A LAJTA Monitor
MÚZEUMHAJÓ
Magyarország legrégebbi folyami hadihajója mától a nagyközönség számára is látogatható a Dunán.
Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum |
2014-08-15 16:00 |
A Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum az első világháborús Centenáriumi megemlékezések sorozatát, az Első Világháborús Centenáriumi Emlékbizottság (EVCE) által elfogadott és jóváhagyott programterv alapján végzi.
Ebben több kiemelt projekt is helyet kapott és azok megvalósítása méltó keretet biztosít az 1914-18-as eseményekre történő megemlékezések sorában.
Az első világháborús állandó kiállítás, egy múzeumvonat és más rangos események mellett nagy érdeklődésre tarthat számot Magyarország legrégebbi folyami hadihajójának a LAJTA monitornak, mint múzeumhajónak, a megjelenése a Dunán.
A hajó lényegesen különbözik a többi dunai hajótól. Az alacsony hajótest, az ívelt fedélzet, a hatalmas lövegtorony már messziről elárulja, hogy egy különleges vízi járművet látunk.
Szakszerű a típus elnevezése: széntüzelésű, gőzgép meghajtású, lövegfedélzettel ellátott, egy darab kétlöveges orr-lövegtoronnyal és az azon lévő parancsnoki toronnyal rendelkező dunai monitor. A „monitor” szó ebben az esetben egy valamikor világszerte használt hadihajó típust jelent, melynek a LAJTA a saját korában is ritka megoldású dunai változata.
1871. május 17-én bocsátották vízre Angyalföld és Újpest határában. Ezután 46 évig, 1872. március 5-től 1918. április 10-ig LEITHA néven az Osztrák-Magyar Monarchia dunai hadiflottájában szolgált. Ebben a minőségében 1878-ban részt vett Bosznia elfoglalásában, majd az I. világháború Száva menti, belgrádi és Al-dunai harcaiban. 1918 áprilisában szerelték le.
Miért különleges a LEITHA és testvér hajója a MAROS monitor?
Ők voltak Európa első folyami monitorai, a világ első olyan folyami monitorai, amelyekre Coles rendszerű lövegtornyot építettek. A Monarchia haditengerészetében ez a két hajó volt az első kizárólag gőzzel hajtott, vitorlázat nélküli hadihajó; az első tisztán fémből épült páncélos, az első olyan hajó, amelynek forgatható lövegtornya volt; az első két darab hajócsavarral meghajtott egység; az első Bessemer eljárással készült lemezeléssel és páncéllal védett hadihajó; az első vízöblítéses illemhellyel felszerelt hadihajó.
A Tanácsköztársaság idején egy hónapig, 1919. május 27-től június 26-ig LAJTA néven ismét szolgálatba állították, amikor részt vett a Komárom és Esztergom közötti Duna szakaszon folyó harcokban, majd testvérhajójával, a MAROS monitorral együtt az antikommunista „monitor lázadás” résztvevője és névadója volt. 1921-ben, a Trianoni békediktátum következményeként, a győztes hatalmak elrendelték katonai célokra történő további alkalmazásának kizárását, így lebontották róla a felépítményeket és a csupasz hajótestet elárverezték. 1928-tól, 65 éven át, úszó munkagépként használták. Az önkéntes hajómentők küzdelmének köszönhetően 1992-ben védett műemlékké nyilvánították, majd ha lassan is, megkezdődhetett helyreállítása.
2010. augusztus 20-án, a hagyományos Szent István napi vízi parádén a honvédelmi miniszter felesége végezte el az újrakeresztelési szertartást, a miniszter pedig kinevezte a “LAJTA Monitor Múzeumhajó”-t a Magyar Honvédség I. Tűzszerész és Hadihajós Ezredének tiszteletbeli zászlóshajójává. Ezzel az egykori osztrák-magyar hadihajó a brit HMS VICTORY, az amerikai USS CONSTITUTION és társaik rangjára emelte. Ezek ugyanis olyan muzeális értékű, réges-régi hadihajók, melyek jogilag ma is a tényleges hadiflottájuk tagjai.
Az ünnepség ideje alatt a hajó farán az egykori Császári és Királyi Haditengerészet hadilobogója lengett. Ott pedig, ahol az ünnepi hajós protokoll szerint jelzőlobogóknak kellett volna díszleni, a néhai USS MONITOR emlékére az USA, John Ericson tiszteletére pedig Svédország lobogója függött. Ezeket az egykori Monarchia területén osztozó mai államok lobogói követték, a magyar ábécé sorrendjében, jelezvén, hogy elismerjük ezen országok népeinek azon jogát, hogy érzelmileg a magukénak is tekintsék az egykor közösen épített és használt hajót.
2014-ben a LAJTA monitor elfoglalja méltó helyét a Parlament mellett, ahol mint állandó kiállító hely működik tovább. Az eredeti formájában helyreállított monitor tökéletesen illeszkedik a Parlament új környezetéhez és látogató komplexumának céljaihoz.
A hajón már most lehetőség nyílik a fedélzet mellett a parancsnoki kabin, a matróz szállás, a hajó konyha, a kazán- és gépház, illetve a lépcsőház és a tiszti közlekedő megtekintésére. A hajót egyszerre 15-20 fő látogathatja.
A hajó kikötése a "Zoltán Gőzös" alapítvány által erre a célra legyártatott úgynevezett "lapos komphoz" történik, amely nem takarja ki a hajót a klasszikus kompokkal ellentétben. A kikötő helyen tájékoztató táblák kerülnek ki, és a hajót felzászlózzák eredeti állapotában.
A Centenáriumi évek alatt betölt egy másik szerepet is, így egy hajókonvoj részeként, mint úszó múzeum járja be a Bécs Mohács közötti Duna szakaszt. Közben csatlakozik az útvonalába eső városok első világháborús rendezvényeihez, ahol a hajó fogadása, a kiállítás megtekintése, majd a hajó búcsúztatása kiemelt programként szerepelhet. A LAJTA mellett egy vontató hajó és egy átalakított uszály teszi teljessé az említett múzeumi hajókonvojt.
Ehhez azonban elengedhetetlen a hajó teljes, korhű rendbetétele. Kiemelt feladatként szerepel a belső burkolatok elkészítése, a parancsnoki, tiszti, legénységi kabinok teljes helyreállítása és berendezése eredeti tárgyi anyaggal. A tervezett enteriőrök bemutatják a hajó legénységének mindennapjait, elhelyezésüket a monitoron, felszerelésüket, fegyverzetüket, ellátásukat. Emellett megismerhetjük a monitor akkori fegyverzetét és egyéb technikai megoldásait is. Kiemelt figyelmet kap a modern múzeumpedagógiai elvek érvényesülése, amelynek alapját egy igényesen előkészített, célirányos szoftverbázis képezi.
A hajózással kapcsolatos törvényi előírások azonban a múzeum hajóra is vonatkoznak, amelyek a nap 24 órájában hajózásban jártas szakember jelenlétét írják elő a hajón. A hajó működtetéséért a "Zoltán Gőzös" alapítvány felelős, aki a HM HIM szakmai felügyeletével látja el feladatát.
A hajón állandó tárlatvezetés biztosítja a látogatók szakszerű tájékoztatását. Csoportok külön bejelentkezése is lehetséges. Az alapítvány a kompon ajándékboltot üzemeltet, ahol többek között a hajóval és a magyar katonai hajózással kapcsolatos relikviákat lehet megvásárolni. A hajó nyitva tartása a Hadtörténeti Múzeum nyitva tartásához igazodik, nyári időszakban 10 – 18 óráig, október 1-től november 2-ig 10 – 16 óráig látogatható, a hétfői napok kivételével. Látogatása díjtalan, de csak vezetett csoportokban lehetséges, melyek a nyitvatartási időben minden egész és fél órakor indulnak. Diákcsoportoknak előzetes bejelentkezés szükséges, ez a torlódások elkerülésére ajánlott egyéb nagyobb csoportoknak is.
Természetesen a hajó eredeti, teljes helyreállítása további hosszadalmas folyamat, amelynek keretében még el kell elvégezni a külső részek helyreállításának befejezését (lövegtorony, szegecselés); a belső folyosók, kabinok teljes megépítését, eredeti berendezését (két tiszti kabin stb.); a kiállítással kapcsolatos elektromos rendszer teljes átvizsgálását, a szükséges részek kiépítését, fejlesztését (szükséges acélszerkezeti, asztalos, villanyszerelő munkák); interaktív kiállítás végleges, teljes kialakítását.
Ezzel a hajó elnyeri végleges formáját mind külső, mind pedig a belső tér tekintetében és a továbbiakban alkalmas komplex a múzeumi feladatok ellátására.
A LAJTA Monitor Múzeumhajó emblematikus emlékhelye lehet az Első Világháborús magyar részvételnek.