ReActive – Új(ra) aktív

LENDÜLETES KÖZÖSSÉG

400 önkéntes a beamishi múzeumban; hajléktalanok és kommunalakók a múzeumi kurátor szerepében; Memóriadobozok egy múzeumi teadélutánon; velünk élő történelem – népességcserék a második világháború után.

Kovács Zsuzsa 2014-06-24 08:37
Cikk küldése e-mail:

A fenti szalagcímek a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Grundtvig programjának[1] legfontosabb témáit takarják, amely programban 5 múzeum (Bokrejk Szabadtéri Múzeum – Genk, Belgium; Den Gamle By – Aarhus, Dánia; Beamish Szabadtéri Múzeum – Beamish, Anglia; Maihaugen Szabadtéri Múzeum – Maihaugen, Norvégia) arra szerződött, hogy egymás múzeumiba látogatva, onnan inspirálódva, a társadalmi felelősségvállalásról és a különleges (igényű) látogatói csoportok kiszolgálásáról tanuljanak, fogalmazzanak meg közös célokat. A ReActive címet viselő programban az együttműködő intézmények 3 pontba sűrítve fogalmazták meg küldetésük – vagyis a társadalom minden csoportjának, az elérhető legszélesebb látogatói kör kiszolgálásának, a köz szolgálatának – különleges szerepét:

 

A, Közösségek a múzeum körül

Melyek azok a közösségek, amelyek a múzeum holdudvarában, a múzeumot használva szerveződhetnek, tarthatják meg közösségi alkalmaikat, amelyek számára közös kapcsot jelenthet az intézményekben őrzött szellemi vagy tárgyi tudás?

 

B, Reminisence – Emlékezés, múltidézés

Múzeumi programok demens csoportok számára, amikor a beteg idős személyek fiatal felnőttkorát elevenítik fel, azaz azt a kort, amelyre a betegségükből adódóan a legjobban emlékeznek.

 

C, Önkéntesek

A minőségi múzeum egyik kulcsa olyan önkéntesekből álló közösség működtetése, akikre az intézmény a napi munkában, a múzeumi programokon és más eseményeken teljes jogú tagjaiként számíthat. Hogyan alakítható ki egy ilyen jól szervezett és mindkét fél igényeinek megfelelően működő közösség?

 

Lakosságcsere

A program első állomása a Szabadtéri Néprajzi Múzeum volt, ahol a résztvevők A történelem sodrában – Népességmozgások a Dél-Dunántúlon című kiállítást tekinthették meg, és a téma kapcsán találkozhattak egy olyan közösséggel, amely saját tragikus múltja múzeumi bemutatásának szereplőjévé vált. A tárlat a hidasi lakóházban bemutatott téma jobb megértését szolgálja, vagyis azt az enteriőrökben bemutatott állapotot, amikor a második világháborút követő, kollektív felelősségvállalás miatt a magyarországi (lengyel és csehországi) németeket Németországba telepítik ki. Lakóházaikba felvidéki magyarokat és bukovinai székelyeket költöztetnek. Az esemény mindhárom náció számára tragikus sorfordulót jelentett. A tárlat a ma is élő, az eseményeket átélt székelyek, felvidéki magyarok és németek történeteinek nyomán mutatja be a múltat. Ez a csoport nemcsak emlékeit, hanem számtalan tárgyat is adott a múzeumnak, így a makroesemény egy mikrotörténetét készítettük el az esemény valódi szemtanúival. A kiállításhoz kapcsolódó oktatási programban az érintettek is közreműködtek: sváb és bukovinai székely interjúalanyaink, a kiállítás történetének mesélői középiskolásoknak mondták el történetüket. A moderátor múzeumpedagógus segítségével pedig a kortárs társadalmi problémákra, a többség és kisebbség kérdésére kerestek válaszokat.

 

Múzeumi figyelem egy hajléktalannak

A dániai múzeum (Den Gamly By, Aarhus) egy kiállításában hasonló eszközt választott a kurátor, ahol egy társasház egyik lakásában élő kommuna lakóival, az ő elbeszéléseik és emlékeik alapján, az ő tárgyaikat felhasználva készítette el a kiállítást, vagyis azt a lakást, ahol a közösség tagjai egyetemistaként együtt laktak.

Szintén a dániai múzeum úttörő és rendhagyó kezdeményezése volt, a jelen nagyvárosainak aktuális problémájára, a hajléktalanok kérdésére reflektálva egy hajléktalan, aarhusi férfiról készített tárlat. Az előző, a kommuna lakóival foglalkozó kiállításhoz hasonlóan, a muzeológus társkurátora az a hajléktalan férfi volt, akinek minden személyes tárgyát megvásárolta az intézmény, majd a férfi vállalta, hogy egy hónapig ott lakik, és személyesen mesél a történetéről. A kiállítás mindenekelőtt nagyon nagy látogatottságnak és érdeklődésnek örvendett, a témából eredően azonban erőteljesen megosztotta a közvéleményt.

A múzeum körüli közösségekkel kapcsolatban a programban részt vevő intézmények csoportjának nagyon fontos megállapítása volt, hogy elengedve a múzeum óhatatlanul is felülről jövő múltrendező szerepét, az események szemtanúival közösen újraértelmezve, a múltnak egy sajátos, egyéni és nagyon személyes olvasatát kapta a látogató ezekben a különleges tárlatokban.

 

Segítség demenciával küzdő betegeknek

Második állomásunkon, az angliai múzeumban láthattuk a demens betegek számára kidolgozott múzeumi programokat, és a tanulhattunk a 400 aktív önkéntesből álló csapat működéséről.

A programban részt vevő intézményekben fontos szerepet töltenek be, a minőségi múzeum egyik ismérveként, az idős korú, demenciával küzdő betegek számára kidolgozott programok. Itt ugyanis a kis csoportoknak viszonylag sok segítővel működő múzeumi alkalmakat szerveznek, ahol a cél az, hogy a betegeket a fiatal felnőttkoruk egy olyan időszakába kalauzolják vissza, ahonnan még élénkek az emlékeik, ezért – az átlagos mindennapokkal ellentétben, ahol semmi sem ismerős, mindig minden újnak és ismeretlennek tűnik – az életük egy jól ismert, aktív emlékekkel teli időszakában jól és biztonságban érezhetik magukat.

 

Azokban a múzeumokban, ahol ilyen program működik (Jamtli, Maihaugen, Den Gamly By), mindenütt az időskorúak fiatalkorának, vagyis az 1930–1950-es éveknek megfelelően berendezett helyeken tartják a programokat, így az enteriőrökbe belépve a beteg máris jól érzi magát. A programok mindhárom múzeumban viszonylag nagy spontaneitással működnek, hiszen az eseményeket az határozza meg, hogy a betegek emlékei, beszédessége milyen irányba viszi a múzeumi délutánt. A beamishi múzeumban a teadélutánra érkező 4-5 idős látogató minden alkalommal más-más memóriadobozt kap, amelyben egy bizonyos témával kapcsolatos tárgyak vannak: gyerekjátékok, háztartási eszközök, könyvek stb. Ezek a tárgyak határozzák meg a beszélgetés témáját, ahol a cél nem más, mint régi, kedves emlékek felidézése, és ezáltal kellemes, minőségi idővel eltöltött délután. Hasonló módszerrel dolgoznak a dániai múzeumban is.

A dániai múzeumban egy ennél kevésbé frontális módszert választottak a múzeumi alkalmak eltöltésére, itt ugyanis a múzeumi programok vezetői a kor viseltébe öltözve várják a vendégségbe érkezőket – vagyis a demens látogatókat. A program vezetői a múzeumi alkalom során végig szerepben maradnak, a résztvevőkre azonban nem kényszerítik rá ezt a szerepet, ők maguk döntik el, hogy belemennek-e a játékba, vagy csak kívülállóként figyelik, és  emlékeik alapján kommentálják az eseményeket. A cél itt is a kellemes időtöltés és a spontaneitás. A programok alapvetően a múzeumok társadalmi felelősségvállalásának egy fontos feladatát mutatják meg, ahol nem a mennyiségi, hanem minőségi mutatók határozzák meg a megvalósítás sikerességét. A programok ugyanis viszonylag nagy energia- és anyagi ráfordítással járnak, hiszen minden idős látogatóval kísérő is érkezik, aki mindvégig velük marad. A program pedig természetesen csak kis 4-5 fős csoportokban működhet. A haszon pedig semmi más, mint az ott eltöltött idő, hiszen a program kidolgozói mellett működő pszichológus- és orvoscsapat szakértői véleménye szerint a demencia fokától függően ugyan, de a beteg egészségi állapota nem fog javulni vagy lassulni. Itt a cél, hogy mindennek tudatában a társadalom egyik fontos és égető problémája kerül reflektorfénybe és a betegeket emberszámba véve, a múzeum magára vállalja, hogy segít a napjaik jókedvű és minőségi eltöltésében.

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum is azt tervezi, hogy saját programot dolgoz ki a témával kapcsolatban.

 

Önkéntesek mindenfelé

A program harmadik eleme a múzeumi önkéntesség-projektek működése volt, amely program minden partnermúzeumban működik. A szentendrei Skanzen munkáját 2011 óta évente 200 önkéntesből álló csapat segíti, köztük a tavalyi évtől, a közösségi szolgálat keretében, már nemcsak felnőtt, hanem diák önkéntesek is.

A partnerek az önkéntesség működtetésének gyakorlati és elméleti módjai kutatták. Milyen munkákat bízhat rá a múzeum az önkéntesekre, milyen feltétekkel dolgozhatnak, és milyen közösséget alkotnak? Az önkéntes programok működtetésében a legnagyobb tapasztalattal a beamishi múzeum rendelkezik, ahol 400 önkéntes dolgozik, a gyerek önkéntes csapatoktól a felnőttekig. Naponta 20-50 önkéntes lát el különböző munkákat a múzeum számos területén és osztályán, az adminisztrációs munkától a múzeumban közlekedő járművek vezetésén keresztül. A kulcskérdés itt a jól szabályozott, szervezetten kiközvetített munka és a bizalom az intézmény és az önkéntes munkatárs között. Lényege, hogy az önkéntes minden bizonnyal hasznos és tevékeny munkát végezhessen, a múzeum munkatársai pedig biztosak lehessenek benne, hogy az, akire a feladatot bízták, tudása és lelkesedése legjavát adja munkája során.

A jól szervezett munkát követően a következő lépés a program minőségi oldalának erősítése: vagyis az önkéntesek csapatának összetartása és olyan közösségek kovácsolása, amelyek nemcsak egyénileg, hanem együtt is szoros, megtartó hálót fonnak az intézmények köré.

A program utolsó állomásaként a partnerek a svédországi Jamtli Múzeumba utaznak, ahol arról lesz szó, hogy mindezek a gyakorlatok mint jó minták, tanfolyamok és képzések keretében hogyan adhatók tovább más múzeumok és intézmények számára. A ReActive program lezárásával a partnerek közötti munka- és baráti kapcsolat továbbra is megmarad, hiszen együtt készítették újabb közös pályázatukat egy másik Grundtvig program keretében.

 


[1] A projekt a Grundtvig Tanulási Kapcsolatok program támogatásával valósul meg. (Azonosítószám: 12/0034-G/1020.)

Az önkéntes koordinátor mint adminisztrátor

Önkéntesség a múzeumban

Csak az a fránya adminisztráció ne lenne – gondolják sokan, mert kötelező, mert idő- és energiaigényes. Mi lenne, ha ebből a teherből mégis hasznos eszközt kovácsolnánk, és így is tekintenénk rá? Néhány...

2011. június 06. Csordás Izabella

Az önkéntes koordinátor mint humánerőforrás-szakember

Az önkéntes koordinátor koordinál, toboroz, kiválaszt, betanít, képez, fejleszt, épít, elismer – embereket és csapatot. Végső soron az önkéntes is ember és lelke van.

2011. július 07. Csordás Izabella

Az önkéntes koordinátor mint stratéga

Önkéntesség a múzeumban

Közel ötéves önkéntes koordinátori tapasztalatom során sokszor elgondolkodtam azon, miért van olyan sok félelem, kérdés és bizonytalanság az önkéntességgel kapcsolatban.Mi lehet hát a...

2011. május 05. Csordás Izabella
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...