A modernitás ideje

RÓMA

Holnaptól a modern magyar festészet legnagyszerűbb alkotásait bemutató kiállítással találkozhatnak az érdeklődők Rómában, az európai modernitás egyik legnevesebb nemzeti közgyűjteményében, a Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea-ban.

Magyar Múzeumok Online 2013-06-24 09:00
Cikk küldése e-mail:

A Magyar Nemzeti Galéria szervezésében most megvalósuló kiállításon a legfontosabb magyar múzeumok és magángyűjtemények anyagából, a magyar festészet 1905 és 1925 közötti időszakából száztíz remekművet láthat a nagyközönség.

 A tárlat a modern magyar festészetnek azt a klasszikus vonulatát rajzolja meg, amelynek fő inspiráló forrásai Párizsból, Berlinből és Rómából eredtek.  Rippl-Rónai József az első igazi modern magyar festőnek tekinthető. Párizsi fekete korszakával az európai posztimpresszionizmus egyik legnagyobb hatású művészcsoportjához, a Nabik köréhez kapcsolódott. Párizs az 1900-as évektől kezdve szinte minden magyar művésznek úti céljává vált, s a 20. század modernizmusának olyan nagyhatású alkotói, mint pl. Czóbel Béla vagy Berény Róbert már Párizsban értek tudatos művészekké.  Czóbel, aki 1905-ben a Salon d’ Automne-ban a Fauve-ok termében állított ki, 1906-ban már a nagybányai festészetet forradalmasította, Berény pedig a magyar avantgárd első művészcsoportjának, a Nyolcaknak lett egyik meghatározó mestere. Az 1913-ban Budapestre is eljutott Nemzetközi futurista és expresszionista kiállítás új élményeket jelentett a radikálisabb utakat járó fiatal művészek számára. A Kassák Lajos köré szerveződő aktivista művészek (többek között Mattis-Teutsch János, Uitz Béla, Nemes-Lampérth József) hittek a radikális művészi cselekvés társadalomformáló erejében, de a történelmi viharok következtében 1919 után sokan közülük emigrációba kényszerültek. Az 1920-as évek futurizmusát, expresszionizmusát vagy a geometrikus absztrakt stílusát képviselő művészek számára Berlin kínálta a legtöbb megjelenési lehetőséget. Moholy-Nagy László, Bortnyik Sándor, Péri László vagy a kései expresszionista vonulatot képviselő Kádár Béla és a futurista ihletésű Scheiber Hugó a berlini Der Sturm galéria állandó kiállítói voltak.

A késő húszas évek pedig már annak a neoklasszicizmusnak a korszakát képviseli a magyar művészetben, amelynek egyik központja éppen Róma lett. Róma és a modern Itália művészete a futurizmus megjelenésétől kezdve a klasszicizáló, árkádikus kifejezésmódban éreztette hatását a magyar művészetben.  A magyar modernista törekvéseket bemutató egyedülálló válogatáshoz a Galleria Nazionale d’Arte Moderna állandó kiállítási anyaga kiváló környezetet biztosít.

A kiállításhoz gazdagon illusztrált, életrajzokkal, kronológiai és bibliográfiai mutatókkal kiegészített olasz–angol nyelvű katalógus készült a kiállítás kurátora, Gergely Mariann művészettörténeti és Szücs György kultúrtörténeti tanulmányával.

Képadatok: Bortnyik Sándor: Az új Ádám, 1924, Magyar Nemzeti Galéria


A modernitás ideje. Magyar festészet 1905–1925.

Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Róma

Nyitva: 2013. június 25. – szeptember 15.

Az utak elváltak?

A Nyolcak pécsi kiállítása

A francia orientációjú korai modern magyar művészet talán leghangosabb – mindazonáltal az elmúlt évszázad folyamán méltánytalanul demisztifikált – manifesztációja a három csoportos kiállítást megélt...

2011. április 04. Szeredi Merse Pál

Óriási lehetőséget kapott a magyar képzőművészet

A Nyolcak festőcsoport alkotásaiból nyílik kiállítás szeptemberben a bécsi Kunstforumban, majd 2013 őszén a párizsi Musée d'Orsay-ben mutatkozhat be a magyar modernizmus festészete a Szépművészeti Múzeum...

2012. május 05. MTI

Több 10 millió forintos örökség

Műtárgygyarapodás

Hat festménnyel - három Rippl-Rónai József-, egy Kunffy Lajos- és két Martyn Ferenc-alkotással - gazdagodott a Somogy Megyei Múzeumok Igazgatósága.

2012. március 03. MTI - MMO
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...