Herendi porcelánkészlet Meissentől Pilisszentkereszten át Budapestig

Részlet egy restaurátor naplójából

Aranyos Sándor 2012-07-25 09:19
Cikk küldése e-mail:

Számos olyan mesterség van a világon, melyben benne rejlik az alkotás gyönyöre. Amikor a semmiből létrehozunk valamit, és a nagyközönség álmélkodik az elkészült terméken. Biztos sokakban felsejlik a kíváncsiság: Vajon hogyan készült? Milyen munka van a tárgy mögött? Pillantsunk a kulisszák mögé, és olvassunk bele egy restaurátor képzeletbeli naplójába, egy 18. századi díszkancsó restaurálási munkájába. Nézzük meg, hogyan dolgozik az az ember, akinek feladata a műalkotások esztétikai helyreállítása, élettartamának meghosszabbítása és megóvása.

A nagy kérdések: Ki? Mit? Hol? Mikor? Kinek?

A levegő díszkancsó átalakulása egy évszázad alatt: balról jobbra haladva: 1846, Herend (hárfával a kezében); 18. sz. közepe Meissen; 18. sz. közepe, Meissen, formatári darab

A 18. században Johann Joachim Kaendler, a meisseni porcelángyár főszobrásza egy öt darabból álló porcelánkészletet tervezett a lengyel udvar megrendelésére. Négy az őselemeket – víz, levegő, föld, tűz – szimbolizálja, melyekhez egy, a Francia Királyság virágzását bemutató – XIV. Lajos címerét, illetve az uralkodó győzelmeit jelképező ábrázolásokat hordozó – ötödik darab is kapcsolódott, hiszen a teljes készletet XV. Lajosnak szánták diplomáciai ajándékképpen.

Fischer Mór, a Herendi Porcelánmanufaktúra megalapítója másoltatta le a vizet és a levegőt szimbolizáló kancsókat 1846-ban, melyek a Batthyány család birtokában voltak. Az 1860–70-es években valószínűleg további darabok is készültek. A replikákat 200 ezüstért árulták a 19. században. Jelenleg négy darab található magyarországi múzeumi gyűjteményben (1. kép). Kettőt a Herendi Porcelánművészeti Múzeumban, kettőt pedig a Magyar Nemzeti Múzeumban őriznek.

Az eredeti meisseniekből is feltehetőleg több látott napvilágot, de sajnálatos módon hozzávetőleges adatok sincsenek arról, hány darab készült a tárgyakból. Feljegyzések alapján az ötödik darabból is több van, de nem az eredeti festéssel, hanem kányabangitavirág-ábrázolással, ugyanis a feltételezett meisseni utángyártás során a tárgyakat újraértelmezték (2. kép). Száz év elteltével igen rikító pasztellszíneket – pl. kobaltkék – vittek fel a tárgyakra. Eredetileg kancsó volt a víz és a levegő, illetve váza a tűz, a föld, valamint az ötödik tárgy. A 19. század közepén Meissenben azonban készítettek egy olyan sorozatot, melynek minden darabja kancsó.

Ilyen a kányabangitavirág-díszítés. 18. sz. közepe, hasonló kancsóforma, de nem a készlethez tartozó darab

A tárgy, és ami mögötte van

A 18. században szárnyát bontogató rokokó ízlés szellemében készült kancsók technikailag igen bravúros porcelánok. A figurális díszítéssel igen gazdagon ellátott darabok, voltaképpen inkább szoborként értelmezhetők. A restaurátori munka művészettörténeti háttérkutatással kezdődött. Balla Gabriella Herend: A Herendi Porcelánmanufaktúra története című könyve nagy segítséget nyújtott a tárgyak időbeli, térbeli elhelyezésében. Az előkutatások során kiderült, hogy a tárgyakat már restaurálták, de nem megfelelően. A levegőt szimbolizáló díszkancsón például a dudát fogó kis amorett kezébe az előző mester egy hárfát rakott be. Valószínűleg nem volt meg a duda, és nem tudta, mi lehetett a helyén (8. kép). A figura mozdulataiból arra következtetett, hogy hárfát tartott a kezében, így készített egy hárfát, és azzal egészítette ki. Ezek az apróságok hozzátartoznak a műtárgyak történetéhez, akkor is, ha nem mindig objektívek.

A tárgyak históriáját részletesen bemutató tanulmánnyal összevetve – a szemmel látható változtatásokkal, illetve az anyagvizsgálati eredményekkel – készült restaurálási terv az egész munka alfájának és ómegájának tekinthető. Az aprólékos tisztítást csak ennek elkészülte után lehet elkezdeni, majd a munka a hiányosságok javításával, a festés kiegészítésével folytatódik. A tárgy, valamint a korábbi restaurálás „feltérképezése” viszont gyakran nem is olyan egyszerű feladat. Nem ritka ugyanis, hogy az előző restaurátor annyira jól megcsinálja a tárgyat, hogy a korábbi beavatkozásokat nem lehet észrevenni.

A kancsók „születésükkor” is „top” tárgyaknak minősültek, ezt bizonyítja talán a történetükből adott ízelítő is. Szakmailag rendkívül hasznos az elődök munkájának ismerete, hiszen valószínűleg koruk legfejlettebb technológiáját alkalmazták annak érdekében, hogy a tárgyak elnyerjék eredeti alakjukat, formájukat, színüket. Fantasztikus eljárásokat lehet eltanulni, melyek sokrétűen bővíthetik a szakember anyagismeretét, s a jövőben kamatoztatni lehet őket. Jelenleg a műgyanták világát éljük, melyekkel a porcelán kiválóan imitálható, sőt a kiegészítések még tartósak is lesznek.

 Az anyagvizsgálatok, a különböző megvilágításban (természetes fény, UV) készült videó- és fényképfelvételek tökéletesen feltárják a korábbi beavatkozásokat (7. kép). Hiteles adatokat kaphatunk arról, hogy 1846-ban a mázakhoz milyen fémoxidot használtak fel, milyen hőmérsékleten égették ki őket, illetve milyen az anyag összetétele. Még elektronmikroszkópos vizsgálatot is végeztek. Mindez száraz szakmai részletnek tűnhet, másfelől azonban talán a munka legizgalmasabb része! A vizsgálatok segítségével ugyanis megállapíthatjuk, hogy az előző restaurátor milyen anyagokat, technikákat használt a helyrehozás során. Ha tisztában vagyunk elődünk technológiájával, akkor a legkisebb hibafaktorral láthatunk hozzá a kiegészítések lebontásához. Ha például tudjuk, hogy a kiegészítés gipszből készült, máris tudható, hogyan kell lebontani. Ugyanakkor történeti kérdéseket vet fel az a problematika, hogy mit kezdjünk azokkal a pótlásokkal, amelyeket már rögtön a gyártás során készítettek. Ez része a tárgy történetének: nem kell eltávolítani őket, mivel eredetileg így készültek. A korábbi és jelenlegi helyreállítási munkák is hozzátartoznak a tárgy történetéhez, ezért kiemelkedően fontos a munkafázisok részletes dokumentációja.

Más szempontból is érdekes lehet az anyagvizsgálatok eredménye, hiszen a kiértékelt adatokat maga a gyár is fel tudja használni, és egy-egy szín kikeverésében, vagy az égetési idő és hőmérséklet beállításában nagy segítséget jelenthet.

„A kancsók alapos vizsgálatát követően a korábbi pótlások eltávolítása tűnt a legjobb megoldásnak. A törésfelületek aprólékos tisztítása, és a darabok másolatának elkészítését követően lehetett csak hozzálátni a tárgyhoz való hozzáigazításnak, a festésnek, a lakkozásnak és végül a ragasztásnak.” (Részlet a tárgy restaurálásának dokumentációjából.)

Mi rejlik még a restaurátor naplójában, és hogyan jön a képbe Pilisszentkereszt?

 A pilisszentkereszti Hugyecsek Balázs, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum restaurátora és műtárgyvédelmi felelőse a díszkancsók restaurálását választotta diplomamunkájául. Dr. Ridovics Anna, a Magyar Nemzeti Múzeum kerámiagyűjteményének vezetője ajánlotta fel az igen különleges és egyedi tárgyak helyreállításának lehetőségét. A többéves munkát követően, szoros együttműködésben a Herendi Porcelánművészeti Múzeummal, Hugyecsek Balázs a herendi porcelánok szakértő restaurátora lett. Számos herendi porcelán került már ki a műhelyéből, többek között a gyár működésének legnagyobb darabjai, egy tányér, mely a gyár 1843-as leégését örökíti meg (5–6. kép), vagy az első termékek között számon tartott cukortartó (4. kép). További érdekes, a magyar és az európai művelődéstörténetet meghatározó herendi porcelán vár még restaurálásra a múzeumok raktáraiban.

A gyár 1843-as leégését megörökítő tányér restaurálás utáni állapota

Gondolok itt Alexander von Humboldt születésnapi herendi készletére, melynek nagyméretű tálját már restaurálták, és a Herendi Porcelánművészeti Múzeum állandó kiállításán megtekinthető. A szakmailag kifogástalan restaurálást követően a tárgyak új életre kelhetnek, hiszen a darabokat újra fel lehet venni a gyártási listára.

 

A restaurátorműhely ajtaja kinyílik

Beszélgetés Fábián Mária főrestaurátorral

Fábián Mária több mint húsz éve dolgozik a Néprajzi Múzeumban, bőrrel és textillel foglalkozik. A restaurátorműhelyben beszélgettünk a tárgyakhoz való kötődésről, a megelőző műtárgyvédelem...

2010. augusztus 08. Bódai Zsuzsanna

Kövek plasztikai beavatkozás után

Megújuló állandó kiállítás a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban

A múzeumok világában rendszerint az új időszaki tárlatok, az új állandó kiállítások megvalósítása szerepel hírként. Lényegesen ritkább az, hogy egy, akár évtizedek óta fennálló állandó kiállítás megújítására...

2010. június 06. Kemecsi Lajos

Restaurátor műhelyek Debrecenben és Nagyváradon

Európai uniós forrásból korszerűsítették a debreceni Déri Múzeum és a nagyváradi Körösvidéki Múzeum restaurátor műhelyeit – jelentették be a múzeumok igazgatói kedden Debrecenben, a Megyeházán tartott...

2012. június 06. MTI
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...