Tömeges érdeklődés az Ernstben
Tárlatvezetés és kiállítás
A héten nemzetközi sztárkiállítás nyílt az Ernst Múzeumban, ma a kurátor tart tárlatvezetést.
Magyar Múzeumok Online |
2013-01-27 12:01 |
Magyarországon ritkán fordul elő, hogy egy kortárs képzőművészeti kiállítás megnyitóján tömegek jelenjenek meg. Csütörtök este ez történt: az Ernst Múzeum Nagymező utcai épülete előtt hosszú sorban álltak az emberek, hogy bejussanak a Tükör által homályosan című tárlatra. Zsúfolásig megtelt a kiállítótér, a videó-installációkat bemutató vetítőtermekbe csak újabb várakozás után lehetett bejutni. A felfokozott érdeklődés alighanem a kortárs művészet nemzetközi sztárjainak szólt. A kiállított művészek között ugyanis olyan nagyságok találhatók, mint Joseph Beuys, Cindy Sherman, Christian Boltanski, Gary Hill vagy Bill Viola.
A mintegy negyven alkotó munkáit bemutató tárlaton január 27-én, vasárnap délután három órától a kurátor, Gulyás Gábor tart tárlatvezetést. A későbbiekben a múzeum sokféle kísérőprogrammal – további rendhagyó tárlatvezetésekkel, filmvetítésekkel, irodalmi- és táncprogramokkal is várja a látogatókat, egészen április 7-ig.
Miről szól a kiállítás?
A mintegy negyven képzőművész munkáját bemutató tárlat témája az emberi arc ábrázolhatósága. Az emberi arc egyszerre néző és nézett, de főként ez utóbbi: saját arcunkat is csak kívülről, valamiben tükröződve láthatjuk. Metafizikai, etikai, szemiotikai és művészeti szempontból egyaránt az ember legfontosabb testrésze: az arcnak világteremtő ereje van. A portré a képzőművészet meghatározó műfaja, amelyen hagyományosan az emberi arc ábrázolását, egy személy külsejének és személyiségének megjelenítését szokás érteni. Ez a műfaji meghatározás egyszerűnek tűnik, az elmúlt évtizedekben mégis kevés olyan jelentős műalkotás született, mely esetében a definíció teljességgel érvényesülne. Mintha az ilyen típusú ábrázolás kívül esne a mai kortárs képzőművészet körén: a reprezentált arc sokkal inkább eszközzé vált, mint a művészet korábbi időszakaiban. Joggal tehetjük fel a kérdést, valójában mit is jelent ma a portré? Milyen funkciót lát el ez a műfaj a fotográfia, a film, a virtualitás korában? Kit és miért ábrázol a 20. század végi és a 21. századi portré? Mi lehet ma a portré műfajának társadalmi szerepe? Ezek a kiállítás alapvető kérdései, mely mindemellett a műgyűjtő és múzeumalapító Ernst Lajos személye előtt tiszteleg, múzeumának centenáriuma alkalmából. Ismeretes, hogy Ernst főként portrékat gyűjtött és mutatott be: vezetése alatt jórészt történelmi arcképcsarnokok darabjai, költők, művészek arcmásai alkották az Ernst Múzeum állandó kiállítását. Most a műgyűjteményre is emlékezve kerülnek művek a múzeum termeibe, azonban annak romantikusan heroikus rendezőelvével ellentétben a jelenlegi kiállítás azt a művészeti változást igyekszik megjeleníteni, mely az emberi arc megjelenítésének módjában, indítékaiban és céljaiban az elmúlt négy évtizedben végbement.