Rendkívüli gyarapodás Békéscsabán

GYŰJTEMÉNY

Békéscsabán már megtekinthető az a gyűjtemény, amelynek köszönhetően a Munkácsy Mihály Múzeum művészettörténeti anyaga nemzetközi rangúvá vált.

Basics Beatrix 2013-12-10 13:25
Cikk küldése e-mail:

Békéscsabán, a Munkácsy Múzeumban olyasmi történt, ami a vidéki múzeumi rendszer 2013 elején induló átalakulásának mérföldköve lehet, egyúttal példa más megyei hatókörű városi múzeumok, és nem utolsósorban fenntartóik számára. A 2003-ban létrehozott Jankay Gyűjtemény és Kortárs Galéria, amely eddig sajátos módon egy bevásárlóközpont harmadik emeletén működött, 2013. november 29-től szervezetileg a Munkácsy Mihály Múzeum részévé vált, s a múzeumépület melletti galériában, újrarendezett, kibővített állandó kiállítással várja a látogatókat, mostantól Jankay–Kolozsváry–Tevan Gyűjtemény néven.

 

Jankay Tibor (1899–1994) végrendeletében szülővárosára hagyta életművét és művészeti gyűjteményét, és e hagyaték révén Békéscsaba elsőrangú, különleges gyűjteménnyel gyarapodott. Jankay grafikái, valamint 800 kötetes könyvtára mellé 2006-ban egy újabb jelentős anyag került, a Kolozsváry és Tevan családok adománya – a gyűjtemény Kolozsváry András, Kolozsváry Sándor, Kolozsváry Zsigmond, Kolozsváry Pál, Kolozsváry György, Kolozsváry-Stupler Éva, Tevan Margit és Engel Tevan István művei révén bővült.

 

Jankay

Jankay (eredetileg Deutsch) Tibor Békéscsabán született, 1915-től Budapesten, az Iparművészeti Iskolában Simay Imre, Papp Sándor és Sándor Béla növendéke. 1918 őszén kezdte meg tanulmányait a budapesti Mintarajziskolában Szinyei Merse Pál, Balló Ede növendékeként. Később Vaszary Jánosnál, majd a párizsi Julian Akadémián, Drezdában és Bécsben tanult. Első kiállításainak színhelye is az a múzeum volt, amelyhez most már az életmű tartozik, az akkori városi kultúrközpont, ahol Jankay az Auróra Kör által rendezett kiállításokon mutathatta be műveit, elsőként 1922-ben.

 

Az „Auróra zenei, irodalmi és képzőművészeti kör” 1913. február 20-án alakult Békéscsabán, magánkezdeményezésre, az igényes kultúra terjesztésére (mennyire hiányzik egy ilyen kezdeményezés ma a vidéki városok életéből!). Az Auróra Kör 1943-ig, megszűnéséig 195 hangversenyt, 125 előadást és 21 képzőművészeti kiállítást szervezett. Móricz Zsigmond 1940-es csabai felolvasóestje után tündérkertnek nevezte az Aurórát. A kör emblémáját, egy plakettet, Tevan Andor készítette el Guido Reni Auróra című festménye után. A kör könyvtára vasárnaponként nyitva állt a városi közönség előtt. A zenei esteken rendszeresen műsoron voltak Bartók Béla és Kodály Zoltán művei. A tárlatok mellett képzőművészeti előadásokat is rendszeresen tartottak.

A csabai indulást követően Jankay művei az Ernst Múzeumban is szerepeltek a húszas években a Képzőművészek Új Társaságával közös tárlaton. 1924–25-ben Párizsban élt, ahol a közönség szintén megismerhette a műveit. A húszas évek szén- és krétarajzait Párizsban felváltották a festmények. 1929 októberétől, illetve 1934 őszétől csaknem egy-egy évet töltött az USA-ban. Először Ohióban, majd öt évvel később Los Angelesben. Mindkét ott-tartózkodása jelentős anyagi és művészi sikert jelentett; díjakat nyert, nagy múzeumokban mutatták be képeit, vásároltak tőle. 1947-ben a Tevan Kiadó gondozásában jelent meg Mártírok című albuma, amelynek szénrajzai a munkaszolgálatos idők gyötrelmeit idézik fel.

 

1948-ban végleg kivándorolt Kaliforniába, ahol 1948-tól a University of Redlands oktatója. 1949-től a malibui Pepperdine University tanára volt 1977-ig. Mindkét egyetemen rajzot, festészetet, mintázást oktatott, és művészeti kurzusokat vezetett.

Amerikában alapozta meg néprajzi gyűjteményét Mexikó, Guinea, Togo, Gabon területéről származó tárgyakkal, s ekkor, az ötvenes évektől kezdett el szobrokat készíteni. A csaknem háromszáz szobrának mintegy hatoda datált. Kerámiái, amelyeket égetés után patinázott és festett, jelentős sikert hoztak, anyagi szempontból is. A nyolcvanas évek új korszakot nyitott festészetében, élénk színek, erős kontúrok jellemezték ekkor született műveit. Utolsó festményét 1991-ben datálta. Hagyatéka (mintegy 3000 festmény, 5000 grafika, 278 szobor, több mint 300 vázlatkönyv, 143 tételes etnográfiai gyűjtemény, 800 kötetes könyvtár) látható és kutatható mostantól a Munkácsy Mihály Múzeumban.

Jankay a hetvenes évektől már tervbe vette a magyarországi adományozást, és 1983-ban az akkorra múzeumvárossá formált Szentendre vezetését kereste meg ezzel a szándékkal. A már létrejött önálló művészgyűjteményekhez hasonló múzeumot nem tudtak (vagy nem akartak) ígérni neki, így ezt követően döntött Békéscsaba mellett. Rendezte, szignálta műveit, amelyekről hiányzott aláírása (1945-től y-nal írva vezetéknevét).

 

Kolozsváry és Tevan

Az új kiállítás egyik terme Jankay Tibor műveit és gyűjteményét mutatja be, míg a másik a későbbi családi adományt, a Kolozsváry és Tevan családok művészeit és műveit. A Jankay-gyűjteménynek ugyanis 2006 óta része a Kolozsváry- és Tevan-hagyaték egy töredéke, amit a család még élő tagjai adományoztak Békéscsabának. Kolozsváry Pál Jankay Tibor barátja volt. 1994-ben – Jankay Tibor halála után – ő szervezte meg a művész végrendelete szerint a Jankay-életmű és -gyűjtemény hazakerülését Békéscsabára.

 

Kolozsváry Pál (Békéscsaba, 1921 – Los Angeles, 1996) a Képzőművészeti Főiskolán Pór Bertalan és Koffán Károly tanítványa volt. Édesapja, Kolozsváry Sándor és édesanyja, Tevan Ilona házasságával kapcsolódott össze a két békéscsabai művészcsalád sorsa, két fiuk született, Pál és György. Kolozsváry Pál 1952-ben Munkácsy-díjat kapott, utána, még fiatalon elhagyta Magyarországot, és Jankayhoz hasonlóan Los Angelesben talált új otthonra.

Kolozsvári Sándor (1896–1944) felesége, Tevan Ilona, a nyomdaalapító Tevan Adolf lánya, szintén képzőművész volt, mint férje, aki Budapesten és Münchenben tanult. Önálló kiállítása volt 1926-ban Budapesten, a Nemzeti Szalonban és 1927-ben Párizsban.

Engel Tevan István (1936–1996) a békéscsabai születésű Tevan Margit ötvösművész fia. 1955-től az Iparművészeti Főiskola díszítőfestő szakára járt, majd 1957-től a Képzőművészeti Főiskolán tanult alkalmazott grafika szakon, 1962-ben szerzett diplomát. Könyvillusztrációi révén vált ismertté.

Kolozsváry Zsigmondot (1899–1983) a magyar művészettörténet inkább Sigismond Kolos-vary néven ismeri. Zsigmond nem volt békéscsabai, ő csak közvetve kapcsolódik a városhoz. 1918–25 között végezte Budapesten tanulmányait, majd olaszországi, svájci és spanyolországi utazásokat követően 1926-ban Párizsban telepedett le, és az École de Paris tagja lett. Ehhez a laza művészcsoportosuláshoz számos magyar és közép-európai művész tartozott. Az egyik legismertebb külföldön letelepedett magyar művészt kiállítások sora, sikerek és hírnév kísérte.

 

Gazdagabb, mint valaha

Látható, hogy felsorolni sem könnyű mindazt, ami most a békéscsabai múzeum része lett. Az újonnan bekerült gyűjtemény nagyobb, mint az eddig gyűjtött teljes múzeumi képzőművészeti anyag, nem akármilyen mennyiségű gyarapodásról van tehát szó. Az új műtárgyegyüttes minősége még szembetűnőbb: a viharsarki város múzeumát jóval érdekesebbé, vonzóbbá teszi, európai jelentőségű és értékű gyűjteménnyel gazdagítva.
A 20. század elején emelt múzeumépület melletti galériahelyiségek most felújítva, a bemutatott anyaghoz méltó külsővel várják a látogatókat, s a megyei hatókörű városi múzeum a Jankay–Kolozsváry–Tevan Gyűjteménnyel olyasmit ad, ami a 20. századi egyetemes művészet kiválóságait hozza közel, magyar és nemzetközi összefüggéseit érteti meg a közönséggel, igazolva a fenntartói döntés helyességét, a múzeumi gyűjtemény bővítését a városnak adományozott hagyatékkal.

Megmentett szecessziós műkincsek

AJÁNLÓ

A 2013-as évet Gödöllő városa Körösfői-Kriesch Aladár születésének 150. évfordulója alkalmából a Szecesszió Évének nyilvánította. Központban a műkincsmentés.

2013. december 12. Őriné Nagy Cecília

Római sírkő az árok mélyén

LELET

Vajon kinek mi a kedvenc múzeumi tárgya? A szerző az Aquincumi Múzeum régészeként egy római kori mészkőből faragott sírkőről mesél.

2013. november 11. Beszédes József

Ki fedezte fel Csontváry művészetét?

LEHEL FERENC

Csontváry Kosztka Tivadar különös hagyatéka talán elveszett volna, ha nincs Lehel Ferenc.

2013. október 10. Gurzó K. Enikő
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...