Komoly kihívás előtt a British Museum új igazgatója
VÁLLALÁS
Még el sem foglalta irodáját Hartwig Fischer (52) a British Museum újonnan kinevezett német igazgatója, máris komoly megszorításokkal kell szembenézzen.
Pallag Zoltán |
2015-10-04 19:20 |
Az elmúlt három évben a Drezdai Állami Művészeti Gyűjteményeket irányító művészettörténészt az Economist komoly emberként írja le. Hartwig Fischernek nemcsak a távozó Neil MacGregor örökségével kell megbirkózni, aki amellett, hogy az utóbbi tizenkét évben 4.2 millióról 6.7 millióra növelte a múzeum éves látogatottságát, némi világhírnévnek is örvendhet. Könyveinek és az olyan média szerepléseinek köszönhetően, mint a BBC rádión futott A History of the World in 100 Objects, széles körben ismert és tisztelt személyiség.
Nagyobb gond, hogy a brit kormány novemberben felülvizsgálja kulturális kiadásait és arra kéri a múzeumokat, hogy terjesszenek elő terveket a kiadásaik 25-40%-os csökkentésére. Az Economist hetilap szerint Fischernek nem kevés képzelőerőre lesz szüksége a helyzet megoldásához. A lap a British Museum igazgatói posztjáért Fischerrel sokáig versenyben álló Maria Balshawt és intézményét, a manchesteri Whitworth Art Galleryt hozza jó példának. Balshwanak sikerült megmozgatnia a helyi közösséget, és igazi találkozóhelyet csinált az intézményből hip-hop koncertekkel, tai chi eseményekkel, és azzal, hogy az egyik kiállításukhoz a helyi idősek otthona lakóit kérte fel kurátornak. A tizenhét hónapig tartó felújítás után mindössze hét hónapja nyitva tartó galériában máris 300 ezer látogató fordult meg, ami bizony jelentős növekedés a bezárás előtti év 180 ezerjéhez képest. Májusban el is nyerték a Brit Művészeti Alaptól az „Év Múzeuma” címet.
A nyomás tehát nem csekély a német viszonyokhoz szokott Kandinszkij- és Schwitters-szakértőn, hiszen a múlt, vagyis a MacGregor-i örökség és a jövő, azaz a megszorítások is arra kényszerítik, hogy valami újjal álljon elő. Hogy mi lesz az, egyelőre rejtély.
Nem a Whitworth Art Gallery az egyetlen brit múzeum, amely elgondolkodott azon, mire is való egy múzeum, majd megkérdezte a közönségét, hogy mit is akar. A hamarosan új igazgató után néző Tate Modernt eredetileg 2 millió látogatóra tervezték, de idén szeptemberig már 5.7 millió ember kereste fel. A megkérdezett látogatóik 45%-a szerint a Tate Modernben egy hely a találkozásokra, és ezt szeretik benne a legjobban. Persze a British Museumnak sem kell a szomszédba mennie kreatív ötletekért, hiszen szerveztek már ottalvós múzeumpedagógiai foglalkozást gyerekeknek az ókori egyiptomi galériában - a múmiák között.