Szerepelj a történelem színpadán!
NÍVÓDÍJ PÁLYÁZAT
Az Országgyűlési Múzeum múzeumpedagógiai programjai is versengenek a múzeumpedagógiai nívódíjért.
Magyar Múzeumok Online |
2016-09-24 20:13 |
Az újraalapított Országgyűlési Múzeum új állandó kiállítása 2015 márciusában nyitotta meg kapuit az Országgyűlés Látogatóközpontjában. A múzeum Európában egyedülállóként jeleníti meg ezer év törvényhozásának fontosabb eseményeit. A legfőbb célkitűzés, hogy az érdeklődő közönség interaktív eszközökkel, látogatóbarát kiállításon keresztül kerüljön közelebb a magyar parlamentarizmus történetéhez.
A megnyitás után nagyszámú diákcsoportot fogadott a múzeum, akiket tárlatvezetéssel kalauzoltunk végig a kiállításban. A tapasztalatok, a téma nehézsége, összetettsége és az iskolai tananyaghoz való szoros kapcsolódása felvetették a múzeumpedagógiai foglalkozások igényét. Az eredetileg kilenc tagú múzeumpedagógiai munkacsoport 2015 nyarán állt fel, és kezdte meg a témakörök és a pedagógiai módszerek projektszerű kidolgozását. A történelmi hitelesség okán az egyes foglalkozások tematikáját és segédanyagait minden esetben történész szakértő véleményezte még a foglalkozások lebonyolítása előtt.
A programokat októbertől kezdtük tesztelni, értékelni, majd a tapasztalatok alapján módosítani. Különösen fontos volt ez az időszak, hiszen a foglalkozásokat a munkacsoport három történelem szakos középiskolai tanár segítségével, illetve diákok által kitöltött értékelő lapok felhasználásával elemezte. A szükséges változtatásokat beépítettük a tematikába. A rendszeres foglalkozásokat 2016 februárjában indítottuk el, ekkor került meghirdetésre a program.
A foglalkozások mindegyike A magyar törvényhozás ezer éve című kiállításhoz kapcsolódik, tehát a parlamentarizmus egyes elemeit járja körül. jelenleg négy korszakos foglalkozással rendelkezünk – középkor, reformkor, népképviselet, Horthy-korszak – melyek külön-külön, de egymásra épülve is felhasználhatók.A középpontban többnyire egy vagy több kiemelkedő törvény elfogadása, létrejöttének körülménye áll. Ezen keresztül ismerhetik meg a diákok az országgyűlések különböző formáit, a törvényhozás folyamatát, intézményeit. Terveink szerint a foglalkozások témakörét egészen 1990-ig fogjuk bővíteni. A két tematikus foglalkozás (A Szent Korona, valamint a választási kampányok története) során egy-egy témát korszakokon átívelő módon dolgozzuk fel. Ezáltal lehetőség nyílik az összehasonlításra, a folyamatok érzékeltetésére is. A programok a kiállítási térben zajlanak, az adott korszak vagy téma tárlatban látható elemeinek bemutatásával, felhasználásával.
A program újszerűsége a tematikájában és a feldolgozás módjában áll. Míg a múzeumok nagy része inkább kultúr- és művelődés-, társadalom- vagy mikrotörténeti szempontból vizsgálja az adott korszakokat, az Országgyűlési Múzeum foglalkozásainak fókuszában a politika-, alkotmány- és jogtörténet, a társadalmi elitek története és a nagy történelmi folyamatok állnak. A drámapedagógia, szerepjáték és csapatmunka, a szemléltető eszközök, az élményszerűség – eljátszás, átélés – alkalmazása politikatörténeti témákban segíti a megértést és a beleélést, hosszú távon olyan használható ismereteket, érzelmi kötődést ad, melyek elősegítik a diákok történelemtanulás iránti fogékonyságának erősítését és szélesítik általános műveltségüket. Fontos, hogy a viták és szavazások során a gyerekek megtapasztalnak valamit az állampolgári felelősségből, hiszen a szerepük szerint az – egykori – ország sorsáról döntenek.
A programok elsősorban az 5-12. évfolyamos diákokat célozzák, de a gyakorlat azt mutatta, hogy az egyik leggyakoribb bejelentkezők a 3-4. osztályos diákcsoportok voltak. Ennek megfelelően a Szent Korona története foglalkozást az ő igényeik szerint átdolgozva tartjuk. Ugyanakkor a programok közül több egyetemisták számára is érdekesnek, hasznosnak és tanulságosnak bizonyult. A tavaszi félévben történelem tanár szakos, illetve tanár (pedagógia) szakos hallgatókkal is bonyolítottunk le foglalkozásokat. A program egyes elemeit sikeresen beépítettük az Országgyűlés Hivatala „A parlamentarizmus története és állampolgári ismeretek” című pedagógus továbbképzésébe is.
A múzeumpedagógiai foglalkozások az új múzeum közművelődési alaptevékenységének részét képezik, továbbá szinergiában egészítik ki az Országgyűlés Hivatala idegenforgalmi szolgáltatásait. Az Országházat meglátogató diákcsoportok nagy számban keresik fel a múzeumot és múzeumpedagógiai programjainkat. Ez fordítva is működik: igény szerint a foglalkozást kiegészítheti az Országház megtekintése vagy a Kossuth téren vezetett séta is.
A program elindulása óta, 2016. február 1. és július 8. között 34 alkalommal tartottunk foglalkozást, melyen 818 fő vett részt. A pozitív visszajelzések motivációként szolgáltak a fejlesztő projektcsapat számára, hogy a kínálatot a következő félévben kibővítsük, s további három foglalkozást hirdessünk meg a kiállításokhoz kapcsolódva.