Kezdjük múzeumi inspirációval az évet! 7.

TEHETSÉG

2017 vajon milyen meglepetéseket tartogat a múzeumok számára? Mit hozunk magunkkal tavalyról és milyen újdonságokkal találkozunk majd az idei évben?

Szabó Dóra 2017-04-26 08:20
Cikk küldése e-mail:

Merre tart most a világ és milyen iránymutatással, tanulsággal szolgál a számunkra? 10 cikk, 10 inspiráló gondolat a lendületes évkezdéshez és folytatáshoz… nem csak múzeumok számára! 
A hetedik: figyeljünk az intézményünkben bujkáló tehetségekre!

 

Múzeumi tehetség-stratégia – az innovatív múzeumokért

 

Folyamatosan változó világunkban elkerülhetetlen, hogy gyorsan reagáljunk a változásokra, ezért a találékonyság fontosabb képességgé vált, mint eddig bármikor. Kaywin Feldman, a Minneapolis Institute of Arts elnöke „Creating Your Team: A Talent Strategy for Innovation” című cikkében fejtette ki véleményét a sikeres és hatékony múzeumi csapat létrehozásáról, valamint az innováció és kísérletezés kultúrájának kialakításáról.

 

 

Az 1990-es években az üzleti világ átvette az amerikai hadsereg szótárából a „VUCA” fogalmát, amely leírja a minket körülvevő világ összetettségét és félreérthetőségét. A szó a múlékonyág (volatility), a bizonytalanság (uncertainty), az összetettség (complexity) és a félreérthetőség (ambiguity) angol szavak kezdőbetűiből állt össze, és arra hívja fel a figyelmet hogy számos területen van szükség a rugalmasság és a nyitottság képességére – többek között a múzeumi világban is.

A gyűjtemények és az épületek állandósága, illetve az intézmények történelme miatt a közönség azt hiheti, hogy a múzeumok elzárt világban működnek és érzéketlenek a külső társadalmi változásokra – azonban ez nem igaz, csakúgy hatással vannak rájuk a globális változások, mint minden más szervezetre. Éppen ezért szükségük van olyan munkatársakra, akik kreatívan és nyitottan állnak hozzá egy-egy kihíváshoz.

 

Az innovatív csapat összeállítása nem csak annyiból áll, hogy nagyszerű embereket válogatunk össze, hanem ezeknek az embereknek közösen kell kifejleszteniük a működésük sikerességéhez szükséges gyakorlatokat, amihez pedig tanulmányozni kell az intézményi kultúrát is, adott esetben pedig megkérdőjelezni és módosítani a hagyományosan elfogadott gyakorlatot. Ehhez a múzeumoknak gyakorlott innovációs vezetőket kell kiképezniük, akik a kísérletezést, az intézményi oktatást és a stratégia finomítását vezetni tudják. Végső soron az innovatív munka célja az, hogy a jelenlegi és jövőbeli látogatókat olyan élményekkel és tartalommal kössék a múzeumhoz, amelyek többé teszik és inspirálják őket.

 

A tehetséggondozás célja, hogy az intézmények minél jobban kiaknázzák azokat a képességeket, amely a tehetséggel rendelkező személynek és az ehhez szükséges feltételeket biztosító szervezetnek a hasznára válik. Az úgynevezett „talent management” célja pedig a tehetség menedzselése, viszont itt kritérium a szervezet küldetésének, víziójának, missziójának, jövőképének, értékeinek és céljainak előmozdítása is.

És akkor mi is a tehetség-stratégia? Röviden: az egyik legfontosabb út egy múzeum jövőbeli sikeréhez. Egy nagyívű vízió és egy izgalmas stratégiai terv nem lehet sikeres elkötelezett, motivált és megfelelően értékelt alkalmazottak nélkül. A tehetség-stratégia úgy egészíti ki a múzeum stratégiai tervét, hogy közben biztosítja azt, hogy a munkatársak megvalósíthassák a stratégiai célokat. A tehetség-stratégia azt teszi lehetővé, hogy a csapat tagjainak legjobb képességeit használja fel a múzeum a látogatók legjobb kiszolgálásának érdekében. A stratégia egy olyan nézőpontként is felfogható, ami egyedi, így megkülönbözteti az intézményt a többi múzeumtól.

 

A jó tehetség-stratégia körvonalazza a belső programokat, folyamatokat és rendszereket, amelyek szükségesek az intézményi stratégia véghezviteléhez. A stratégiai tervekhez hasonlóan a tehetség-stratégiának nincs általánosan elfogadott formája, azonban van néhány pont, amelyet minden sikeres tehetség-stratégia szem előtt tart vagy tartalmaz:

  • misszió, vízió, értékek

  • toborzás

  • határozott intézményi kultúra

  • sokszínűség

  • szervezeti oktatás és tréningek

  • a felvett emberek megtartására való fókuszálás

  • folyamatos visszacsatolás kérése az alkalmazottaktól

 

Az eredeti cikk írója, Kaywin Feldman kiemelten foglalkozik a tehetség-stratégia kifejlesztésének lépéseivel is, csakúgy, mint az innovatív szervezethez vezető taktikai lépésekkel. Ezek közül szemezgetünk a továbbiakban.

Az egyik legfontosabb dolog az, hogy az intézmények a múzeum vízióját és küldetését folyamatosan és egyértelműen közvetítsék a munkatársak felé annak érdekében, hogy a múzeum és eredményei szerves részének érezzék magukat.

A másik fontos tényező az intézményi kultúra meghatározása és kommunikálása. Kedvező esetben a kultúra és a stratégia egymást erősíti, így érdemes az előbbit gondosan kialakítani és megismertetni minden munkatárssal, hogy azonosulhassanak vele. A cikk írójának intézménye, a Minneapolis Institute of Arts például a következő kulturális attribútumokat azonosította intézményük esetében: nagylelkűség, találékonyság, érzelmi intelligencia, pozitív energia, eredményorientáltság.

A tehetség-stratégia sikerességének záloga a kreatív ügynökök megtalálása. Ők azok az emberek a múzeumban, akik a kreativitásukkal és a leleményességükkel hatékonyan megvalósítanak bármilyen tervet. Nem elég azonban csak „ötlet-emberekből” összeállítani egy ütőképes csapatot, egyéb képességekre is szükség van a sikerhez, mint például az üzleti gondolkodásra, a versenyszellemre, az ellenőrzőképességre, stb.

Ami még lényeges, az a munkatársak megfelelő értékelése. Éreztetni kell velük, hogy a munkahelyük megbecsüli őket, így olyan kollégákkal lehet majd együtt dolgozni, akik megfelelően motiváltak és úgy érzik, hogy az intézmény sikereinek részesei.

 

Összegzésként elmondhatjuk, hogy egy hatékony és jól meghatározott tehetség-stratégia, amely illeszkedik a működési stratégiához, minden bizonnyal az innováció és kísérletezés útjára tudja terelni a múzeumok működését. Ennek eredményeképpen pedig olyan munkatársak dolgozhatnak majd a múzeumokban, akiknek szívügyük a munkahelyük sikeressége.

Kezdjük múzeumi inspirációval az évet! 3.

JELEN

2017 vajon milyen meglepetéseket tartogat a múzeumok számára? Mit hozunk magunkkal tavalyról és milyen újdonságokkal találkozunk majd az idei évben?

2017. február 02. Urbán Franciska

Kezdjük múzeumi inspirációval az évet! 4.

MÉRÉS

2017 vajon milyen meglepetéseket tartogat a múzeumok számára? Mit hozunk magunkkal tavalyról és milyen újdonságokkal találkozunk majd az idei évben?

2017. február 02. Szabó Dóra

Kezdjük múzeumi inspirációval az évet! 5.

ELIT VAGY ELITIZMUS

2017 vajon milyen meglepetéseket tartogat a múzeumok számára? Mit hozunk magunkkal tavalyról és milyen újdonságokkal találkozunk majd az idei évben?

2017. február 02. Szabó Dóra
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...