Herend-Dnereh
GYULA
A herendi porcelánok két arcát, a modernet és a tradicionálisat mutatja be a Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont pénteken megnyílt új, időszaki kiállítása.
MTI - MMO |
2017-05-07 09:31 |
A Herendi Porcelán divatos, kortalan, ezerarcú, varázslatos, stílusos és innovatív - olvashatjuk bevezetésképp a kiállítás honlapján.
191 éve Stingl Vince gondolt merészet és alapított a Bakony vadregényes hegyei között egy porcelán előállítására törekvő üzemet, mely mára Európa legnagyobb porcelánmanufaktúrájává fejlődött. A kezdet nehéz volt – az előállítás folyamata költséges, és művészileg is kihívásokkal teli. 1839-ben Fischer Mór, aki egy tatai kereskedőember volt, s óriási ambíciókkal és jelentős tőkével rendelkezett, lett a Manufaktúra új tulajdonosa.
Irányítása alatt a Herendi Porcelán fogalom lett. Művészi igényessége, kiváló „marketing” munkája elnyerte az arisztokrácia, sőt a császárok, királyok elismerését is. Díszítményeit gyakran nevezte el első főúri, királyi megrendelőiről, s ezek a dekorációk mind a mai napig őrzik e neves rendeléseket. Az első pillanattól kezdve minden folyamatot manufakturális úton végeztek Herenden, és így van ez 191 évvel később, ma is. Ez a garancia arra, hogy a Herendi Porcelán kézműves, egyedi termék. S van még egy titok, amely a mostani kiállítás alappillére is: a hagyományok ápolása mellett a folyamatos megújulás képessége. Ez az a tulajdonság, melytől tökéletes lehet a Herendi Porcelán minden korban.
A termékpaletta elképzelhetetlenül sokszínű: több mint 16.000 forma, és közel 4.000 minta, melyek szabadon variálhatók. Évente 350-400 új termék készül a Manufaktúra falai között, gyakorlatilag minden nap egy-egy új Herendi születik. A világ több mint 60 országába exportálják, de talán nincs a világnak olyan szeglete, ahol a Herendit ne ismernék.
Herenden közel 800 munkavállalónak van egy közös szerelme. A törékeny, fehér arany: a porcelán. S ahogy a tökéletes kapcsolatot is a szenvedély működteti, így a Herendi Porcelán közel 200 éves sikerének is a szenvedély a titka. S ahhoz, hogy egy kezdeti pici üzem, és egy alapító álma mára a világ minden lakott földrészén ismert és elismert márka legyen, ahhoz még kellett a környezethez alkalmazkodás művészete, úgy, hogy közben a kézművességet, a hagyományokat, egy termék, egy márka tradícióit is képes legyen megőrizni, s közben folyamatosan megújulni.
A tárlat során a látogatók négy termet járhatnak végig, mintegy félezer darab tárgyat tekinthetnek meg. A kiállítási tárgyak biztosítási értéke eléri a 80 millió forintot. A régi és az új, a tradíció és az innováció kerül a kiállítás középpontjába. És mint egy időutazáson, hol a 19. században vagyunk, hol a 21. században. Közben olyan kiemelkedő bravúrdarabok láthatók az elmúlt 200 évből, amelyek egyedi, különleges gyártási- vagy festési technikával, limitált példányszámban készültek, némelyik gyűszű méretű, de van egy méteresnél is nagyobb Herendi-váza is. Olyan híres dekorációk, mint a Viktória, a Rotschild és az Apponyi közel két évszázados fejlődése követhető nyomon. A Viktória-minta esetén például az egyik első, a londoni világkiállításra 1851-ben készített darab volt, de itt van Vilmos herceg és Katalin nászajándéka is, amely ugyanannak a mintának egy modern, újragondolt változata.
A kiállítás kurátora Krámlik Attila.
HEREND I DNEREHGyulai Almásy-kastély Látogatóközpont2017. május 5. -október 1.