Mi lárma ez megént? - foglalkozás
NÍVÓDÍJ PÁLYÁZAT
A Petőfi Irodalmi Múzeum komplex múzeumpedagógiai programja a múzeumpedagógiai nívódíjas pályázók között.
Magyar Múzeumok Online |
2016-09-23 21:00 |
A Petőfi Irodalmi Múzeum 2013-ban indította el a Klasszikusok kortárs hangszerelésben című sorozatát, melynek célja az volt, hogy klasszikus írók, költők életművét dialogikus viszonyba hozza a jelennel úgy, hogy a széles közönség, elsősorban a 14-18 éves korosztály számára inspirálóan hasson, és egy új viszonyt alakíthasson ki a talán távolinak és megközelíthetetlennek vélt klasszikus irodalommal. Ennek első rendezvénye a WEÖR-EST című verses-zenés est volt, melyet a múzeum hat alkalommal is műsorára tűzött. Az est során a Bob és Bobék Orchestra előadásában közel 30 vers és versrészlet hangzott el élőzenével és tematikus vetítéssel egy modern, összművészeti színpadi est keretében. A program a múzeum A megmozdult szótár – Weöres Sándor 100 éves című kiállításához kapcsolódott. Hamar tendenciává vált, hogy a kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozáson részt vevő csoportok megtekintették a verses estet, illetve, hogy olyan tanulói csoportok, akik előbb a koncertre látogattak el, szerettek volna múzeumpedagógiai foglalkozáson is részt venni. Ez az esten elhangzottak és a foglalkozás összehangolását kívánta meg. Mindez inspirálóan hatott a múzeumpedagógusokra és a program szervezőire.
A WEÖR-EST tapasztalataiból kiindulva egy új, komplex múzeumpedagógiai program megtervezését és kivitelezését tűztük ki célul, mely a múzeum állandó, Ki vagyok én? – Petőfi választásai című kiállításához kapcsolódik. A Mi lárma ez megént? című komplex múzeumpedagógiai program célja az volt, hogy lehetőséget biztosítson a 14-18 éves korosztály számára egy új, saját maguk által létrehozott viszony kialakítására Petőfihez mint emberhez, mint költőhöz és mint ikonhoz. Célunk volt továbbá, hogy Petőfinek egy olyan arcát mutassuk meg, amelyet a közönség kevésbé ismer, olyan művek feldolgozásával, melyek revelatív módon újítják meg a verssel és az irodalommal való kapcsolatukat.
Komplex múzeumpedagógiai programunk struktúrája három egymásra épülő egységével lehetővé teszi e cél megvalósulását. Első lépésben a tanulócsoport egy rendhagyó irodalomórán vesz részt, melynek fókuszában a versírás, a kreativitás, alapvető ritmikai és rímelési szabályok állnak. Második lépésben a diákok egy interaktív múzeumpedagógiai foglalkozás keretein belül megtekintik a múzeum Ki vagyok én? – Petőfi választásai című kiállítását, melynek középpontjában a költő egyéni és írói választásainak a diákok személyes élettörténetéhez való kapcsolódási lehetőségei állnak. Harmadik lépésben a csoport részt vesz a Bob és Bobék Orchestra Mi lárma ez megént? című verses koncert-estjén, mely Petőfi verseit újszerűen, modern zenei és színpadi eszközökkel szólaltatja meg és dolgozza fel.
A rendhagyó irodalomóra célja a versírásról – és általa a versolvasás és -értelmezés – mint a diákok által gyakran unalmasnak és feleslegesnek tartott tevékenységről való gondolkodás élményszerű megkérdőjelezése. Az órán a diákok megtapasztalhatják, hogy nyelvünk gazdag divatos zenei ritmusokban, összecsengései, az önkifejezést segítő nyelvi játékai elbűvölően szórakoztatóak és fontosak lehetnek a mindennapokban.
A Ki vagyok én? című múzeumpedagógiai foglalkozás célja Petőfi új szempontú bemutatása az emberi/költészeti dilemmák központba állításával. A foglalkozás olyan alkotói és sorshelyzetekre fókuszál, melyekben a költőnek súlyos döntéseket kellett meghoznia. A kamasz korosztály számára ismerős problémák (szülő – gyermek, szabadság – kötelesség, feljebbvalók elképzelései – egyéni, morális tartás, igazságérzet – mások fizikális, lelki sértése) feldolgozása, a gyermekek saját élettapasztalat-analógiáinak egyéni és csoportos megtalálása fontos módosítójává válik a program során a „klasszicizálódott” Petőfi-képnek.
A költő „kortársságának” tapasztalatát csak erősíti a foglalkozást követő koncert, melyet a Bob és Bobék Orchestra alkotott meg Mi lárma ez megént? Petőfi vers-koncert címmel. A koncert célkitűzése, hogy kortárs színpadi formák, költészeti és zenei műfajok segítségével a nézők, hallgatók bepillantást nyerjenek Petőfi versírói műhelyébe, kulisszatitkaiba. Hogyan „szégyenítette meg” kiemelkedő tehetségével a kortárs lírát, hogyan állt ki a mai slammerek öntudatával költői versenyekre. Az esten az ismert Petőfi-versek zeneiségének megszólaltatásával, a verstani jellemzőket kiemelő stílusok (drum’n’bass, reggae, jazz, freestyle, rap, slam) és megzenésítések által, új ritmusban válnak értelmezhetővé a szövegek, az újraolvasás és újrafelfedezés élményét nyújtva a közönségnek. A fiatalok számára ismerős, attraktív műfajok segítségével Petőfi kortárs hangon „szólalhat meg”.
Bár elsősorban a középiskolás (14-18 éves) korosztályt igyekszünk megszólítani, a programsorozat célcsoportjainak meghatározásánál figyelembe vettük a különböző kultúrafogyasztással foglalkozó kutatások adatait és a PIM korábbi programjai során a látogatók, érdeklődők körében történt kérdőíves lekérdezések konklúzióit, adatait és a sorozat első estjének tapasztalatait is, miszerint a programot az általános iskolásoktól a nyugdíjasokig számos korosztály látogatta. Ezért a Mi lárma ez megént? komplex múzeumpedagógiai programot a részvételi szándékot kifejező csoport jellegéhez és igényeihez képest módosítani tudjuk.
A program újszerűségét komplexitása és összetevőinek változatossága adja. A diákok számára megszokott iskolai kontextust megtartva és azon túllépve fokozatosan vezeti át és ismerteti meg a tanulókat a múzeumi környezettel, közelebb hozva őket hozzá és megteremtve a biztonság és otthonosság érzetét.
A program erősíti az iskolák és a múzeum együttműködését, lehetőséget ad a pedagógusok számára a tanórai és tanórán kívüli tanulás iránti pozitív attitűd kialakítására. Újszerű a programban, hogy az olyan, látszólag egymástól távol álló műfajok, mint a tanóra, a múzeumpedagógiai foglalkozás és a kortárs, zenés verses est összehangolását és egymásra építését teszi lehetővé úgy, hogy abból a résztvevő diákok profitáljanak.