Eltűnt arcok nyomában

SHALOM

Nem lehet sorsuk a felejtés. A varsói Shalom Alapítvány utazó kiállítása azok helyett beszél, akik már nem tudnak.

Hermann Veronika 2013-08-22 11:15
Cikk küldése e-mail:

Még mindig látom az arcukat. Ez a címe a varsói Shalom Alapítvány utazó kiállításának, amely augusztus 25-ig a barcelonai Museu d'Història de Catalunya falai között látható. Az amerikai, izraeli és lengyel kötődésű Shalom Alapítvány 1988-ban jött létre a lengyelországi Lodzban. Az alapítványt létrehozók egyetlen dolgot akartak: megőrizni egy embertelen rendszer áldozatainak emlékét, és haláluk tanulságaként az elfogadás és a béke üzenetét közvetíteni. Ezért is választották a Shalom nevet – a generációról generációra szálló ősi héber köszöntés jelentése ugyanis béke. Az alapítvány számos rendezvényt és programot szervez világszerte, amelyek közül az egyik leghíresebb és legfontosabb az And I still see their faces, vagyis “Még mindig látom az arcukat” elnevezésű fotókiállítás. Az elhurcolt vagy eltűnt lengyel zsidók fényképeiből álló vándortárlatot először 1998-ban mutatták be a varsói Zacheta galériában. A kiállítás az elmúlt tizenöt évben a világ közel ötven városában megfordult Los Angelestől Buenos Airesig, Krakkótól Barcelonáig. Az összesen 454 képből álló gyűjteménynek minden városban más darabjait állítják ki, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy esetleg valaki rokonaira, őseire ismer bennük.

 

 

Látom

Walter Benjamin híres esszéjének egyik legfontosabb belátása, hogy a kamera optikája azért jelent óriási fordulatot a látás kultúrtörténetében, mert olyan látványokat képes létrehozni, amelyeket az emberi szem önmagában nem. Ezt a gondolatot továbbszőve az is bizonyos, hogy a kép, amelyet a kamera objektívje létrehoz, hiába sokszorosítható és alakítható, örökre beledermed készítése pillanatába, az örökkévalóságig nyújtva azt. Kevés helyen érezhető ez olyan koncentráltan, mint ezen a kiállításon. A fénykép ugyanis, hiába a végtelen számú manipulációs lehetőség: bizonyíték. Nemcsak a létezés, hanem a valóság bizonyítéka. A nyugati kultúrában befogadástörténetileg meghatározott a mód, ahogyan a fényképet a valóság, nem pedig a fikció részeként tekintjük. Éppen ebben van az ereje. Egy fénykép mindig láncolatokba illeszkedik. Olyan valóság-változat, amely tökéletes archívumot hoz létre, legyen szó családi, üzleti vagy sajtófotóról. A fénykép tehát nemcsak fizikailag, hanem ideológiailag is meghatározott. Ezt használja ki például G. W. Sebald is, egykor nagy port kavart, mára pedig túlelemzett regényeiben: a túlélés mellé olyan fotókat rendel, amelyek csak látszólag a valóság illusztrációi. Valójában éppen a fikciót teremtik meg. Az elmúlt néhány évtizedben megdőltek a kép illusztratív funkciójáról szóló elméletek, sőt, az emlékezetpolitikát vizuális narratíva (is) irányítja. Éppen emiatt az And I still see their faces első látásra nem annyira sokkoló, mint amikor belegondolunk, hogy pontosan mit is látunk. A termekben ugyanis kinagyított, fekete-fehér képeken olyan emberek mosolyognak, csónakáznak vagy esznek, akik néhány évvel később egy esztelen rendszer áldozataiként semmisültek meg. Képek több évtizedes dömpingje miatt nem a látvány zökkent ki, hanem a gondolat. Az értelmetlen halál és az emlékek megőrzésének kettős terhe.

 

Az arcukat

Az emlékezet, különösen a kulturális emlékezet legtöbbször a trauma jelenségeit is magában foglalja. Ernst van Alphen német irodalomtörténész és traumakutató szerint a trauma mindig egyfajta hiányos tapasztalat. A traumát, a tapasztalatot és az emlékezetet a diszkurzivitás különböző szintjei mentén lehet értelmezni. A tapasztalat mindig mediatizált, és mindig ideologikus, mert egy adott közösségen belül elfogadott társadalmi konszezuson alapul. A tapasztalat nyelvi élménnyé, az identitás pedig nyelvi tapasztalattá válik. Ehhez képest a trauma az élmény lehetetlenségét jelenti, amelyhez nem lehet nyelvileg közelíteni, vagyis képekkel jobban leírható. A kiállított képek nézegetése közben pontosan ez az eldönthetetlenség a leginkább zavaró: a látogató nem tud bűntudat nélkül átlépni azon a szakadékon, amely közte és a múlt tanúi között tátong. Hogy a képeken arcok szerepelnek, csak fokozza a zavart: a nevek és arcok leltár-szerű elrendezése azt az érzetet kelti, mintha ők még mindig valóságosak lennének. Mitha még mindig ott csónakáznának, bicikliznének, nevetnének valahol a végtelen időben, beledermedve az örökkévalóságba.

 

Fotók: Simon Wiesenthal Center

Zsidó-e vagy?

Hét kérdés az identitásról

Minden, amit a zsidókról tudni akartál, csak nem merted megkérdezni. Legalábbis nyilvánosan nem. Tabuk kizárva.

2013. április 04. Hermann Veronika

Fotográfia Hollandiában

Amszterdam, Rotterdam, Hága

Mi jut eszünkbe Hollandiáról? Tulipánok, sajtok, legális droghasználat, bicikliuralom, esetleg a csatornák, szélmalmok… és a fotóművészet. Rövid összefoglalónkban három holland nagyváros fotóművészetet...

2012. április 04. Szirmai Anna

Marhavagonban utazó tárlat

Évfordulók a Holokauszt Emlékközpontban

„A tudomány következetességével a kölcsönös megértésért” – Évfordulós januári programok a Holokauszt Emlékközpontban

2012. január 01. Szécsényi András
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...