Hová csalogat Gloria Swanson igéző pillantása?

Kiállítás

A fotóművészet bölcsője körül a Szépművészeti Múzeumban.

Herpai András 2012-05-25 08:43
Cikk küldése e-mail:

Merész vállalkozás

A Szépművészeti Múzeum időszaki kiállítása nem kisebb célt tűzött maga elé, mint hogy bemutassa a nagyközönségnek azt a folyamatot, amelyben a fotóművészet mint önálló művészeti ág kifejlődött. Különösen nehéz feladat ez, mivel a tárgyalt időszak a látogatók számára általában más szempontok alapján ismert.

És mégis, a Szépművészeti Múzeum oszlopsora előtt a nagy molinó, amelyen a némafilmek sztárja, Gloria Swanson tekint ránk egy fátyol mögül, szinte mágnesként vonzza a tekintetet és a kíváncsi turistákat. Szuggesztív ereje lebilincsel, csakúgy, mint az oldalfal molinója, amelynek aktkompozíciója a Szondi utcán járókat állítja meg, intim hangulatot kölcsönözve a Dózsa György útnak. A múzeumon belül is az a bizonyos tekintet néz vissza ránk az irányjelző táblákról, így a jegyvásárlást követően már könnyen megtaláljuk az időszakos kiállítás helyét, és a hangulatunkat is a megfelelő szintre emeli a befogadáshoz.

 Steichen, Edward - Gloria Swanson
1924. Zselatinos ezüst / Gelatin silver print. 180 x 240 mm
Magángyűjtemény / Private collection
Reprodukció / Reproduction George Eastman House, International Museum of Photography and Film / Courtesy of the George Eastman House, International Museum of Photography and Film

Színpadi eszközök felhasználása

Az első terem ismét színpadi, mégis tökéletes megoldással kezdődik. Egy felülről megvilágított régi fényképezőgép objektívje néz ránk; ezáltal tudatosodik bennünk, hogy a fotóművészet bölcsőjénél járunk. A korábbi kiállításról megszokott achátszürke falak a témához kapcsolódva otthonossá varázsolják a teret, a kötelező információk tipográfiája könnyen emészthetővé teszi az olvasást. Csak egy kisebb zavaró tényező merül fel: a Szépművészeti Múzeum logója a szponzorok sorába került, ami házigazda intézményről lévén szó, remélem, csak figyelmetlenség.

A korszakhatárok kiválasztása magyarázatra szorul: a fotóművészet és a fotótechnika születése nem 1889-ben kezdődik, hiszen már jóval korábban ismert volt. Az arabok már Kr. u. 900 körül használták a camera obscurát (lyukkamerát), amely az 1600-as években a németalföldi festők kezében is segédeszköz volt, hogy rajta keresztül, a közvetlen képi élménytől eltávolodva, legyenek képesek felfedezni a táj addig nem észlelt részleteit. Az első maradandó és kézzel fogható fénykép 1827-ben készült, lehetőséget teremtve egy új művészeti műfaj kialakulására.

Ez a lehetőség azonban csak 1889-ben kezd – gyakorlati problémákba ütközve – kibontakozni. Ekkor jelenik meg ugyanis Peter Henry Emerson nagy sikerű könyve, amelyben rávilágít, hogy a fotográfia „metsző” élénkséggel képes visszaadni a világot, de művészi szempontból épp ez a tulajdonság a végzetes hátránya is.[1] A látvány pontos visszaadásának technikából adódó lehetősége éles ellentétbe került azzal, hogy a fotográfiában benne rejlő művészeti érték is kibontakozzék. E katartikus felismerés lényegét a látogató is átérezheti, mivel a bevezetőszöveg alatt az előbb említett könyv látható. Értelmet nyer az idea, és a könyv látványa segít átérezni a szituációt.

E bevezetés után könnyen végigmehetünk a kijelölt úton: azon a 40 éven, amelyből a fotóművészet a piktorializmustól indulva megtalálja sajátos perspektíváját, önálló kifejezési eszközeit.

 André Kertész - Villa / Fork, Paris, France
1928. Zselatinos ezüst / Gelatin silver print. 203 x 253 mm
Magyar Fotográfiai Múzeum / Hungarian Museum of Photography
Leltári szám / Inventory number 86.179
Reprodukció / Reproduction Magyar Fotográfiai Múzeum / Hungarian Museum of Photography

 

Időrendiség, vagy mégsem?

Az első terem képein a fotógráfia akkori alapproblémájával szembesülünk. A festői látvány visszaadása, a kompozíciós megoldások, a lágy objektív és a nemes eljárások alkalmazása alapvetően a festészet mellékműfajává tette a technikát. A műfaj mesterei ekkoriban nem használták ki a látvány pontos visszaadásának lehetőségét, a fotó dokumentumjellegét; az erre irányuló igény azonban egyre nőtt, a távolodás a festészettől fokról fokra érzékelhető a képek során. Külön követhetjük a szemléletmód amerikai és európai változását, amely az objektivitás felé vitte a fejlődés irányát.

Baki Péter kurátor a tér adottságait alapul véve az első átvezető homogén falfelületen idővonalat alakított ki, amely az adott európai és magyar történelmi, illetve társadalmi helyzetet tudatosítja a látogatóban. Az ötlet nagyszerű, bár nehezen éri el funkcióját, mivel a tárgyalt időszak az oszlopsorok között nehezen áttekinthető.

A kiállítás időrendben mutatja meg a fejlődés útját, emellett hangsúlyt fektet arra, hogy az egyes személyek és a témák elkülönülve is vizsgálhatók legyenek. Külön szöveg mutatja be a műfajban kiemelkedő művészeket, többek között Alfred Stieglitzet, H. P. Robinzont, Paul Strandot. A rendezés elve szerencsére nem a „tapétázás” módszerét követi, csak annyi művet mutat meg a falakon, amennyi még értelmileg és érzelmileg egyaránt befogadható. A fotók elegendő teret kapnak a befogadáshoz, a mű és a tér viszonya harmonikus marad, és a látogató azonosulni tud a képi élménnyel.

A kronologikus sorrend mellett külön hangsúlyt kapnak a műfaj magyar származású szereplői: André Kertész, Máté Olga, Pécsi József, Kerny István, Dulovits Jenő, Moholy-Nagy László. A rendezők történészi attitűdjének köszönhetően az egyes alakok munkássága az adott társadalmi kontextusban is értelmezhetővé válik, azaz nem az utókor értékítéletéből kiindulva mutatják be a kor művészeit. A mai köztudatban szinte egyeduralkodó André Kertésztől nem láthatunk a többi ma még(már) kevésbé ismert magyar fotóművész kárára aránytalanul több felvételt. Így a magyarokat bemutató egész fal, a képekkel és az alkotókkal együtt emlékezetes marad.

A vizsgált időszakban az egyes szereplők szemléletmódjában, technikai felkészültségében beálló változást is követni lehet, ami új dimenziót nyithat a befogadó számára. Ez a megoldás teszi az időrendiséget egyfajta komplex inspiráló élménnyé. Öröm látni például Moholy-Nagy László korai, meudoni gyártelepről készült felvételét, később lírai finomságú fotogramjait, végül az utolsó teremben a vizuális és szójátékok keveredését játékosan megoldó fotoplasztikáit.

Az időrendiség mellett a rendezők alkalmat találtak egyes témák bemutatására is. Érthetővé válik, hogyan veszti el „festői” mivoltát a hagyományos szemléletmódban készült csendélet vagy portré, s hogyan használja ki egyre jobban a benne rejlő lehetőségeket.

Sajnálom azonban, hogy az ülőalkalmatosságok hiánya miatt alig nyílik lehetőség arra, hogy a néző az egyes képek szemlélésében elmélyedjen. Ez különösen fájó a kiállítás középső szakaszán, ahol a kor szinte összes fényképezőgépét megcsodálhatja a látogató. A róluk szóló bemutatószövegek külön kiadványban kaptak helyet, talán többen is lapozgatnák, ha volna esély egy percre megpihenni.

 Lartigue, Jacques-Henri - Delaye Nagydíj / Delaye Grand Prix
1912. Zselatinos ezüst / Gelatin silver print. 208 x 287 mm
Museum Ludwig, Köln
Leltári szám / Inventory number ML/F 1977/431
Reprodukció / Reproduction Rheinisches Bildarchiv, Köln

 

Új utak

A lelki és fizikai pihenésre csak az utolsó térben nyílik lehetőség. Itt az előzőektől eltérően, jóval kevesebb fotó mutatja be a 40 év lezárását. Azt az állapotot, amelyben a fotóművészet már teljesen elszakadt a festészettől, és új kifejezőeszközeivel átlépett az egyszerű dokumentarista jellegen is. Az 1929-es stuttgarti Foto und Film c. kiállítás plakátja utal a piktorializmus végére, utat nyitva a számtalan lehetőség felé, amelyben már a film mint az egyik lehetséges társművészet is megjelenik.

Összességében a kiállítás érthetően és igen élvezetesen mutatja be azt a korszakot, amelyről a nem szakavatott látogatónak eleddig homályos elképzelése lehetett. Eddig kevés lehetőségünk volt nagyméretű kiállításon áttekinteni a műfaj történetét, különösen a magyar művészek szerepét és helyét. Az érthetőség mellett különleges élményben részesülhettünk, amelyet a kiállításhoz készített katalógus, az ötletes és használható ajándékok sora is csak kibontott: a tereket elhagyva is előttünk marad a retinánkba égett Gloria Swanson vagy Greta Garbo tekintete, amelyek hű lenyomatai egy külön világ születésének.

 

A fotóművészet születése - A piktorializmustól a modern fotográfiáig (1889-1929)
Szépművészeti Múzeum
2012. március 30 – 2012. július 1.

Bővebb információ a kiállítás weboldalán.

 


[1] Peter Henry Emerson: Naturalistic photography for students of the art. S. Low, Marston, Searle & Rivington, London , 1889.


Szépművészeti Múzeum

Óriási lehetőséget kapott a magyar képzőművészet

A Nyolcak festőcsoport alkotásaiból nyílik kiállítás szeptemberben a bécsi Kunstforumban, majd 2013 őszén a párizsi Musée d'Orsay-ben mutatkozhat be a magyar modernizmus festészete a Szépművészeti Múzeum...

2012. május 05. MTI

A császár kulturális fővárosa

Vendégjáték Ausztriában

A Szépművészeti Múzeum gyűjteményének jeles darabjai szerdától Linzben vendégszerepelnek.

2012. május 05. Magyar Múzeumok Online

65 éve létezik a polaroid

Kiállítás

Hatvanöt éve mutatták be a polaroid technológiát az Egyesült Államokban. Kiállítás a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban.

2012. április 04. MTI
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...