Bújócskázó jelentések

KIÁLLÍTÁS

Öndokumentáció, önmuzealizáció és önarchiválás a Munka-művek című kiállítás hívószavai, amelyben a folyamat a koncepció, az alkotás pedig a kontextus.

Hermann Veronika 2015-03-06 07:02
Cikk küldése e-mail:

Arcot adni a névhez

 

A Budapest Galéria Lajos utcai kiállítótermében látható Munka-művek című kiállítás a vezető szerint olyan alkotók műveit mutatja be, „akiknél különös hangsúllyal jelenik meg a saját alkotófolyamat iránti érdeklődés és az efféle érdeklődés dokumentálásnak igénye”. A kiállításban látható művek közös keresztmetszete, hogy mindegyik egy folyamat állomása, vagy éppen arra reflektál. A mátrix elemei Haász Katalinnak a kiállításban is látható Möbius-vázlataihoz hasonlóan egymásba fordulnak, és minden szögből mást mutatnak. A folyamatszerűség mellett a dokumentáció és a reflexió tudatossága jellemzi a műveket, hiszen az alkotói vagy munkafolyamatba való betekintés, állomásaik megjelenítése korántsem valamiféle intim vagy magamutogató gesztus, hanem nagyon is megtervezett módszertan. Az öndokumentációban a manipuláció is benne van, hangsúlyozta a kiállítás kurátora, Szegedy-Maszák Zsuzsanna művészettörténész, és éppen emiatt nem válik a kiállítás nézője leskelődővé. A párbeszédet nem a látogató, hanem a mű kezdeményezi, s nem titkokat fecsegnek ki, inkább újakat hoznak létre. Az önéletrajzhoz és a naplóhoz hasonlóan ezek a munkák úgy engedik be a nézőt a kulisszák mögé, hogy közben szinte hivalkodnak önnön konstruáltságukkal. Paul de Man belga–amerikai irodalmár Az önéletrajz mint arcrongálás című tanulmányában arra hívja fel a figyelmet, hogy az önéletrajz nem műfaj, hanem alakzat, a megértés olyan modellje, amely elvileg minden szöveg sajátja lehet, s amelyben befogadó és szerző hangja megcserélődhet egy tükrös struktúrában. De Man problematikusnak tartja az önéletrajz meghatározásával kapcsolatban, hogy a referencialitást mennyire igazítják a fikciós elemekhez, mennyire egyértelmű a referencialitás és a lehetségesen fikcionalizált leírás közötti alá- vagy fölérendeltségi viszony. Valóság és fikció ilyetén egymásba fonódása a kiállított munkák értelmezésében is fontos szerepet tölt be.

 

A király összes embere

 

A fragmentumok kanonizációja a kiállítási térben bevett gyakorlat, legitim és az újranézés/újraolvasás gesztusát játékba hozó posztmodern praxis. Szerencsére a különféle befogadási gyakorlatok érvényesülnek is a kiállításban, mert nemcsak az alkotófolyamat különféle fázisaival lehet találkozni, de a médiumok maguk is változatosak, akár egy művön vagy folyamaton belül is. Egy adott korszak társadalmi és művészeti kontextusa akkor érthető igazán, ha tisztában vagyunk a különféle technológiák és médiumok társadalomtörténetének jelentőségével. A nyelvi, majd képi fordulat utáni mediális kontextus legfőbb sajátossága a változatosság, az ingerek, imperatívuszok és mentalitások keveredése. „A fotósorozatból összeállított könyv vagy a digitális képek blogon történő, naplószerű dokumentálása a korábbi korok vázlatfüzetének mai változata” – olvasható a kiállítás vezetőjében. Ahogyan az egyes szám első személyű narrátorral előadott szövegek automatikusan referenciális olvasásmódokat implikálnak, s az önéletrajzi vagy naplóregények olvasója hozzáadja az arcot is a névhez, úgy kerül a személyesség a Munka-művek terébe, miközben a néző maga is érzi, hogy a kiállított alkotók ugyanúgy játszanak reflexeivel és automatizmusaival, mint a kurátor. Hogyan olvasható önéletrajzként egy vizuális alkotás? Az autobiografikus szövegközötti kapcsolatokat Brian McHale amerikai irodalmár Postmodernist Fiction című monográfiájában „hide-and-seek autobiography”-nak, vagyis bújócskázó önéletrajznak nevezi. A textuális metaforák mindenképpen meghatározzák az értelmezés irányát, a narratívaképzés kényszere annál erősebb, minél töredékesebb, minél rejtélyesebb egy alkotás. A töredéket befejezni, a romot rekonstruálni akaró törekvés akkor is kínzó vágyként ül a nyugati kultúrán, ha mindeközben a vázlatosságnak, a romosságnak önmagában is narratívaképző szerepe lehet, elég csak a romantikában népszerű töredékműfajokra és romkultuszra gondolni. Humpty Dumptyt a mondóka szerint a király összes embere sem tudta összerakni – ebben a kiállításban ez előny, felhívás a közös gondolkodásra, versengésre, képek és szövegek együttes és asszociatív értelmezésére. A folyamat egyes állomásai nemcsak az egész státuszát vagy annak lényegét kérdőjelezik meg, hanem azt is megmutatják, hogy ezek a kategóriák egymás nélkül milyen kevéssé rendszerszerűek, s csakis egymás feltételezésével olvashatók.

Az egyik legszellemesebb, elméleti és praktikus szempontból is fontos kérdéseket felvető munka Ember Sári Kollázsok (2013) című sorozata. A fénykép méretű, egymás mellé helyezett kollázsok tulajdonképpen fotótervek, más médiumon és más technikával kivitelezve. Egyes darabokon már megszületett fotók ismerhetők föl, míg másokon olyan ikonológiai közhelyek, amelyeket azonnal valamiként – csendéletként, klasszikus portréként – tudunk azonosítani. Hogy teljes legyen a mediális csavar, a kollázsok és a fényképek megtalálhatók a művész honlapján is, így helyezve virtuális térbe azt, ami a valódiban is létezik.

 

Ha rajzolnék

 

Felmerül a kérdés, hogy vajon a reflexió, a kutatás és a kontextus együttes jelenléte valamiféle berögzült hierarchia miatt szükségképpen megerősíti-e a dominánsan nyelvi metaforák működését, vagy mindezt inkább a médiumok jól komponált összjátéka okozza. Csiszér Zsuzsi XOXO című installációja egyszerre játékosan és megrázóan bontja szét a verbális és vizuális metaforák közötti határt, miközben a munka egyik része a kortárs közösségi média elemeit is integrálja. A falon látható, négyzet alakú színes olajfestmények az Instagram nevű népszerű közösségi oldal vizuális narratíváját idézik fel, nemcsak a képen felismerhető különféle szűrők (layerek) képiségével, hanem alakjukkal is – az Instagramra csak négyzet alakú képeket lehet feltenni. A képektől jobbra a kiállítótérben egy ágyon szavakkal, mondatokkal teleírt takaró látható, mintha csak Schein Gábor Ha rajzolnék című versének egyik sora valósulna meg a szövegvilágból kiszakadva: „teliszórnám mondatokkal az oldalt, hogy takaród írás legyen.”

Győrffy László Agytörmelék/Brainfuck (1994–2015) című munkája vázlatokkal teleragasztott fal, amely csak látszólag tűnik esetlegesnek: bár a jegyzetlapok, füzetlapok, cetlik és naptárdarabkák már korábbi kiállításokon is szerepeltek, számuk növekszik, a jelenlegi változat pedig a galéria terére készült. A lapokkal teleragasztott falon firkák, alakok, időpontok és telefonszámok is kibogarászhatók, megjelenítve a vázlatosságot, a fecnikben és gondolatokban megjelenő esendőséget, ugyanakkor a tervezést és a kivitelezést is.

A kiállításba kerülve így kanonizálódik a vázlat műalkotásként, a folyamatszerűség pedig véglegesként. A hétköznapi élet töredezettségét, zaklatottságát kifejező munka szó szerint falfirkává alakul át, amely azonban nem a street art műfaját eminensen hordozó graffiti, sokkal inkább a palimpszesztus egymásra íródó rétegeit idézi föl.

 

Mentés másként

 

Összetett munka Kristóf Gábor Nagyítás 1:1 című festménye, amely ugyanakkor egy komplett installációvá válik – a Michelangelo Antonioni azonos című kultuszfilmjében szereplő absztrakt, az (amerikai) expresszionizmus formai jegyeit felmutató festményt reprodukálta vagy másolta le, s a falra kiragasztott számítógépes képernyőnyomaton maga a folyamat – az 1:1 arányú, vagyis eredeti méretű nagyítás jelenik meg. A munka az eredetiség sokat tematizált problémáját hasonlóan helyezi a posztmodern kódrendszerébe, mint Jorge Louis Borges Pierre Ménard, a Don Quijote szerzője című novellája: ki a szerző, ha egy másolat másolatáról beszélünk, s egyáltalán, a technikai sokszorosítás és a szerzőség fogalmainak átrendeződése után van-e értelme megtartani a korábbi episztémékben működő, kevéssé fluid kategorizációt?

A megértés jelene jóval kevésbé fontos, mint a megértés jelentése: az egymással bonyolult viszonyban álló interkulturális kódok egy olyan önmagaság felé mutatnak, amely maga is az alkotás lényegi elemeit feszegeti. Koronczi Endre Ploubuter Park című 2014-es videója a folyamatból csinál folyamatot, víz alatt is működő, saját testére szerelt kamerával rögzítve egy vízi installáció elkészítését. A filmen olykor még maga a test is eltűnik, hogy a nézője elfeledkezzen az egész mesterséges jellegéről, egy idő után azonban a képbe mindig belóg egy kéz vagy testrész, amely kizökkent az egységből, és újra széttöri a beavatkozásmentesség illúzióját.

A látogató a kiállításban sétálva nemcsak a munkafolyamatok, alkotói állomások megtervezettségével, a dokumentumok manipulálásának lehetőségével szembesül, hanem saját gondolkodási folyamatainak asszociatív, esendő lényegével is. A bújócskázó jelentések nyomokat hagynak, miközben folyamatosan megsemmisítik és újrateremtik magukat. A befogadás olyan játékát hozzák létre, amelynek nincs győztese és nincs vége.

 

Képek: Budapest Galéria, fotó: Rosta József

A múzeum az élet

MCL

A múzeumok többé nem a szakralitás üres terei, hanem a társadalommal kölcsönhatásban létező, annak folyamataira érzékenyen reagáló, hierarchikusság helyett rizomatikusan működő intézmények. Legalábbis a...

2013. július 07. Hermann Veronika

Az interjú mint a kurátor és a művész közös médiuma

Az interjú mindig kölcsönös kommunikáció eredménye, amelyben mindkét fél egyenrangúan vesz részt, szoros együttműködésüknek köszönhetően pedig új szellemi termék születik. Kurátorok gyakran készítenek...

2010. július 07. Lendeczki Kinga

Más városban, 27 évvel ezelőtt

FOTÓ ÉS VERS

A Metropolitan Museum of Art hétköznapok epifániáját bemutató fotókiállítása tulajdonképpen egy, az 1960-as évektől zajló társadalmi változásokhoz írt szerelmes vers.

2013. szeptember 09. Hermann Veronika
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...