TÁRGYMINTÁK

AJÁNLÓ

"Tárgyminták. A design múzeumi reprezentációja Magyarországon" címmel szervez műhelykonferenciát a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum és a Néprajzi Múzeum. MÁJUS 9. PÉNTEK 10 ÓRA.

Magyar Múzeumok Online 2014-05-07 14:00
Cikk küldése e-mail:

A magyarországi múzeumokban van helye a designnak. A magyarországi múzeumokban nincs helye a designnak. Különös, de mindkét állítás igaz.

Az Iparművészeti Múzeum, a Néprajzi Múzeum, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum más-más megközelítésből, de egyaránt foglalkozik a tárgykultúra feldolgozásával és a designkultúra múzeumi reprezentációjával. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a tágan értelmezett anyagi és designkultúra interdiszciplináris kutatása az elmúlt évtizedben több egyetem és kutatóhely számára is fontossá vált – a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem minden kétséget kizáróan élen jár ebben a tekintetben. Az eddigi tapasztalatok vitára bocsátása tehát indokolt.

A konferencia célja, hogy kapcsolatot teremtsen a múzeumi szcéna szereplői és a designelmélet, a designoktatás és a tervezők között, hiszen a magyar múzeumok működésében (gyűjteményezés, tudományos feldolgozás, kiállítás és publikálás) a design mindeddig csak elnagyolt szerephez jutott. Mi ennek az oka? Hogyan lehet ezen változtatni? Párbeszédre léphet-e egymással a múzeum és a design világa?

A konferencia módszertani szűkítéssel él: elsősorban a tárgykultúra kérdéseire fókuszál, éppen az említett gyűjtemények természetéből fakadóan. További cél ugyanakkor a világban most formálódó új interdiszciplináris érdeklődési kör, a designkultúra-tudomány szempontrendszerének hazai megismertetése, az eddigi tapasztalatokra építő kreatív adaptációk megvitatása is.

A konferencián muzeológusok, kurátorok, művészettörténészek, esztéták és a design szakma – ezen belül is a designelmélet és a designkultúra-tudományok – képviselői vitatják meg nézeteiket. A szekciók sokrétű témakörei a designkultúra muzeológusok és kurátorok számára releváns kérdéseitől az eddigi múzeumalapítási kísérletek és a jelenlegi törekvések koncepcióinak kritikai ismertetésén át a szövevényes gyűjteményezési kérdésekig terjednek.

2014. május 9. péntek, Semmelweis Orvostörténeti Múzeum

Program

10.00 – 10.10 Regisztráció

10.10 – 10.20 Köszöntő – Varga Benedek

10.20 – 10.40 Szentpéteri Márton: Design a múzeumban. Problématérkép
10.40 – 11.00 Cseh Borbála: Az Iparművészeti Múzeum modern design gyűjteménye

11.00 – 11.30 Kérdések, vita

11.30 – 11.40 Kávészünet

11.40 – 12.00 Szemerey Samu: A design mint térbeli probléma
12.00 – 12.20 Földényi Irma: 550 Pulóver egy Múzeumban

12.20 – 12.50 Kérdések, vita

12.50 – 13.50 Ebédszünet

14.00 – 14.20 Veres Bálint: VEDD FEL A FONALAT! – taktilis taktikák a design múzeumi színrevitelében

14.20 – 14.40 Frazon Zsófia: A szovjet repülőablak, a rovásírásos öngyújtó és a borovói gumicsizma. Design-e?

14.40 – 15.10 Kérdések, vita

15.10 – 15.30 Képes Gábor: Az informatika a múzeumba való

15.30 – 15.50 Varga Benedek: Vénusz-szalag. Az allegóriától az abszurditás megmintázásáig

15.50 – 16.20 Kérdések, vita

16.30 – 17.30 Kótyuk Erzsébet – Koós Pál: Tárlatvezetés a Vágod? című kiállításban

17.30 Záró koccintás

 

Az előadások rövid összefoglalása

 

 Szentpéteri Márton (MOME): Design a múzeumban. Problématérkép
Vitaindító előadás a nemzetközi designmúzeumok jelenéről és arról, hogyan alakulnak át iparművészeti múzeumok a világban designmúzeumokká, s milyen megfontolások vezetik ezt az átalakulást. A problémafelvetés a Design Culture studies felől indul, onnan, ahonnan a legtöbb új impulzus érkezik a szcénába. Ez a kiindulópont lehetőséget teremt a designkultúra-tudomány, illetve annak posztdiszciplináris környezete áttekintésére is. A vitaindító konkrét magyar vonatkozású nemzetközi példák kritikai olvasatára is kitér röviden, így például a Maestrire – a Milánói Designmúzeum anyagából készített vándorkiállításra a 2013-as budapesti Design Héten.

 

 Cseh Borbála (FISE, IMM): Az Iparművészeti Múzeum modern design gyűjteménye

Az IMM alapításától kezdve elkötelezetten és nagy hozzáértéssel mutatta be és gyűjtötte a kortárs tárgykultúra objektuális és elméleti alkotásait. Intézményi kapcsolatrendszerében mindig kiemelt szerepe volt a magyar- és nemzetközi kortárs művészettel foglalkozóknak, az egyéni tervezőknek éppúgy, mint a legkülönbözőbb szakmai szervezeteknek. A Modern Design Gyűjtemény épületének tervei minden szükséges engedéllyel rendelkeznek, és noha a múzeum rekonstrukciójával együtt volna célszerű, akár attól függetlenül is felépíthető. A beruházás elhúzódásával kapcsolatban előtérbe kerültek az olyan nem szigorúan muzeológiai kérdések, amelyek a kortárs design magyarországi egzisztenciájára és reprezentációjára nézve éppúgy meghatározóak, mint a kulturális intézményrendszer lehetőségeit illetően. Előadásomban az Iparművészeti Múzeum Kortárs Design Gyűjteményével kapcsolatban a design hazai állapotának néhány dilemmáját is érinteni fogom.

 

 Szemerey Samu (KÉK): A design mint térbeli probléma
A design tárgyi és vizuális prezentációja mára kinőtte a műfaji kiindulópontnak tekinthető kereskedelmi és ipartörténeti kiállítások esztétikai és elméleti kereteit. Ez köthető a design szerepeinek, feladatainak bővüléséhez, de legalább annyira a munkák által felvetett elméleti, társadalmi vagy politikai kérdésekhez is. A prezentáció az emberi környezet alkotóelemeinek bemutatását mint installációs és vizuális kommunikációs kérdést járja körül. Milyen térbeli referenciák működnek a kortárs design kiállításokon? Milyen eszközök kapcsolják össze a kurátori és tervezői munkát? Hogyan hat a kiállítás közege a tárgyi, szerzői vagy látogatói pozíciókra?

 

 Földényi Irma (Van Abbemuseum, Design Academy, Eindhoven): 550 Pulóver egy Múzeumban

Eindhovenben, Hollandia design fővárosában, a második legnagyobb holland modern művészeti múzeum, a Van Abbemuseum, Charles Esche igazgatásával, a 2013-as Dutch Design Week alkalmából 12 termét megnyitotta a design világa előtt. Egy hónapon át több mint 16 000 látogató tekinthette meg a Design Academy Eindhoven köré szerveződő nemzetközi tervezők elmúlt években készült munkáit egy olyan múzeumi környezetben, mely azelőtt soha nem foglalkozott designnal. A 25 társadalmilag érzékeny munkát bemutató kiállítás kurátori csapatában dolgoztam a kutatástól a koncepción át az installálásig. Az alábbi, kurátori szempontból felvetődő kérdéseket a Self Unself című kiállítás bemutatásával kapcsolatban fogom előadásomban részletesen feltérképezni és bemutatni. Mit jelent a rapid response collecting? Hogyan lehet kutatásra berendezni egy múzeumot? Hogyan lehet az ipari termelésből átlépni intuitív nyomkeresésbe? Mi a különbség egy designprojekt múzeumba kerülése, illetve a designprojekt kifejezetten múzeumi kiállításra való tervezése között? Miért erősödik a „design research” társadalmilag feldolgozó jellege a holland designplatformokon?

 

 Veres Bálint (MOME): VEDD FEL A FONALAT! – taktilis taktikák a design múzeumi színrevitelében

2013 őszén a Néprajzi Múzeumban a MOME TransferLab csapata hallgatókkal készített egy interaktív tárlatmanipulációt, amelyet „érzékösvény”-nek nevezett el. Az ösvény A ryijy élő hagyománya. A finn szőnyeg 1707-2012 között című tárlathoz kapcsolódott. A kísérlet lehetőséget adott a muzeológia egyik legnagyobb tabujának, a „do not touch” problematikájának körbejárásra is, ami a design tárgyak esetében egészen más módon esik latba, mint műalkotásoknál. A projekt videója ITT látható.

 

 Frazon Zsófia (Néprajzi Múzeum): A szovjet repülőablak, a rovásírásos öngyújtó és a borovói gumicsizma. Design-e?

A hétköznapi tárgykultúrával dolgozó múzeumi kollekciók ismerik és használják a sorozat és a típus fogalmát. A sorozatgyártás és az ipari formatervezés pedig nemcsak az elméleti és az ipari mezőben, hanem a mindennapokban és a mindennapokkal foglalkozó tudományok értelmezési tartományában is alapkategóriának számítanak. Ha innen nézzük, a néprajztudomány, a kulturális antropológia és a néprajzi muzeológia tulajdonképpen otthonosan mozog design-terepen is: egy társadalmi múzeum időlegesen akár designmúzeummá is válhat. De mit csinál másképp egy etnográfus? Miként ér össze a kollekcióban, a kutatásban, a tárgyban és a reprezentációban a tervezés, a gyártás, a használat és a hétköznapi tapasztalat? Hogy nézünk rá egy repülőgép ablakra, mit olvasunk ki egy vacakul összerakott öngyújtóból, és tényleg csak eső ellen véd-e a borovói gumicsizma? És mindez design-e?

 

 Képes Gábor (MaNDA): Az informatika a múzeumba való

Az informatika tárgyi emlékeit elsősorban a matematikatörténet összefüggésrendszerében vizsgálják. E tárgyak designjellege, kultusz státusza ugyanakkor több kutatási, gyűjteményfejlesztési és kiállítási projektben előtérbe került. Az előadásban a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Menő üzletember és Űrhódító – a számítógépes játék ®evolúciója kiállításain bemutatott, múzeumi szempontok alapján feldolgozott tárgyanyaggal kapcsolatos tapasztalatok kerülnek előtérbe, de a budapesti mellett, szegedi és néhány külföldi példán keresztül is vizsgálom a múzeumba került informatikát: a tárgyat, a hordozót és az adatot.

 

 Varga Benedek (SOMKL): Vénusz-szalag. Az allegóriától az abszurditás megmintázásáig

Az előadás egy közismerten nem létezett és célját tekintve használhatatlan tárgy – az erényöv – történetét vizsgálja. Hogyan válik egy szimbólum iróniává, majd az irónia valóságos szerkezetté? Hogyan változik folyamatosan egy szimbolikus eszköz értelmezése, s hogyan konstruálnak meg különböző célokra olyan tárgyat az allegória és az irónia képzetei nyomán, amely aztán valósággá válva, magában foglalja a tárgy korábbi értelmezéseit, bár használhatósága továbbra is kétes marad. Hogyan jelentkezik a szexualitás ergonómiája a erotikus eszköz tervezésében, s mi köze mindennek a múzeumokhoz?Történet és interpretáció egy abszurd tárgy megformálásáról.

 

 Kótyuk Erzsébet (SOMKL) – Koós Pál (MOME): Tárlatvezetés a Vágod? Az olló és a design című kiállításban

A SOM és a MOME közös kiállítása a kortárs design tervezési lehetőségeit és gyakorlatát helyezi történeti környezetbe. Az olló története – szemben a fésű, a korsó, vagy a tű történetével – meglepően rövid: alig párezer éves. A vágás ezzel szemben régi emberi tevékenység.  A kényelmes és precíz vágásra egészen a kelta és római korig kellett várni. És a fejlődés is lassúnak bizonyult: a középkorig csak marokollókat használt Európa, a tengelyes, gyűrűs ollók elterjedése lassan haladt. Az elmúlt százötven évben viszont különleges ollófajták, valóságos ollóirányzatok formálódtak. Az ollók családfája bonyolult és tagolt, de történetükből mégis kiemelkedik az orvosi ollók sorozata: mára az operáció minden egyes műtéti fogása önálló ollótípust igényel. A tervezés pedig soha nem ér véget, és éppen ez adta a kiállítás ötletét. A MOME formatervező diákjainak 2013-as ollótervei sokszor a jövőre utalnak. A tárlat több aspektusból közelíti ezt a jövőt, illeszti a közelmúlt és a régmúlt ollóihoz. Ötvözi egy speciális terület (az orvostudomány) eszközeit a legfrissebb designtanulmányokkal. Az összekötő kapocs az ember: aki feladataihoz változatos és kifinomult eszközöket teremt.

A tárlat nyolc tartalmi egységben mesél az ollóról és evolúciójáról, mégsem törekszik az ollótörténet teljes akadémiai feldolgozására, hanem egyszerre nyújt történeti és designelméleti reflexiót egy nélkülözhetetlen tárgy múltjáról és jelenéről. A tárlatvezetés ez a két aspektust mutatja meg a kutató, a kurátor és a tervezők szempontjából.

A konferencia Facebook eseménye ITT érhető el.

A piros és a kék szőnyeg

Politika és múzeum

Jonathan Horowitz választási installációja kapcsán újra előtérbe került az amerikai kortárs művészeti galériák, múzeumok és a politika kapcsolata

2012. november 11. Szeljak György

A vikingek takarói a kortárs kultúráig érnek

RYIJY

Hogyan kezd el egy biológus csomózott textilt gyűjteni? Egy magángyűjtő, Tuomas Sopanen és egy csodálatos textilfajta életútja.

2013. november 11. Szarvas Zsuzsa

Design tett

ELŐADÁSOK

Új előadássorozat a Kassák Múzeumban "A Design tett – Társadalomformáló design Kassák Lajos munkásságában" című kiállításhoz kapcsolódóan!

2014. január 01. Magyar Múzeumok Online
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...