Programok csak tanároknak
TANÁROK ÉJSZAKÁJA
2013. október 11-én az ország számos településének múzeumai ugyanazon a napon fordulnak a pedagógusokhoz.
Nagy Magdolna |
2013-10-07 14:55 |
2013. október 11-én az ország számos településének múzeumai ugyanazon a napon tárják ki többségében ingyenesen kapuikat a pedagógusok előtt, hogy színesebbnél színesebb szakmai és szórakoztató programokkal csalogassák be őket.
Miért most? Olvasd el cikkünket!
A múzeumok ötlettára kifogyhatatlannak látszik. Sokan szerveznek „fordított” napot, amikor a pedagógusok a diákok bőrébe bújva vesznek részt egy különleges múzeumpedagógiai foglalkozáson (például Duna Múzeum, Esztergom; Hajósi Barokk Kastély, Hajós; Bihari Múzeum, Berettyóújfalu; Szépművészeti Múzeum és Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest; Hetedhét Játékmúzeum, Székesfehérvár stb.)
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum igazi különlegességet tartogat erre az estére a pedagógusoknak: rendhagyó családlátogatásra hívja a pedagógusokat, akik az üzenő füzet útmutatásait követve járnak házról házra a Skanzenben. Olyan élethelyzeteket modelleznek, amelyek ismerősek mai életünkből is. A felvetődő kérdések, problémák megbeszélésére két lehetőséget is kínálnak, a fogadóórát és a záró szülői értekezletet.
Több intézmény kihasználja az alkalmat arra, hogy megismerjék a pedagógusok igényeit, elvárásait a múzeumokkal szemben, remélve, hogy ez a párbeszéd hosszú távú együttműködés kezdetét jelentheti. Erre jó példa a budapesti Műcsarnok, ahol Kívánságműsor címmel pedagógiai fórumot szerveznek, hogy a tanárok, a meghívott szakemberek és a múzeum munkatársai közösen találjanak ki olyan múzeumpedagógiai foglalkozásokat, amelyek a kortárs képzőművészet segítségével dolgoznak fel egy-egy tanmenetben szereplő témát, tananyagot.
Sokan szakmai oldalról próbálják a pedagógusok érdeklődését felkelteni: neves szakemberek közreműködésével érdekes előadásokat tartanak – ezzel mintegy konferenciajelleget adva az eseménynek. (HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, Néprajzi Múzeum, Holokauszt Emlékközpont, Budapest; Palóc Múzeum, Balassagyarmat stb.)
Vannak múzeumok, amelyek a mából kilépve a jövőbe tekintenek. Az OFI Pedagógiai Könyvtár és Múzeum a jövő pedagógusait szólítja meg a Tanárjelöltek éjszakájával, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karával együttműködve.
A létavértesi Rozsnyai Gyűjtemény is a jövő felé kacsingat, de más megközelítésben, mint a Pedagógiai Múzeum. Ők a múltat próbálják átmenteni a jövő generációja számára. Közös nosztalgiázásra hívják a lakosságot, hogy mindenki megoszthassa a régi tanítókról őrzött emlékeit. A visszaemlékezéseket rögzítik, majd archiválják. A felgyűjtött adatokból Tanárportrék címen ismeretterjesztő cikksorozat készül, megemlékezve a régi nagy tanáregyéniségekről.
Néhányan arra törekszenek, hogy bemutassák, a múzeumot olyan tantárgyak oktatásához is használni lehet, amelyekre eddig kevesen gondoltak: ilyen az idegen nyelv oktatása (pl. Szépművészeti Múzeum – angoltanárok), vagy az ének (Bihari Múzeum: Énektanárok Éjszakája).
Elindultak olyan kezdeményezések is, amelyek során a helyi civil szervezetekkel, egyesületekkel, önkormányzattal, helyi iskolákkal összefogva szervezték meg a programot, ezzel is hansúlyozva a rendezvény fontosságát (pl. Csabagyöngye Kulturális Központ Munkácsy Emlékháza Békéscsabán, Bánya Múzeum Salgótarján).
Bár legtöbb helyen a Tanárok Éjszakája velejárójaként némi harapnivalóval is kedveskednek a pedagógusoknak, van olyan múzeum, ahol kifejezetten a kulináris élvezet áll a középpontban. Marcaliban például egy 19. század óta elterjedt szép hagyományt, a Kossuth-vacsorát elevenítették fel ezen az estén, és terített asztallal várják a Marcali Múzeumban a pedagógusokat.
A részvétel a Tanárok Éjszakájának programjain többnyire regisztrációhoz kötött, ezért érdemes minél előbb kiválasztani a legcsábítóbbat!
Az erre az estére kínált 93 féle program részletes leírása a www.oszifesztival.hu honlapon olvasható!