A római Navicella-mozaik egy korai másolata

GIOTTO ZSOLNÁN

Hogyan került Giotto kompozíciója a nyugati kereszténység egy meglehetősen periferikus helyszínére?

Papp Szilárd 2016-08-23 19:02
Cikk küldése e-mail:

Francesco Berretta: Giotto Navicella-jának másolata, 1628 (Róma, Vatikán)

 

A középkorban egy műalkotás másolása teljesen más megítélés alá esett, mint a mai világunkban. Manapság ugyanis a szerzői jogok szigorúan próbálják meghatározni az „eredeti mű” fogalmát, s ezzel együtt szabályozni, hogy ki, mikor, milyen mértékben és körülmények között használhat fel mások által létrehozott alkotást. A kiemelkedő, híres mű másolása a középkorban, helyesebben szólva a példa (exemplum) követése már önmagában is kívánatos dolognak minősült, ráadásul még dicsőséget is hozhatott a „másolóra”, ha az előkép az új műben felismerhetővé vált, vagy ha azt valamilyen értelemben esetleg felülmúlta. E felfogás teológiai alapja részben arra vezethető vissza, hogy a világ teremtésekor az Úr a saját maga képmására, azaz másolással teremtette meg az embert.

Egy előkép követésének, tehát a másolásnak az eredményét szintén nem a mai értelemben kell elképzelnünk. Műalkotások esetében ez ugyanis nem a műszaki pontosságú, vagy teljes vizuális azonosságra való törekvést jelentette, hanem a követendő mű bizonyos kiválasztott jellemzőinek a megjelenítését. Egy épület esetében mondjuk a boltozatot tartó oszlopok számának egyezését, az alaprajz centrális vagy hosszanti formáját, de a megfeleléshez hozzájárulhatott az is, ha a kőanyag azonos helyszínről származott. Képeken leginkább a téma kompozíciójának a hasonlósága volt a legfontosabb kritérium, s a számunkra ma oly lényegesnek tűnő stílus követése alig ismert jelenség a középkorból.

 

Az eredeti mű

A nyugati keresztény egyházban a jubileumi év szokását VIII. Bonifác pápa vezette be. Az 1300-as esztendőt szentévvé nyilvánította, melyet a később kialakult hagyomány alapján huszonöt évenként a mai napig kihirdetnek a pápák. A jubileumi évben a hívők könnyebben, kiterjedtebb módon kaphatnak feloldozást bűneik alól, s a legszélesebb körű bűnbocsánatot római zarándoklattal nyerhetik el. Állítólag már az első, 1300-as szentév alkalmából is több millióan keresték fel az örök várost, amely számára e zarándokhullám természetesen nem csekély anyagi előnnyel is járt.

 

Andrea di Bonaiuto: Giotto Navicella-jának másolata a firenzei Santa Maria Novella-templom káptalantermében, 1365-1368

 

Sok tényező utal arra, hogy Giotto di Bondonét, az akkori Itália leghíresebb művészét ezzel az első, 1300-as szentévvel kapcsolatban kérték fel egy több szempontból is kiemelkedő mű elkészítésére a római Szent Péter-bazilika számára. A mozaiktechnikájú s az egykorú viszonyok között elképesztően monumentális, nagyjából 10×14 méteres kép alapját egy evangéliumi történet adta: a tanítványok a viharos Genezáreti-tavon hajóztak, amikor megjelent előttük a vízen járó Krisztus. Káprázatnak vélték, s jobbára megrémültek tőle, Péter viszont kilépett a csónakból a vízbe, hogy meggyőződjön mestere kilétéről. Kishitűségében azonban elmerült, s Krisztus mentette ki a hullámok közül.

 

Parri Spinelli: Giotto Navicella-jának másolata, 1410–1420 körül (New York, Metropolitan Museum of Art)

Ezt a már régről ábrázolt jelenetet Giotto egyrészt a tanítványok reakciójának sokszínű megjelenítésével, érzelmeik bemutatásával fogalmazta újjá, másrészt – nyilván a megrendelői igény alapján – az alkotás mellékalakok bevonásával többrétű, szimbolikus értelmet is kapott. A hánykolódó hajó, benne a tanítványokkal az egyház allegóriájaként jelent meg, s az egész ábrázolás a kereszténység egységét, illetve azon belül a római egyház akkoriban nem egyértelmű vezető szerepét igyekezett propagálni. A hajóval megjelenített egyház-allegóriának köszönhetően a kép a későbbiekben a Navicella, azaz hajócska néven lett híres. Miután a mozaikot a Szent Péter-bazilika nyitott előcsarnokában állították fel, a Rómába áramló zarándoktömegek óhatatlanul is szembesültek vele a vatikáni templomba lépve.

Elhelyezkedésének, méretének, szimbolikus tartalmának, de valamelyest alkotójának is köszönhetően a mozaik idővel a nyugati világ egyik legismertebb művévé vált. A 15. századtól kezdve gyakorta másolták számos műfajban, s a művek céljuknak megfelelően több-kevesebb hűséggel követték az eredetit. Tekintve, hogy Giotto alkotása a régi Szent Péter-templomot helyettesítő jelenlegi épület 17. századi emelésekor teljesen elpusztult, mára csak a másolatok alapján lehet rekonstruálni az eredeti művet.

 

Kiszsolna és középkori temploma


A zsolnai plébániatemplom délkeletről [Kollár Tibor felvétele]

Erdély északkeleti sarkában, Beszterce városának szomszédságában található egy település, melynek a középkori magyar neve, Zsolna, szláv eredetű szóból származik (ma Kiszsolna). A jelenleg románok által lakott, s a magyar neve után Jelnának hívott falut azonban németek alapították a 12. század második, vagy a 13. század első felében (németül Senndorf). Noha soha nem lehetett jelentős település, számos középkori adat utal arra, hogy a régiós központtá fejlődő Beszterce számára Zsolna mind világi, mind egyházi értelemben kiemelten fontos volt. A település jelenleg is meglévő, középkori plébániatemplomát építészeti formái alapján a 14. század második felében emelték, minden bizonnyal a közeli Besztercén működő mesterek. A zsolnai egyházközségnek fennmaradt egy középkori, a Kárpát-medencében jelenleg egyedülállónak tekinthető számadáskönyve, amelyből kiderül, hogy a templom a méreteihez és a település jelentőségéhez képest kifejezetten gazdag volt ereklyékben és liturgikus felszerelésben.

 

A zsolnai plébániatemplom délről [Papp Szilárd felvétele]

A reformációval az erdélyi szászság, így a zsolnai egyházközség is evangélikus lett. Ez a változás a templom épületét azonban nemigen érintette. A belsőben a legnagyobb módosulást az jelentette, hogy a középkori falképeket az új vallásnak megfelelően lemeszelték. A második világháború végén a zsolnai németek az észak-erdélyi szászsággal együtt egységesen Nyugatra menekültek, s csak kisebb részük tért vissza a háború után. A falut főleg románokkal telepítették be, s az elöregedett szászság kihalásával az evangélikus egyházközség 1976-ban megszűnt. A nem használt templom egy ideig még viszonylag jó állapotban állt, a kilencvenes években azonban hajóboltozata teljesen beomlott, s azóta romlása egyre gyorsuló ütemben zajlik. A hajónak mára részben a falai is összedőltek, s belsejében kisebb erdő fogadja a látogatót. Noha pillanatnyilag a szentély még viszonylag ép, fedélszéke már ennek is eltűnt, így középkori boltozata olyan rossz állapotba került, hogy statikai szakvélemények alapján a következő telet nem fogja túlélni.

 

A zsolnai plébániatemplom szentélyének belseje kelet felé [Papp Szilárd felvétele]

 

Nemzetközi jelentőségű tudományos felismerés

A templomépület romlásával az evangélikus időszak meszelései a belsőben elkezdtek lepotyogni. Így derült arra fény, hogy az újkori rétegek alatt a hajóban, de főként a szentélyben nagyobb felületen középkori, nagyjából a templom építésével azonos korú falfestmények találhatók. E freskók idővel sajnos szintén elkezdtek pusztulni. Ha valaki ma felkeresi a templomot, fehéres és sárgás, az újkori meszelések alól előbukkanó, összefüggéstelen, jobbára elmosódott középkori freskórészleteket lát, melyeket mára teljesen csupasz falfelületek fognak körbe. A falképek pusztulását látva a besztercei múzeum munkatársai 2007-ben öt, alakokat ábrázoló részletet leválasztottak belőlük, s bevitték a múzeumba.

 

A zsolnai plébániatemplom szentélyének északi fala [Mudrák Attila felvétele]

 

Mindettől függetlenül 2014-ben magánkezdeményezésre kutatóprogram indult az erdélyi Mezőség középkori egyházi építészetének a feltérképezésére. Ennek kapcsán került a pusztuló zsolnai templom is a művészettörténészek és restaurátorok látókörébe. A szakemberek az igen töredékes falfestmények meglévő részleteit felmérték, a kutatás során összegyűjtötték a korábbi, már elpusztult freskórészleteket is mutató fotókat, s kiderült a besztercei múzeum munkatársainak értékmentő tevékenysége is. E három „forrásból” összeállítva a mozaikszemeket, a szentély északi falának egy ábrázolásával kapcsolatban olyan tudományos felfedezés született, amely nem csupán erdélyi vagy Kárpát-medencei, de még nemzetközi összefüggésben is számot tarthat az érdeklődésre.

Az északi fal nyugati szakaszán ma is látható egy hatalmas vitorla, alatta szentek sorával. Utóbbiakról a besztercei múzeumban lévő töredékek alapján derült ki, hogy az apostolokról van szó, akik a vitorlához tartozó hajóban foglaltak helyet. Ennyi alapján az ábrázolás témáját még nem lehetett egyértelműen megállapítani, mivel három-négy evangéliumi jelenet is szóba jöhetne. Archív fotókon a hajótól jobbra azonban még megjelenik egy Krisztus-alak, aki maga elé néz, s jobbját is lefelé nyújtja. Ez volt a kulcsa annak a felismerésnek, hogy Zsolnán azt a jelenetet ábrázolták, amint a tanítványok hajójához közeledő, vízen járó Krisztus megmenti Pétert a habokból. Noha Szent Péter alakjából már archív fotókon sem látszik semmi, a besztercei múzeum gesztikuláló, érzelmekkel teli figurái alapján derült ki a zsolnai freskó igazi jelentősége. A kép ugyanis nem egyszerűen a szóban forgó evangéliumi történetet ábrázolja, hanem meglehetősen hűen másolja Giotto római Navicella-mozaikjának kompozícióját s részleteit is. Ez a felismerés pedig azt tette lehetővé, hogy a római mű néhány további alkotóelemét is be lehetett azonosítani Zsolnán. Az árbóckosár két oldalán megjelenik egy-egy fél alak igen elmosódott, sötét foltja, melyeket Giotto képének hasonló pozíciójú prófétáival lehet megfeleltetni, s régebbi fotókon még kivehető egy kürtszerű tárgyat tartó kar is a vitorla felett, amely egyértelműen a viharos időre utaló egyik római szél-perszonifikációval azonosítható. Mindezek alapján vált világossá, hogy Zsolnán nem egyszerűen az evangéliumi történetet festették meg Giotto művének központi részét másolva, hanem a római mozaik összetett szimbólumú, teljes kompozícióját.

 

Falképtöredék tanítvány alakjával a zsolnai plébániatemplom szentélyének északi faláról (Muzeul Judeţean Bistriţa-Năsăud) [Papp Szilárd felvétele]

A zsolnai freskó nemzetközi összefüggésben is jelentős, leginkább a római mozaik korai másolatainak ritkasága miatt. A mozaik készültét követő száz évből, a 14. századból ugyanis csupán három monumentális replikája ismert a műnek. A strasbourgi Szent Péter-, illetve a pistoiai (Olaszország) antonita templomban lévő freskók (1320-as évek, illetve 1372 után) csak alapkompozíciójában követik, s részleteik, motívumaik is inkább csak felidézik a római mozaikot. Egyedül a firenzei domonkos kolostorban lévő Navicella-másolat (1365–1368) tekinthető meglehetősen hűnek, s a másolásnak nagyjából ezt a szintjét képviseli a zsolnai is. Utóbbi egy ponton még meg is haladja a firenzeit: Giotto prófétáinak fél alakjai legkorábban ugyanis a zsolnai freskón tűnnek fel a másolatok sorában.

 

Falképtöredék tanítvány alakjával a zsolnai plébániatemplom szentélyének északi faláról (Muzeul Judeţean Bistriţa-Năsăud) [Papp Szilárd felvétele]


,,Arra a kérdésre, hogy hogyan került Giotto kompozíciója a nyugati kereszténység egy meglehetősen periferikus helyszínére, az írott források teljes hiánya és a többféle lehetőség miatt nem tudunk egyértelműen válaszolni. Érdemes azonban rögtön leszögezni, hogy bizonyosan nem Giotto személye volt ennek a kulcsa, az itáliai mesterről az erdélyi megrendelő, illetve az ottani mesterek ugyanis nyilvánvalóan soha életükben nem hallottak. Sokkal inkább a kép témája és összetett mondanivalója miatt festették meg Zsolnán e kompozíciót. Ezzel összefüggésben egyetlen konkrétumunk mégis van. A zsolnai templomot a középkorban a vatikánihoz hasonlóan Szent Péter tiszteletére szentelték, logikus tehát, hogy Péter életéből vett jelenettel vagy jelenetekkel (is) díszítették liturgikus terét.

 

Falképtöredék tanítvány alakjával a zsolnai plébániatemplom szentélyének északi faláról (Muzeul Judeţean Bistriţa-Năsăud) [Papp Szilárd felvétele]


Nem teljesen kizárt azonban, hogy a kompozíció erdélyi megjelenése közvetlenül Zsolnával (esetleg Besztercével) állt összefüggésben. Róma a magyarországi, illetve erdélyi zarándokoknak is az egyik első számú célpontja volt, azaz elképzelhető, hogy egy helyi egyházi személy, vagy valaki a környezetéből Rómában járva beszerezte a Navicella-kép vázlatát, s odahaza egy helyi műhellyel megfesttette temploma falára. Egyéb tényezők alapján azonban valószínűbbnek tűnik, hogy festőműhelyeken keresztül juthatott el a Navicella egy rajza valahogyan Erdélybe, ahol akár több, köztük jelentősebb helyen is megfesthették, s Zsolnán esetleg már egy ilyen példát másoltak.

 

Falkép részletek a zsolnai plébániatemplom északi falán [German Kinga felvétele, 2007]


Pillanatnyilag úgy tűnik, hogy a fenti tudományos eredmények következményeként a kiszsolnai templom részleges, vagy teljes megmentésére biztosítva lesz az anyagi háttér. Ez nem csak a helyszínen látható részletek fennmaradása miatt fontos. Ha ugyanis a védelmük megoldott, azokat a falképeket is érdemes lesz feltárni, amelyek még mindig újkori ráfestések alatt rejtőznek. Noha a Navicellához mérhető jelentőségű lelettel talán már nem számolhatunk a templomban, vannak arra utaló jelek, hogy további, nem átlagos középkori ábrázolások még mindig előkerülhetnek Kiszsolnán.

 

Az eredeti cikk megjelent az Élet és Tudományban (71. évf. 20. sz. / 2016).

Giotto-másolatra bukkantak egy mezőségi templomban

KISZSOLNA

Giotto di Bondone egy elpusztult mozaikjának a hű freskómásolatát találták meg a Möller István Alapítvány örökségvédői az erdélyi Kiszsolna (Jelna) romos középkori temploma falán.

2016. február 02. MTI

Műalkotás szerződés szerint

JOGALKOTÁS

Gondolták volna, hogy 600 évvel ezelőtt is kötöttek szerződést egy-egy műalkotás megrendelésére? Mit várt el a megbízó és mibe nem szólt bele? Sorozatunk az itáliai reneszánsz korának művészeti...

2015. december 12. Pattantyús Manga

Műalkotás szerződés szerint II.

JOGALKOTÁS

Az itáliai reneszánsz művészeti szerződésekről szóló sorozatunk második részében a bemutatott rajz, illetve szobormodell kérdését vizsgáljuk.

2015. december 12. Pattantyús Manga
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...