Metamorfózis - Ember és természet kapcsolata az Által-ér völgyében
NÍVÓDÍJ PÁLYÁZAT
Egy újabb pályázatot mutatunk be az idei nívódíjra jelöltek közül: Múzeumpedagógiai foglalkozások, programok és foglalkoztató füzet a Tatabányai Múzeum új állandó kiállításához.
Magyar Múzeumok Online |
2016-09-24 09:05 |
A tatabányai Múzeum új állandó kiállítása az ember és a természet kapcsolatának bemutatására épül az Által-ér völgyében, a lakóhelyünkön. Tervezésekor egy új módszert, a történeti ökológiát választottuk vezérfonalul. A történeti ökológia a természetet állítja a kutatás középpontjába, s azt vizsgálja, hogy a természeti környezet változásai hogyan hatottak az adott időpontban az emberi társadalomra, valamint, hogy az emberi tevékenység mi módon hatott a természeti környezetre. Ezzel a kiállítással új lehetőséget biztosítunk a gyerekek számára, hogy megismerjék és megszeressék közvetlen környezetük helytörténetét.
Foglalkozásainkat is az ember és természet kapcsolatának hangsúlyozásával terveztük. Azokat az elemeket, anyagokat és fogalmakat állítottuk fókuszba, melyek a természetet és az embert mindig is összekötötték. Célja a kiállítás megismerését szorgalmazó ismeretterjesztés, a gyerekek érdeklődésének tágítása, az iskolai tananyaghoz kapcsolódás igénye, a múzeumi gyűjtemény és tevékenység bemutatása, a helytörténet megismertetése, ezek által a személyiség sokoldalú fejlesztése.
A foglalkozások célcsoportja az általános iskolás korosztály. A kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai órák tartalmukban, formájukban, módszereikben eltérőek az eddigiektől. Ebből a szempontból kiemelném a környezettudatos nevelés fontosságát és helyén valóságát az ember és természet kapcsolata szempontjából. A foglalkozások legfőbb célja túlmutat a múlton, a gyerekeknek a jelenre és jövőre vonatkozóan is utat mutat. Az órák alatt a múzeumpedagógus konkrétan tesz valamit a természet és benne az ember, mint annak részének egészségéért.
Ezt alátámasztják a foglalkoztató füzet panoráma fotói, melyek újszerűek technikájukat, modernségüket tekintve is, és az Által-ér völgyének mai formáját örökítik meg a régi korok helyszíneinek megfelelően. A múltat képi formában is a jelenbe teszik. A kiadvány újrahasznosított papírból készült, lapjai gyűjthetőek, tehát az energiatakarékosságot és a fenntarthatóságot tevőlegesen képviseli.
Újdonság hogy mind a kiállítás maga, mind a múzeumpedagógiai órák és a foglalkoztató füzet is mind az öt érzékszervet működteti, ezáltal hangsúlyozva az ember „természetességét”. Minden múzeumpedagógiai foglalkozáshoz tartozik egy kézműves foglalkozás is, ahol a gyerekek természetes anyagokat használnak és öko-játékokkal játszanak, megerősítve a komplex program zöld üzenetét. A foglalkozások módszerei korszerűek, a kooperatív technikák során az együtt működés szükségszerű ezzel is alátámasztva a koncepciót. A csoportbontás lehetővé teszi, hogy a gyerekekre több idő és figyelem jusson, ezáltal egyéni reakcióik is lehetővé váljanak.
A múzeumpedagógiai kezdeményezés részei (kiállítás, múzeumpedagógiai foglalkozások, foglalkoztató füzet, kézműves foglalkozások) üzenetükben és látványukban is összhangban vannak. Jelzéseik, színeik, ikonjaik egyformák, ezzel erősítik a nyilvánvaló összefüggéseket. Az iskolai tananyaghoz sok tantárgy kapcsán csatolható, illeszkedik a zöld iskolák, erdei iskolák programjaihoz is.
A kiállítást 11 részre osztottuk a jégkorszaktól napjainkig. Miden időszak fókuszában egy téma főhangsúlyos, ezt tükrözi a foglalkozás címe:
1. „Úton vagyok” Utak az őskortól napjainkig az Által-ér völgyében
2. ”Jégkorszaki szaki” Növények, állatok, emberek a jégkorszakban az Által-ér völgyében
3. „Szelim tárulj!”A Szelim-barlang története
4. „Élek-e, halok-e, férjhez megyek-e?” Hitek, temetkezési szokások a különböző történelmi korokban az Által-ér völgyében
5. ”Minden út Rómába vezet” Rómaiak az Által-ér völgyében Téma: Római ház, életmód, szokások (korongolás, mázazás, festés, domborműves edények)
6. „Árpád, Előd, Ond, Kond…” Árpád-kor az Által-ér völgyében
7. „Bujdosik az árva madár” Menedékek az ember életében
8. „A malomnak nincsen köve”, Malmok az Által-ér völgyében
9. „Érik a szőlő” Szőlőművelés az Által-ér völgyében
10. ”Fekete gyémánt” Szénbányászat története a tatai szénmedencében
11. „Tatabánya régen és ma” Tatabánya város története az alapítástól napjainkig
A múzeumpedagógiai foglalkozásokhoz kapcsolódó egyéb programok a jeles napok, előadások, táborok. A jeles napokon egy autista fiatalokból álló csoport terápiás célból vesz részt.
A foglalkoztató füzet alapvetően a kiállításhoz készült, annak témáját dolgozza fel. A különböző típusú feladatok ötletes megoldási lehetőségeket rejtenek, jellegükkel a „játszva tanulni” elvnek szeretnénk megfelelni. A kiadvány címe: „Metamorfózis „– Ember és természet kapcsolata az Által-ér völgyében A kiadvány célja a kiállítás megismerését szorgalmazó ismeretterjesztés, a gyerekek érdeklődésének tágítása játékos eszközökkel. A kiadvány egy mappából áll, amiben a gyerekek gyűjthetik az órákra külön egységekben elkészült színes feladatlapokat a kiállítás 11 egységéhez, a tervezett 11 múzeumpedagógiai órához kapcsolódóan, ezzel a takarékosság elvének is megfelelve. Pluszként született még egy egység, ami lehetővé teszi a születésnapok ünneplését múzeumpedagógiai óra keretein belül. Hitelességét kihangsúlyozva és a környezet tudatosság céljának megfelelve a foglalkoztató füzet újrahasznosított papírból készült. A kiadvány tartalmaz színes panoráma fotókat (a régi környezet jelenkori megfelelőjét) és más környékbeli múzeumokra való utalásokat is, inspirálva a gyerekeket hogy az ajánlott múzeumokat is bejárják.
Múzeumpedagógiánkban a hangsúlyt a művészetpedagógiákra, azon belül a drámapedagógiára helyezzük. A dráma mint módszer lehetővé teszi, hogy a gyerekek szerep- és szabályjátékok segítségével ötleteiket, gondolataikat, érzelmeiket cselekvéssel jelenítsék meg olyan játékos helyzetekben, amilyenek a valóságban is előfordulhatnak (TIE Theatre in Education). A módszer kiemelt előnye ez esetben maga a cselekvés, hiszen amíg csak beszélünk róla, addig a környezettudatosság csak fikció marad. A cselekvés által fog megvalósulni. A kooperatív technikák az információk átadásának új megemelkedett szintjét teszik lehetővé, amikor a résztvevők együtt, aktívan teszik magukévá a kiállítás tudás tartalmát. A kooperatív tanulás négy alapelve: az építő egymásra utaltság, az egyéni felelősség, az egyenlő részvétel és a párhuzamos interakció lehetővé teszik a környezettudatosság emberi viselkedés formáinak elsajátítását, ami nélkül maga a legfőbb cél a környezettudatos magatartás kialakítása nem valósulhat meg.
Külön értéke ennek a programcsomagnak, hogy a múzeum sok munkatársa részt vett a tervezésben vagy a megvalósításban, látványosan összefogáson alapul. Reményeink szerint hosszútávon jelentős eredményeket érünk majd el az ember és természet egészséges kapcsolódásában.