Saint-Briac-i látkép

FESTÉSZET

Festményét 1937-ben még Gauguin-nek tulajdonították. Emile Bernard-nak hetven évvel a halála után rendeznek először állami közgyűjteményben életmű kiállítást Franciaországban.

Marsó Paula 2014-11-25 08:16
Cikk küldése e-mail:

 1937-ben Emile Bernard (1868-1941) ellátogat a Palais Tokyoba, a modern művészet új fellegvárába, hogy megtekintse a francia festészet reprezentatív tárlatát. Saint-Briac látképe előtt megtorpan, döbbenten fedezi fel saját, Paul Gauguin (1848-1903) neve alatt kiállított munkáját; a tévedésről tájékoztatja a sajtóirodát, és a kép tulajdonosát. Történelmi jelentőségű tévedés és műalkotás, hiszen a festmény valóságos fordulópontot eredményezett Gauguin és az ifjú Bernard barátságában. 1891-es szakításuk oka, hogy a kritika az idősebb pályatársnak, Gauguin-nak tulajdonította a szintetizmus irányzatát, Bernard pedig úgy vélte, hogy fiatal kora ellenére ő volt ennek szellemi „atyja”.

A festmény tehát közvetlenül második, és egyben utolsó találkozásuk előtt készült; az ifjú művész Bretagne-ba látogat, és felkeresi a Gauguin köré szerveződő Pont aveni iskolát. A találkozás azonban sokkal inkább Gauguin művészetében hozott fordulatot, hiszen ezt követően festette meg korszakos jelentőségű Jákob harca az angyallal című festményét, amely később a cloisonnizmus és a szintetizmus meghatározó munkája lett. Csakhogy ehhez a metódushoz Gauguin-nak már szüksége lehetett a Bernard-féle rekeszzománc stílus ismeretére. A cloison magyarul (válasz)falat jelent; vagyis egy olyan eljárásról van szó, amely a képet – az ólomüvegfestmények mintájára – különböző darabokra töri, majd ezeket a széttöredezett felületeket összefűzi, szintetizálja. A festő itt nyers színekkel alapozza a vásznat, a kontúrokat erős színekkel jelzi, a formákat így geometrizáló, absztraháló irányba tolja. A naturalizmusból és a pitoreszkből való tudatos és radikális kilépésről van szó.

«Vue de Saint-Briac avec linge séchant sur un coteau vert», 1888.
Saint-Briac-i látkép, zöld domboldalon száradó ruhákkal 1888.

A Saint-Briac-i látképen megfigyelhetjük a japán nyomatok kompozícióját követő fölülnézeti pozíciót, a térsíkok geometrikus mintázatát. Festészetét gyakran hasonította Bernard a keleti textilekhez, a japán selyemfestészet hagyományát nagyon meghatározónak tekintette művészetében. A festmény olyan absztrakt, mégis érzéki foltokból épül fel, mint a dombháton száradó selyemfényű vásznak. A festővászon kicsinyített alakzatban ismétlődik meg az ábrázolás tárgyában. Az érzetek mindegyikét mozgósítja a látvány, szinte látjuk, ahogy a száradó kelme magába szívja a napot, s ennek mintájára azt is, ahogy a festővásznon életre kelnek a színek. A kép maga is kisebb lepedőkből lesz összefoltozva, a térsíkokat egy-egy fasor vagy házsor választja el egymástól. A madártávlat valóban olyan tágasságot biztosít a látványnak, amelyben az lélegzeni képes, a zöld minden árnyalata megmutatkozik ebben a történésben; vannak parázsló, kialvó, vakító, szórt és nyers fények. A figuralitás és az absztrakció határterületén helyezkedik el a kompozíció, a vonal a posztimpresszionizmus felől a geometrizálás kalandja felé mozdul el, miközben finom, légies ünneplése ez a vászonnak, valamint a színek életteli erejének.

A  Gauguin-nel való szakítás után Bernard Egyiptomba megy, ahol tíz évet él. Úgy tűnik tehát, hogy a bretagne-i közös gyökerek után, különös módon megmarad párhuzamosan futó érdeklődésük, legalábbis az egzotikum, a kelet művészetének vonatkozásában.

Gauguin (akinek a nevéhez tehát tévesen, vagy legalábbis elhamarkodottan kapcsolják a szintetizmus irányzatát), és Van Gogh életműve, akinek elismertetésén elsőként fáradozott, jóval nagyobb figyelmet kapott, mint Bernard-é, hiszen közel hetven évvel a halála után rendeznek számára először állami közgyűjteményben életmű kiállítást. A tárlat fontos esemény Bernard recepciójának történetében; a művész végre kiléphet Gauguin árnyékából.


Kairó, 1895

 

 

 

Emile Bernard (1868-1941)

Musée de l’Orangerie

Jardin des Tuileries, 75001 Párizs

A kiállítás megtekinthető 2015. január 5-ig.

Évtizedekig rejtőzködő Humborg-kézirat

FELFEDEZÉS

Szentkláray Jenő feljegyzései között, a temesvári levéltárban őrződött meg az a néhány oldalas kézirat, amelyben Humborg Adolf festőművész életpályájának egy szakaszát veszi számba.

2014. október 10. Gurzó K. Enikő

Páratlan darabbal bővült a szentendrei Czóbel-kiállítás

MŰTÁRGY

Újabb szenzáció a szentendrei MűvészetMalomban megrendezett "Czóbel, egy francia magyar" című kiállításon.

2014. június 06. Magyar Múzeumok Online

Dedikált fotó Chagalltól?

NYOMOZÁS

Lehel Ferenc egy neki dedikált fotóval igazolta, hogy Chagall baráti köréhez tartozott. Nem aratott vele túl nagy sikert.

2014. május 05. Gurzó K. Enikő
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...