Az 5 éves Instagram imádja a múzeumokat
ÜNNEP
2010 októberében ezen a napon indult az Instagram képmegosztó közösségi alkalmazás, amely ma már 300 millió havi aktív felhasználót tudhat magáénak, és az utóbbi években a múzeumi fotózást is teljesen átalakította.
Pallag Zoltán |
2015-10-06 23:09 |
Minden fénykép szelfi. Akkor is, ha nem az. Tehát egy kép akkor is szelfi, ha nem a szelfizés szándékával készült és az alkotó (arca) egyáltalán nem is látható rajta, hiszen már a témaválasztásunk is rólunk beszél, ahogy a nézőpont, a megfogalmazás is. Mutass egy fényképet, amit te lőttél, és megmondom, ki vagy. Mutasd az instagram threaded, és megmondom, kinek akarsz látszani, következésképpen azt, hogy ki vagy. A szelfi az, amikor Narcisszusz tükörbe néz. A múzeumi szelfi az, amikor Narcisszusz tükörbe néz, de a fókusz a háttérre kerül, vagyis a múzeumi kiállítótérre, a tárgyakra, a műalkotásokra. Mert múzeumban lenni: menő. És ha a látogató maga viszi a hírét egy-egy múzeumnak, vagyis posztol, hashtagel, kommentel, becsekkol a közösségi médiában (általában valós időben!), az a múzeumnak, illetve a kiállításnak a legjobb reklám.
A látogatói fotózás szempontjából a múzeumoknak ma három fajtáját különböztethetjük meg: van, ahol tilos a fotó, van, ahol fotójegy szükséges a belépőn felül, és van, ahol mindenki kedvére fotózhat. Nyilván csak ez utóbbi megoldás lehet a közönségbarát, transzparens múzeum egyetlen helyes döntése, hiszen nincs annál zavaróbb, amikor a teremőrök biztonsági őrökké alakulnak a kiállítótérben, a látogatókat zaklatják a „no photo, please”-zel és a „kötelező fotójegyet váltani”-val, kriptahangulattá változtatva ezzel a múzeumi élményt. Persze meg van annak az izgalma, ha tilosban fotóz az ember, a pimaszabbak akár a figyelmetlen teremőröket is belekomponálhatják a képbe, de nem akarhatja egyetlen intézmény sem, hogy csatatérré alakuljanak a kiállítóterei. Márpedig a mindent tiltó, vagy fotójegy-vásárlásra kényszerítő múzeumok ezt kockáztatják, ha szembe akarnak menni a valósággal, vagyis az éppen ma 5 éves Instagram közösségi alkalmazással, amely fényképek és rövid videók megosztásán alapul. Gondoljunk csak bele, mennyivel jobban jár egy múzeum, ha a látogató egy szelfiben mondja el, hogy „itt jártam”, mintha belekarcolná a falba a monogramját dátummal együtt, esetleg szívecskével.
Látni és látva lenni. Talán ez lehetne a múzeumi insta-mottó. Az Instagram 2010 ősze óta rengeteg műfajt teremtett, ezek közül többet a múzeumok falain belül. Ilyen a már említett múzeumi szelfi, vagy, amikor a látogatók a műalkotásokon ábrázolt alakok arckifejezését, testtartását utánozó pózba merevednek, vagy egy-egy festmény, szobor „megbolondítása” okostelefonnal, mintha maga a műalkotás, vagy az ott ábrázolt alak szelfizne, de van már Museum Selfie Day is. Előfordul, hogy a múzeum felhasználja a látogatók Instagram képeit, rákeresve a #Louvre, a #MoMA, stb. tagekre, művészeti projekteket, játékokat indítanak így, vagy egyszerűen csak publikálják közösségi média felületeiken a tegnapi látogató jól elcsípett pillanatát.
Az 5 éves Instagram remek eszköz, hogy a látogató párbeszédbe lépjen a tárgyakkal, a kiállítással, a múzeum pedig a látogatóval. Egy magára valamit is adó legalább közepes múzeum számára az Instagram már több mint puszta lehetőség.
A következőkben a szerző múzeumi Instagram fotóiból látható válogatás: