Érted ver a szív

Kiállításajánló

Legfontosabb és legszebb szervünk, valamint a szívgyógyítás története ismerhető meg a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum legújabb kiállításán.

Hermann Veronika 2012-12-31 09:11
Cikk küldése e-mail:

Az emberi test véredényeinek összessége több ezer kilométer hosszúságú: kiterítve körbeérné a Földet. A vérkeringés központjában található a pumpa, amely működésben tartja a véráramot és az elképesztő méretű érhálózatot: a szív. A legtöbb kultúrában metaforizálódott, és korántsem pusztán az anatómiailag legfontosabb szervet jelöli. Minden nyelvben számtalan fordulat létezik, amelyek kulturális értelemben a szívet teszik meg a pozitív érzelmek retorikai hordozójának. A szív képes megszakadni, összetörni, nevetni és táncolni, antropomorfizált képzete számtalan magas művészeti és popkulturális alkotásnak központi témája. A vér, melyet pumpál szintén erős kulturális képzettel bír. “A vér piros. A vér meleg. A vér szép.” – mondja Esti Kornél az elbeszélőnek, Kosztolányi Dezső novellafüzérének bevezető írásában.

 

Vérkörök mélyén

Az ismert metaforák helyett a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum Szívdobbanás című kiállítása a szervet és a vele foglalkozó tudományágakat – a kardiológiát és a szívsebészetet – mutatja be.

A kiállítás érdekessége, hogy a belső installációkat a Bartha Tamás és György Árpád Hunor alkotta HeonLab nevű formáció csinálta. A 2008 óta létező design tervezőiroda jelenleg az egyik leginkább figyelemreméltó fiatal formatervező-csapat, nevükhöz máris olyan projektek fűződnek, mint a harkányi Termál Kemping vagy a budapesti Bárka Színház belsőépítészeti koncepciója. A Semmelweis Múzeum korábbi, Az erényöv titkos története (2010) című kiállításának belső kivitelezése is az ő munkájukat dicséri. A kiállításon a tárgyi emlékek, műszerek, képek és leírások mellett a HeonLab installációi sajátos és sejtelmes atmoszférát teremtenek. A termekben fehér, hálózatszerű műanyag ér-erdők omlanak le a falakról a vérkeringést szimbolizálva. A hasonlóan kuszán szőtt ovális lámpák és búrák a vénás és artériás funkciók kettősségének megfelelően felváltva sugároznak piros és kék fényt. Az üvegen túl ezúttal egy véráram belsejében találjuk magunkat a frappáns, konceptuális, ám korántsem érthetetlen installációknak köszönhetően.

 

Szívzörejek

A szívdobbanás valójában a szívizom összehúzódásának és elernyedésének, illetve a vér áramlásának hangjaiból tevődik össze. Az egészséges szív nemcsak a legfontosabb, de a legszebb szerv: alakja, mérete, formája és színe műalkotássá teszi hasonlatossá. A sebészet és a belgyógyászat ugrásszerű fejlődése ellenére a szívet viszonylag sokáig félelemmel vegyes csodálat övezte, és akik megpróbáltak beleavatkozni működésébe, általában nem jártak sikerrel. A kiállítás ismerteti a legfontosabb mérföldköveket. A vér útját a kis- és nagy vérkörben, illetve a szívben először egy William Harvey nevű angol orvos írta le 1628-ban. Ez alapjaiban változtatta meg a keringésről és a szívről való gondolkodást. Bár az első szívvarratot 1896-ban tette be egy Ludwig Rhen nevű német sebész, az első sikeres nyitott szívműtétet csak 1954-ben hajtották végre, miután feltalálták a szív-tüdő motort. Magyarországon ugyanez 1960-ban történt. Az orvostudomány fejlődése az elmúlt néhány évtizedben jóval radikálisabb volt, mint előtte évszázadokon keresztül. Az első szívátültetést 1967-ben végezte Christian Neethling Barnard professzor, míg Magyarországon 1992-ben Szabó Zoltán professzor hajtotta végre először ezt a beavatkozást a Semmelweis Egyetem (akkor: SOTE) Ér-és Szívsebészeti Klinikán. A szív percenként 5 liter vért keringet a szervezetben, könnyen belátható tehát, hogy a szívgyógyászatban a gyorsaságon és a pontosságon szó szerint az élet múlik. Az első magyar kardiológiai konferenciát 1963 őszén rendezték Budapesten a II. Magyar Belgyógyász Kongresszus keretében, amelyre a program alapján nemcsak a baráti szocialista országokból, de az Egyesült Államokból és Nyugat-Európából is számos szakember érkezett. A konferencia elnöke Gottsegen György volt.

 

A három teremből álló kiállítás egyszerre mutatja be a szívgyógyászat mérföldköveit, tárgyi emlékeit, korai és jelenlegi eszközeit. A hibák is ebből adódnak: kis terekben, sokféle módszertant keverve akar átfogni egy olyan területet, amelynek szerteágazó múltja és bonyolult jelene van. A HeonLab belső installációi olyan térélményt hoznak létre, amely megkívánná az interaktivitás megjelenését. Ügyes és szellemes az első teremben a két ovális búra, amely alá be kell bújni, hogy tartalma olvasható legyen. Az egyik alatt egy fejhallgató, amellyel a szívdobogás jellegzetesen megnyugtató hangját lehet hallgatni. A másik alá mászva egy billentyűműtétet követhet nyomon a látogató, s ha valakinek nem eddig nem volt szerencséje látni, meggyőződhet arról, hogy a test valójában belülről is izgalmas. Fontos információkat olvashatunk az első teremben arról, hogy a kopogtatás és a hallgatózás már a 17. század óta része a diagnosztikai eljárásoknak. A test belső hangjaiból sok mindenre lehet következtetni. Indokolt tehát a különböző korú és méretű hallgató csövek és fonendoszkópok bemutatása, amelyeknek egy részét egyébként a látogatók kipróbálhatják, saját vagy ismerőseik szívdobogását hallgatva. Furcsa, talán régimódi gesztussal állítanak emléket a magyar kardiológia két úttörőjének, Gottsegen György és Haynal Imre professzoroknak. Bár fontos ismerni munkásságukat, személyes tárgyaik nem a szív és az orvoslás megértéséhez viszik közelebb a befogadót. A magyar kiállítási gyakorlatban máig élő koncepció, mégsem szerencsés a személyességre építeni egy olyan tárlaton, melynek tárgyáról a legtöbb embernek csak halvány elképzelései vannak.

 

A kezelés csak sebészi lehet”

A második teremben a szívsebészet fejlődését és eszköztárát lehet közelebbről megismerni. Egy műtő képe előtt megtekinthető egy szív-tüdő motor az 1970-es évekből. Ez a szerkezet lehetővé teszi, hogy műtét alatt leállítsák a szívet úgy, hogy a vérkeringés fennmaradjon. A gép egy, a szív működését helyettesítő pumpából és a tüdő működését kiváltó oxigenátorból áll.

Láthatóak ezen kívül beültetett biológiai és fém szívbillentyűk, katéterek és szívritmus-szabályozók is. Ha a belgyógyászat, illetve a kardiológia önmagában nem képes megoldani egy problémát, akkor következnek az invazív beavatkozások. Ezeknek a leírása nem véletlenül indul a már említett Haynal Imre híres idézetével, miszerint bizonyos esetekben “a kezelés csak sebészi lehet.”

 

A falakon elhelyezett egykori és mai szívportrék összehasonlító bemutatása a kiállítás egyik legerősebb része. Nem csupán a technológia, a diagnosztika és a képalkotó eljárások fejlődését mutatja meg, de a szív képének médiumonként változó lenyomatát is. Thomas Mann A varázshegy című regényében a szerelem hatására Hans Castorp nemcsak az anatómiát kezdi el tanulmányozni, hanem a Madame Chauchat testének belsejéről készült röntgen-felvételeket is: „Íme a belső fényképed, gép nélkül készült. Remélem pontosnak találod.” Mennyivel meghatóbb lenne ma egy CT-felvételt átadni a szív választottjának, melyen az a valós formájában, méretarányosan látszik. A korábbi szívportrék közül ki van állítva például Caspar Bauhinus 1605-ben rajzolt szívportréja, a Theatrum anatomicum című munkából. A modern képalkotó és diagnosztikai lehetőségek közül két CT-felvételt, egy szív-ultrahangot, egy koronarográfiás felvételt és egy MRI-felvételt láthatunk.


 

Hosszas lenne felsorolni az összes bemutatott műszert és terápiás eszközt; például videón rögzített EKG-felvételt is lehet tanulmányozni. A harmadik teremben filmvetítés zajlik. A kiállítás vezetőjéből megtudható, hogy a kardiovaszkuláris betegségek gyakoriságára, megelőzésük fontosságára is fel kívánják hívni a figyelmet. A bemutatott filmek között van a magas vérnyomásról rémisztő statisztikai adatokat felvonultató reklám, oktatófilm szívroham esetére, interjú dr. Fontos Gézával, a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet főorvosával, és videó egy billentyűműtétről. A felnőtt magyar lakosság egészségmegőrző potenciálja meglehetősen alacsony, így ennél a vállalásnál is hiányolható az interaktivitás. Egy oktatófilm nem feltétlenül a legjobb módszer arra, hogy egészségesebb szívet kívánjanak maguknak az állampolgárok – szó szerinti és metaforikus értelemben egyaránt. Összességében azonban a Szívdobbanás inspiráló és elgondolkodtató kiállítás. Nemcsak a kardiológia, hanem az összes orvos és egészségügyi dolgozó előtt tiszteleg, akik sokszor lehetetlen körülmények között minden nap azért dolgoznak, hogy tovább verjen a szív.

 

Szívdobbanás. A kardiológia múltja és jelene.

A kiállítás még néhány napig, 2013. január 6-ig tekinthető meg! A kiállítás önálló honlapja ITT nézhető meg.

Az emberi test véredényeinek összessége több ezer kilométer hosszúságú: kiterítve körbeérné a Földet. A vérkeringés központjában található a pumpa, amely működésben tartja a véráramot és az elképesztő méretű érhálózatot: a szív. A legtöbb kultúrában metaforizálódott, és korántsem pusztán az anatómiailag legfontosabb szervet jelöli. Minden nyelvben számtalan fordulat létezik, amelyek kulturális értelemben a szívet teszik meg a pozitív érzelmek retorikai hordozójának. A szív képes megszakadni, összetörni, nevetni és táncolni, antropomorfizált képzete számtalan magas művészeti és popkulturális alkotásnak központi témája. A vér, melyet pumpál szintén erős kulturális képzettel bír. “A vér piros. A vér meleg. A vér szép.” – mondja Esti Kornél az elbeszélőnek, Kosztolányi Dezső novellafüzérének bevezető írásában.

Vérkörök mélyén
Az ismert metaforák helyett a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum Szívdobbanás című kiállítása a szervet és a vele foglalkozó tudományágakat – a kardiológiát és a szívsebészetet – mutatja be. A kiállítás érdekessége, hogy a belső installációkat a Bartha Tamás és György Árpád Hunor alkotta HeonLab nevű formáció csinálta. A 2008 óta létező design tervezőiroda jelenleg az egyik leginkább figyelemreméltó fiatal formatervező-csapat, nevükhöz máris olyan projektek fűződnek, mint a harkányi Termál Kemping vagy a budapesti Bárka Színház belsőépítészeti koncepciója. A Semmelweis Múzeum két korábbi kiállításának (Szívünk rejtekén 2010, Az erényöv titkos története 2011) belső kivitelezése is az ő munkájukat dicséri. A kiállításon a tárgyi emlékek, műszerek, képek és leírások mellett a HeonLab installációi sajátos és sejtelmes atmoszférát teremtenek. A termekben fehér, hálózatszerű műanyag ér-erdők omlanak le a falakról a vérkeringést szimbolizálva. A hasonlóan kuszán szőtt ovális lámpák és búrák a vénás és artériás funkciók kettősségének megfelelően felváltva sugároznak piros és kék fényt. Az üvegen túl ezúttal egy véráram belsejében találjuk magunkat a frappáns, konceptuális ám korántsem érthetetlen installációknak köszönhetően.

Szívzörejek
A szívdobbanás valójában a szívizom összehúzódásának és elernyedésének, illetve a vér áramlásának hangjaiból tevődik össze. Az egészséges szív nemcsak a legfontosabb, de a legszebb szerv: alakja, mérete, formája és színe műalkotássá teszi hasonlatossá. A sebészet és a belgyógyászat ugrásszerű fejlődése ellenére a szívet viszonylag sokáig félelemmel vegyes csodálat övezte, és akik megpróbáltak beleavatkozni működésébe, általában nem jártak sikerrel. A kiállítás ismerteti a legfontosabb mérföldköveket. A vér útját a kis- és nagy vérkörben, illetve a szívben először egy William Harvey nevű angol orvos írta le 1628-ban. Ez alapjaiban változtatta meg a keringésről és a szívről való gondolkodást. Bár az első szívvarratot 1896-ban tette be egy Ludwig Rhen nevű német sebész, az első sikeres nyitott szívműtétet csak 1954-ben hajtották végre, miután feltalálták a szív-tüdő motort. Magyarországon ugyanez 1960-ban történt.  Az orvostudomány fejlődése az elmúlt néhány évtizedben  jóval radikálisabb volt, mint előtte évszázadokon keresztül. Az első szívátültetést 1967-ben végezte Christian Neethling Barnard professzor, míg Magyarországon 1992-ben Szabó Zoltán professzor hajtotta végre először ezt a beavatkozást a Semmelweis Egyetem (akkor: SOTE) Ér-és Szívsebészeti Klinikán. A szív percenként 5 liter vért keringet a szervezetben, könnyen belátható tehát, hogy a szívgyógyászatban a gyorsaságon és a pontosságon szó szerint az élet múlik. Az első magyar kardiológiai konferenciát 1963 őszén rendezték Budapesten a II. Magyar Belgyógyász Kongresszus keretében, amelyre a program alapján nemcsak a baráti szocialista országokból, de az Egyesült Államokból és Nyugat-Európából is számos szakember érkezett. A konferencia elnöke Gottsegen György volt.
A három teremből álló kiállítás egyszerre mutatja be a szívgyógyászat mérföldköveit, tárgyi emlékeit, korai és jelenlegi eszközeit. A hibák is ebből adódnak: kis terekben, sokféle módszertant keverve akar átfogni egy olyan területet, amelynek szerteágazó múltja és bonyolult jelene van.  A HeonLab belső installációi olyan térélményt hoznak létre, amely megkívánná az interaktivitás megjelenését. Ügyes és szellemes az első teremben a két ovális búra, amely alá be kell bújni, hogy tartalma olvasható legyen. Az egyik alatt egy fejhallgató, amellyel a szívdobogás jellegzetesen megnyugtató hangját lehet hallgatni. A másik alá mászva egy billentyűműtétet követhet nyomon a látogató, s ha valakinek nem eddig nem volt szerencséje látni, meggyőződhet arról, hogy a test valójában belülről is izgalmas. Fontos információkat olvashatunk az első teremben arról, hogy a kopogtatás és a hallgatózás már a 17. század óta része a diagnosztikai eljárásoknak. A test belső hangjaiból sok mindenre lehet következtetni. Indokolt tehát a különböző korú és méretű hallgató csövek és fonendoszkópok bemutatása, amelyeknek egy részét egyébként a látogatók kipróbálhatják, saját vagy ismerőseik szívdobogását hallgatva. Furcsa, talán régimódi gesztussal állítanak emléket a magyar kardiológia két úttörőjének, Gottsegen György és Haynal Imre professzoroknak. Bár fontos ismerni munkásságukat, személyes tárgyaik nem a szív és az orvoslás megértéséhez viszik közelebb a befogadót. A magyar kiállítási gyakorlatban máig élő koncepció, mégsem szerencsés a személyességre építeni egy olyan tárlaton, melynek tárgyáról a legtöbb embernek csak halvány elképzelései vannak.

„A kezelés csak sebészi lehet”
A második teremben a szívsebészet fejlődését és eszköztárát lehet közelebbről megismerni. Egy műtő képe előtt megtekinthető egy szív-tüdő motor az 1970-es évekből. Ez a szerkezet lehetővé teszi, hogy műtét alatt leállítsák a szívet úgy, hogy a vérkeringés fennmaradjon. A gép egy, a szív működését helyettesítő pumpából és a tüdő működését kiváltó oxigenátorból áll. Láthatóak ezen kívül beültetett biológiai és fém szívbillentyűk, katéterek és szívritmus-szabályozók is. Ha a belgyógyászat, illetve a kardiológia önmagában nem képes megoldani egy problémát, akkor következnek az invazív beavatkozások. Ezeknek a leírása nem véletlenül indul a már említett Haynal Imre híres idézetével, miszerint bizonyos esetekben “a kezelés csak sebészi lehet.”

A falakon elhelyezett egykori és mai szívportrék összehasonlító bemutatása a kiállítás egyik legerősebb része. Nem csupán a technológia, a diagnosztika és a képalkotó eljárások fejlődését mutatja meg, de a szív képének médiumonként változó lenyomatát is. Thomas Mann A varázshegy című regényében a szerelem hatására Hans Castorp nemcsak az anatómiát kezdi el tanulmányozni, hanem a Madame Chauchat testének belsejéről készült röntgen-felvételeket is: „Íme a belső fényképed, gép nélkül készült. Remélem pontosnak találod.” Mennyivel meghatóbb lenne ma egy CT-felvételt átadni a szív választottjának, melyen az a valós formájában, méretarányosan látszik.  A korábbi szívportrék közül ki van állítva például Caspar Bauhinus 1605-ben rajzolt szívportréja, a Theatrum anatomicum című munkából. A modern képalkotó és diagnosztikai lehetőségek közül két CT-felvételt, egy szív-ultrahangot, egy koronarográfiás felvételt és egy MRI-felvételt láthatunk.

Hosszas lenne felsorolni az összes bemutatott műszert és terápiás eszközt; például videón rögzített EKG-felvételt is lehet tanulmányozni. A harmadik teremben filmvetítés zajlik. A kiállítás vezetőjéből megtudható, hogy a kardiovaszkuláris betegségek gyakoriságára, megelőzésük fontosságára is fel kívánják hívni a figyelmet. A bemutatott filmek között van a magas vérnyomásról rémisztő statisztikai adatokat felvonultató reklám, oktatófilm szívroham esetére, interjú dr. Fontos Gézával, a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet főorvosával, és videó egy billentyűműtétről. A felnőtt magyar lakosság egészségmegőrző potenciálja meglehetősen alacsony, így ennél a vállalásnál is hiányolható az interaktivitás. Egy oktatófilm nem feltétlenül a legjobb módszer arra, hogy egészségesebb szívet kívánjanak maguknak az állampolgárok – szó szerinti és metaforikus értelemben egyaránt. Összességében azonban a Szívdobbanás inspiráló és elgondolkodtató kiállítás. Nemcsak a kardiológia, hanem az összes orvos és egészségügyi dolgozó előtt tiszteleg, akik sokszor lehetetlen körülmények között minden nap azért dolgoznak, hogy tovább verjen a szív.

A kis nagy múzeum

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár

AZ Év Múzeuma díj idén Budára került, egy olyan intézménybe, amely az elmúlt években kreatív újdonságokkal állt elő.

2011. május 05. Frazon Zsófia

A sebesült Görgey

Ezerszer elmondott történet rendhagyó előadásban. December elején nyílt a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum új időszaki kiállítása, amely Görgey Artúr tábornok fejsebén keresztül mutatja be a 19. század...

2011. február 02. Szabó László

Az erényövek Rómába mentek

Kiállítás Itáliában

Az erényöv tárgyi kultúráját mutatja be a Római Magyar Akadémián a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum anyagából összeállított, szombattól látható tárlat.

2012. február 02. MTI
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...