Műalkotás szerződés szerint II.

JOGALKOTÁS

Az itáliai reneszánsz művészeti szerződésekről szóló sorozatunk második részében a bemutatott rajz, illetve szobormodell kérdését vizsgáljuk.

Pattantyús Manga 2015-12-14 08:26
Cikk küldése e-mail:

1. rész: Műalkotás szerződés szerint I.

 

Az elkészült mű és a modell viszonya

Az  itáliai reneszánsz művészeti szerződések egyik gyakori kitétele volt, hogy a művésznek a megrendelt műhöz készített és a megbízónak előzetesen bemutatott modellt követve kell a művet elkészítenie. Ez a bemutatott modell festészeti alkotások esetén értelemszerűen rajz volt, szobrászi művek esetén viszont éppúgy lehetett rajz, mint szobormodell. A szobrász döntésén és műhelygyakorlatán múlt, hogy a kettő közül melyik – rajz vagy szobormodell – készült.

Boccaccio Boccaccino (1465–1525): Oltárterv
16. század
British Museum, London

Lényeges, hogy a szóban forgó modell a szerződéskötés pillanatában legtöbbször már készen volt, és a szerződésben a készítendő műhöz való viszonyáról rendelkeztek. Magának a szerződésnek a megkötése a megrendelés folyamatában nem a kiindulópont volt, hanem – több szóbeli egyeztetést követő – köztes állomás. A szerződésben a rajz/szobormodell és a készítendő műalkotás viszonyát többnyire úgy fogalmazták meg, hogy a mű olyan legyen, mint a bemutatott modell, vagy ha lehet, még annál is szebb. Máskor azt várták el, hogy pontosan olyan legyen a mű, mint a bemutatott modell, a művész semmiben ne térjen el tőle. E kikötést vagy rendelkezést olyannyira komolyan gondolták, hogy a vitából nem egy esetben peres ügy lett, ha az elkészült mű végül mégsem hasonlított minden részletében a korábban bemutatott rajzra.

 

Egy fennmaradt rajz

A szerződésekben említett rajzok és szobormodellek az esetek nagy többségében nem maradtak fent. A szerződés, a bemutatott rajz/modell és a kész mű hármasából leginkább csak az egyik őrződött meg napjainkig, kevés olyan esetet ismerünk, amikor kettő is tanulmányozható közülük. Ez utóbbira példa a szülőhelye után Bagnacavallónak nevezett, eredeti nevén Bartolomeo Ramenghi (1484–1542) festőé, akinek egy festészeti megrendelés szerződéséhez készített rajzát a firenzei Uffizi őrzi, a kész oltárképet pedig a bolognai Santa Maria della Misericordia-templom.

Bartolomeo Ramenghi, nevezett Bagnacavallo (1584–1542): Oltárterv
16. század, Uffizi, Firenze
A kép forrása:http://www.uffizi.firenze.it/gdsu/euploos/#/disegni:@00051861

A rajz magán viseli azokat a legjellegzetesebb jegyeket, amelyek a szerződéshez készített rajzokat jellemzik: előkészített, alapozott papír, részletesen megrajzolt kompozíció, már-már a miniatúrákra jellemző aprólékossággal, a befejezésként felrakott csúcsfényekkel, és a csak nagy vonalakban megrajzolt keretelő oltárarchitektúra, melynek vázákkal és növényi elemekkel díszített pilaszterei közül a művész csak az egyiken rajzolta meg a díszítményt. Ezt a rajzot, ahogy más rajzokat is szöveges magyarázatokkal látták el, melyek a méretekre vagy a megfestendő színekre vonatkoztak, ugyanis e rajzok többségükben nem voltak színezettek.

 

A szerződésben említett rajzokat a szerződéshez csatolták (innen ered angol szakirodalmi elnevezésük, a contract drawing), így további sorsuk egy volt a szerződésével. Ha nem kallódtak el az évszázadok során, akkor levéltárakba kerültek. Egy részük ma is ott lappang, míg másik részük időközben múzeumi rajzgyűjteményekbe került. Valójában ezeket a szerződésrajzokat nagyon nehéz felismerni és elkülöníteni más funkciójú rajzoktól. Noha összehajtogatott állapotuk is ismérv lehet a felismerésükhöz, nem feltétlenül hajtogatták össze mindet és későbbi restaurálásaik során a hajtogatás nyomai el is tűnhettek.

 

Szobormegrendelések: rajzok vagy modellek

A szobrászi szerződéseknek az a csoportja, ahol a szobrász rajzot készített a megrendelő számára, nem háromdimenziós modellt, megtalálásukban és beazonosításukban komoly feladat elé állítja a kutatást. Részben azért, mert a korszak szobrászainak rajzstílusai nem igazán ismertek, így ha fennmaradt is egy-egy ilyen rajz, de nem maradt fenn a kész mű, akkor az azonosítás lehetetlenné válik. Szerencsés esetben a rajz mellé írt magyarázat nem csupán instrukciókat adott a művésznek, hanem a rendelt műről is információval szolgált.

A szobormodellekről a szerződések valamivel többet árulnak el, mint a rajzokról: nyersanyagukat és olykor őrzési helyüket a szerződéskötés pillanatában. Nem említik azonban sem méreteiket, sem kidolgozottságuk fokát, sem azt, hogy festettek vagy festetlenek voltak-e, esetleg mázasak vagy aranyozottak. A forrásszövegek arról tanúskodnak, hogy a szobormodelleket agyagból, viaszból vagy ritkább esetben fából készítették. Méretük valószínűleg nem lehetett nagyobb egy toszkán bracciónál, azaz karhossznál (1 braccio = 58,4 cm), s ha Giorgio Vasarinak az itáliai reneszánsz művészek életrajzát ismertető művének (Le vite de’ più eccellenti pittori, scultori e architettori – A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete) bevezetőjében leírtaknak hihetünk, akkor jellemzően a fél braccio nagyság, a szobor-előkészítő vázlathoz javasolt méret volt jellemző méretük.

A szobrászi szerződésekben említett szobormodellek sorsa kicsit másképp alakult, mint a rajzoké. Több szerződésből is kiderül, hogy a szobormodelleket a megrendelő magánál tartotta, céhes megrendelés esetén a céh audiencia- vagy tanácstermében. A szobormodellek tehát nem a tanulmány vagy előkészítő vázlat szerepét töltötték be, ami a művész munkáját a készítés során segítette, hanem önálló, teljes értékű alkotások voltak, és ha nem pusztultak el az évszázadok során, akkor a későbbiekben szakrális vagy díszítő funkciót tölthettek be. Az itáliai reneszánsz művészek közül Benedetto da Maiano (1442–1497), Michelangelo Buonarroti (1475–1564), Jacopo Sansovino (1486–1570), később Benvenuto Cellini (1500–1571) készített szívesen mindennapi műhelygyakorlatában szobormodelleket.

 

Az építészeti modellek

Az építészeti megbízások a festészeti és szobrászi megrendelésekhez hasonló gyakorlatot követtek. A tervezett épületről rajzot vagy kisméretű, leggyakrabban fából készített makettet mutattak be a megbízónak. Az épület tervét készíthette építész, de felkérhettek a feladatra akár festőt is, a famodell kivitelezője pedig rendszerint egy asztalosmester volt.

Giuliano da Sangallo (1443–1516) vagy Benedetto da Maiano (1442–1497): A firenzei Palazzo Strozzi építészeti modellje, 1489 körül

A kép forrása:http://www.artincontro.com/una-mostra-non-ovvia/
(s)

Műalkotás szerződés szerint

JOGALKOTÁS

Gondolták volna, hogy 600 évvel ezelőtt is kötöttek szerződést egy-egy műalkotás megrendelésére? Mit várt el a megbízó és mibe nem szólt bele? Sorozatunk az itáliai reneszánsz korának művészeti...

2015. december 12. Pattantyús Manga

Kunst/Stoff

AUGSBURG

Intervenció, lábjegyzet, ablak vagy tükör: lehet-e egy teljesnek tekintett állandó kiállítást még teljesebbé tenni?

2015. december 12. Kuti Klára

Múzeum: a lassú műfaj

FOTÓ

A MúzeumCafé ötvenedik számának megjelenése alkalmából nyílik kiállítás a magazinhoz készült fotókból december 14-én, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.

2015. december 12.
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...