, hogy a 2014. évben az irányító szervi hatáskörök nem érvényesültek, mert a múzeumigazgató elvonta az irányító szerv hatáskörét, amikor szabálytalanul nevezte ki a gazdasági vezetőt. 2012-ben a hatályos alapító okirat kiadására és államkincstári nyilvántartásba vételére határidőn túl került sor, továbbá a középirányító szerv nem ellenőrizte a nyilvános adatok kötelező közzétételének, illetve igényre történő szolgáltatásának végrehajtását. A 2011-2012-es önkormányzati alrendszerből központi alrendszerbe történő átszervezés nem volt szabályszerű, mert a vagyon tényleges átadásához nem készítettek jegyzőkönyvet. A 2012-2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezés összességében szabályszerű volt.
A Múzeum nem határozta meg a közbeszerzések rendjének szabályait és nem rendezte belső szabályzatban a beszerzések lebonyolításával kapcsolatos eljárásrendet. Az előírások ellenére, a Múzeum nem készített ellenőrzési nyomvonalat, és 2011-ben nem rendelkezett a szabálytalanságok kezelését meghatározó eljárásrenddel sem. A szervezeti és működési szabályzatban rögzített vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség ellenére, a gazdasági vezető, illetve a szakmai igazgatóhelyettes nem tett vagyonnyilatkozatot. A kontrolltevékenységek kialakítása és működtetése szintén nem volt szabályszerű. 2011-2014 között az érvényesítési feladatokra történő kijelölés nem felelt meg az előírásoknak, mert a gazdasági vezető helyett a múzeumigazgató jelölte ki az erre jogosult személyeket. Az intézményvezető nem készített adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot, nem szabályozta a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának, valamint a közérdekű adatigénylések teljesítésének rendjét. A Múzeum nem működtette a tevékenységének nyomon követését biztosító rendszert, ahogy 2012-2014 között a belső ellenőrzés sem látta el feladatát.
A Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodásában a bevételek elszámolása és a kiadási előirányzatok felhasználása nem felelt meg az előírásoknak. Hiányosság volt, hogy kötelezettségvállalásra pénzügyi ellenjegyzés nélkül került sor, nem feleltek meg az előírásoknak a felhalmozási kiadásokat alátámasztó számviteli bizonylatok, és előfordult, hogy szabálytalanul folyósítottak pótlékokat munkavállalóknak. Vagyonát a Múzeum 2012-es beszámolójában vagyonkezelési szerződés hiányában jogalap nélkül mutatta ki. 2014-ben a Múzeum beszámolója nem mutatta be megfelelően a kezelésbe vett állami eszközöket. A kulturális javak kölcsönzése során a Múzeum által kötött szerződések nem tartalmazták a kötelező tartalmi elemeket, emiatt a kölcsönzött műtárgyak állományvédelme nem volt biztosított.
Az ÁSZ a Szekszárd Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének öt, a múzeum igazgatójának 24 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
A TELJES JELENTÉS AZ ÁSZ WEBOLDALÁN OLVASHATÓ