Szellemképek és fanedvek
Kiállításajánló
Kőnig Frigyes képzőművész grafikai arcrekonstrukciói és Stein Anna magyar származású festő- és szobrászművész festményei mától egy hónapon át láthatóak a G12, illetve az Abigail Galériában.
MTI - MMO |
2013-02-04 08:40 |
Szellemképek
A Munkácsy-díjas festő, grafikus, a Magyar Képzőművészeti Egyetem rektora és ott a Művészeti Anatómia, Rajz és Geometria Tanszéket is vezető Kőnig Frigyes grafikai arcrekonstrukciós munkáiból mutatnak be harminc rajzot a G12 Galériában, a XII. kerület Hajnóczy József utcában.
A kiállítás Kőnig Frigyes 2010 és 2013 között készült munkáiból nyújt válogatást: látható lesz Magyarország legrégibb múmiája, a Nagycenken nyugvó Széchényi Pál gróf bebalzsamozott teste vagy a kalocsai érsek rekonstruált koponyája is, bemutatva a munka fázisait.
"Először a koponyacsontot rajzolom meg, erre kerülnek az arc izmai, majd a bőr, és ha volt az illetőnek haja, az szintén. A koponya alapján meghatározható az elhunyt neme is. Rajzaimmal nem akarom azt a benyomást kelteni, hogy az archelyreállítással a koponya olyan lesz, hogy majdnem megszólal. (…) Felvetődik a kérdés, mennyire lehetséges az arcrekonstrukció és lehet-e a koponya alapján helyreállítás. Most éppen Szent László arcrekonstrukciós folyamatában vagyunk benne és ez tanszéki kutatási téma is" A Perkáta-Nyúli-dűlő régészeti lelőhely 2009 és 2011 közötti feltárásakor a tanszék munkatársai és az egyetem hallgatói a Magyar Nemzeti Múzeummal együttműködésben arcrekonstrukciós rajzokat készítettek, és ezzel az eddigi legteljesebb kun szállástemető anyagát dolgozták fel. Az elkészült művészi arcrekonstrukciók segítséget nyújtottak a leletek régészeti, antropológiai tudományos feldolgozásában, emellett megelevenítették a mai kor embere számára a középkori Magyar Királyság területére letelepített kunok arcvonásait.
Stein Anna retrospektív kiállítása
A Párizsban élő Stein Anna 1960 és 1976 között készült festményei mellett az utóbbi évek legfrissebb alkotásai is megtekinthetők az Abigail Galériában megnyílt retrospektív kiállításon. A 1960-as évek elején a Machine-sorozatban gépek és szerkezetek adták az absztrakt képek témáinak fő vonulatát. 1964 körül Stein Anna a nő-művészetekre jellemző stílusra váltott át, ekkor - a gépek ábrázolásánál már alkalmazott elemző technikával - a női test és annak elemzése került alkotásai témájának középpontjába. "Absztrakt korszakából szervesen fejlődött ki a korszakra jellemző nő-művészet és a francia Jean Dubuffet-féle art brut (durva, nyers művészet) hatását mutató sajátos megjelenítés". Az ebből a korszakból származó festményeken a festőművész női testhez való viszonyát jeleníti meg.
1965-től a nő-művészethez tartozó, a lírai absztraktot súroló korszak következett, ekkor úgynevezett életfa-sorozatokat és fanedveket festett. A tárlaton látható lesz például a Nőstényfa című, női petefészekre emlékeztető festménye is.
Absztrakt expresszionista időszakából - amely a 70-es évek közepéig tartott - erőteljes színekkel megfestett absztrakt tájképei, képzeletbeli tájai, furcsa virágot formázó- térképei szerepelnek. Stein Anna stílusa 1978 körül alakult át egy másfajta, lendületesebb lírai absztrakttá, amelyet a művész "kortárs barokknak" nevez, ebből a korszakból látható az egyik nagyméretű vászna, az Oltárkép.
Stein Anna 1936-ban született Budapesten zsidó családban. A II. világháború után a képzőművészeti gimnáziumban folytatta tanulmányait, majd 1954-től a képzőművészeti főiskolán tanult. 1956-ban Párizsban telepedett le, ahol a szépművészeti egyetemre iratkozott be. Első önálló kiállítása 1968-ban Orléans-ban volt. Magyarországon 1978-ban Pécsett, Budapesten pedig 1986-ban a Magyar Nemzeti Galériában önálló kiállításon mutatta be először munkáit. A Margit híd pesti hídfőjénél látható Égbe kiáltó című holokauszt-emlékműve. A tárlat február 28-ig látogatható.