Történeti és kortárs

KÁRPIT

Középkori németalföldi, valamint kortárs hazai és nemzetközi kárpitokat mutat be a Keresztény Múzeum szombaton nyíló kiállítása.

Vereckei András 2014-05-09 08:55
Cikk küldése e-mail:

Az Iparművészeti Múzeum mellett a Keresztény Múzeum őriz Magyarországon nagyobb mennyiségben késő középkori és újkori falikárpitokat. Szoros kötődésünket a hazánkban is komoly hagyományokkal rendelkező műfajhoz az elmúlt évtizedben több kárpit témájú rendezvényünk bizonyítja. Ebbe a sorba illeszkedik a Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon című kiállítás, amely az Iparművészeti Múzeummal és a 2007-ben elhunyt kárpitművészről és művészetszervezőről elnevezett Dobrányi Ildikó Alapítvánnyal együttműködve az európai tradíciójú szövött kárpit múltját és jelenét, az összefüggéseket is megvilágítva mutatja be.

 

 

A műfaj egyik legjelentősebb – németalföldi – hagyományát a kiállítás első, Bibliai és mitológiai témájú németalföldi kárpitok a Keresztény Múzeum és az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében című szekciójában a Keresztény Múzeum brüsszeli, oudenaarde-i és tournai-i 15-17. századi kárpitjai, valamint az Iparművészeti Múzeum Mercurius átadja a gyermek Bacchust a nimfáknak című, 18. századi brüsszeli kárpitja reprezentálják. Ez utóbbihoz kapcsolódik az Európa szövete című kortárs műegyüttes, amely a kárpitművészet a tervező, a kartonrajzoló és a szövő együttműködésére támaszkodó kollektív hagyományával szemben a műfaj újabb, individuális, autonóm válfaját képviseli és vezet át a kiállítás második, Autonóm kárpitművészet Magyarországon című szekciójába, amely elsősorban a Ferenczy Noémi nevével fémjelzett autonóm tradíciót mutatja be. Ferenczy Noémi ugyanis nemcsak művészként, hanem iskolateremtő tanárként is kiemelkedő alakja a művészet történetének. 1951-ben ő alapította saját alkotómódszerének szellemében a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem jogelőd intézményében, az Iparművészeti Főiskolán a kárpit tanszakot, ahol tanítványaként védte meg diplomáját 1955-ben Solti Gizella, annak a nagy generációnak a tagja, amelyik a 20. század hetvenes éveiben a magyar textilművészet aranykorát teremtette meg. Ferenczy Noémi és Solti Gizella kárpitjai, valamint a magyar autonóm kárpitművészet történetében fordulópontot jelentő ±Gobelin hívószavú VI. Szombathelyi Biennálé válogatott anyaga mellett a második szekció az ezredforduló nemzetközi színterein díjazott magyar műveket vonultat fel.

 

Az ezredfordulón azonban nemcsak autonóm, hanem a műfaj kollektív hagyományát felelevenítő közös kárpitok is készültek Magyarországon. Ezek közül a Szent István és műve és az Európa fényei címűt láthatjuk a Keresztény Múzeum Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon című kiállításán.

 

A tárlat május 10.és augusztus 24. között tekinthető meg az esztergomi Keresztény Múzeumban.

Egy barokk falikárpit kortárs szövődményei

Műfajbérlemények

Egy archaikus technikájú alkotóművészeti ág, 27 mai gondolkodású európai művész, egy mitológiai témájú brüsszeli kárpit és a végtelenített alkotó szabadság találkozásának lehetünk tanúi az Iparművészeti...

2011. október 10. Heilmann Anna

A jó kormányos

EMLÉKKIÁLLÍTÁS

Körösfői-Kriesch Aladár (1863–1920) a gödöllői művésztelep szellemi és lelki vezéregyénisége volt. Emberi és művészi hitvallása a Magyar Iparművészet 1907. évi IV. Mellékletéből ismert kárpitjának címe...

2013. május 05. Őriné Nagy Cecília

A képektől a vázlatokig

A Markó-képek vázlatai Esztergomban

A Keresztény Múzeumban június 18-án, a vidéki Múzeumok Éjszakája esztergomi előprogramja gyanánt nyílt meg a Magyar Nemzeti Galéria Markó-kiállításának párhuzamos tárlata.

2011. július 07. Istvánffy Miklós
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...