Az 5 éves Instagram imádja a múzeumokat

ÜNNEP

2010 októberében ezen a napon indult az Instagram képmegosztó közösségi alkalmazás, amely ma már 300 millió havi aktív felhasználót tudhat magáénak, és az utóbbi években a múzeumi fotózást is teljesen átalakította.

Pallag Zoltán 2015-10-06 23:09
Cikk küldése e-mail:

Minden fénykép szelfi. Akkor is, ha nem az. Tehát egy kép akkor is szelfi, ha nem a szelfizés szándékával készült és az alkotó (arca) egyáltalán nem is látható rajta, hiszen már a témaválasztásunk is rólunk beszél, ahogy a nézőpont, a megfogalmazás is. Mutass egy fényképet, amit te lőttél, és megmondom, ki vagy. Mutasd az instagram threaded, és megmondom, kinek akarsz látszani, következésképpen azt, hogy ki vagy. A szelfi az, amikor Narcisszusz tükörbe néz. A múzeumi szelfi az, amikor Narcisszusz tükörbe néz, de a fókusz a háttérre kerül, vagyis a múzeumi kiállítótérre, a tárgyakra, a műalkotásokra. Mert múzeumban lenni: menő. És ha a látogató maga viszi a hírét egy-egy múzeumnak, vagyis posztol, hashtagel, kommentel, becsekkol a közösségi médiában (általában valós időben!), az a múzeumnak, illetve a kiállításnak a legjobb reklám.

A látogatói fotózás szempontjából a múzeumoknak ma három fajtáját különböztethetjük meg: van, ahol tilos a fotó, van, ahol fotójegy szükséges a belépőn felül, és van, ahol mindenki kedvére fotózhat. Nyilván csak ez utóbbi megoldás lehet a közönségbarát, transzparens múzeum egyetlen helyes döntése, hiszen nincs annál zavaróbb, amikor a teremőrök biztonsági őrökké alakulnak a kiállítótérben, a látogatókat zaklatják a „no photo, please”-zel és a „kötelező fotójegyet váltani”-val, kriptahangulattá változtatva ezzel a múzeumi élményt. Persze meg van annak az izgalma, ha tilosban fotóz az ember, a pimaszabbak akár a figyelmetlen teremőröket is belekomponálhatják a képbe, de nem akarhatja egyetlen intézmény sem, hogy csatatérré alakuljanak a kiállítóterei. Márpedig a mindent tiltó, vagy fotójegy-vásárlásra kényszerítő múzeumok ezt kockáztatják, ha szembe akarnak menni a valósággal, vagyis az éppen ma 5 éves Instagram közösségi alkalmazással, amely fényképek és rövid videók megosztásán alapul. Gondoljunk csak bele, mennyivel jobban jár egy múzeum, ha a látogató egy szelfiben mondja el, hogy „itt jártam”, mintha belekarcolná a falba a monogramját dátummal együtt, esetleg szívecskével.

Látni és látva lenni. Talán ez lehetne a múzeumi insta-mottó. Az Instagram 2010 ősze óta rengeteg műfajt teremtett, ezek közül többet a múzeumok falain belül. Ilyen a már említett múzeumi szelfi, vagy, amikor a látogatók a műalkotásokon ábrázolt alakok arckifejezését, testtartását utánozó pózba merevednek, vagy egy-egy festmény, szobor „megbolondítása” okostelefonnal, mintha maga a műalkotás, vagy az ott ábrázolt alak szelfizne, de van már Museum Selfie Day is. Előfordul, hogy a múzeum felhasználja a látogatók Instagram képeit, rákeresve a #Louvre, a #MoMA, stb. tagekre, művészeti projekteket, játékokat indítanak így, vagy egyszerűen csak publikálják közösségi média felületeiken a tegnapi látogató jól elcsípett pillanatát.

Az 5 éves Instagram remek eszköz, hogy a látogató párbeszédbe lépjen a tárgyakkal, a kiállítással, a múzeum pedig a látogatóval. Egy magára valamit is adó legalább közepes múzeum számára az Instagram már több mint puszta lehetőség.

A következőkben a szerző múzeumi Instagram fotóiból látható válogatás:

Bújócskázó jelentések

KIÁLLÍTÁS

Öndokumentáció, önmuzealizáció és önarchiválás a Munka-művek című kiállítás hívószavai, amelyben a folyamat a koncepció, az alkotás pedig a kontextus.

2015. március 03. Hermann Veronika

Emberek a „nagy térben”

Fotók a sokszínű Kelet-, Közép- és Délkelet-Európából

Románok, németek, romák, törökök, tatárok, székelyek, horvátok, szerbek, szlovákok, gagauzok. Különböző etnikumú emberek élnek együtt – közöttünk, Európában. A Néprajzi Múzeumban nyílt kiállításon Frank...

2012. július 07. Magyar Múzeumok Online

Múzeumi trükkök Londonból

BESZÁMOLÓ

Látogatóbarátság angolosan. Közönségkapcsolati szakemberek osztják meg az általuk tapasztalt jó példákat, ötleteket.

2014. január 01. Hanula Viktória - Oravec-Kis Éva
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...