Múzeumok ellenőrzése: Ferenczy Múzeum
ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK
Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer 2013 és 2014 között már támogatta az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. Azonban a Múzeum pénzügyi és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű.
Állami Számvevőszék |
2016-12-09 10:30 |
Befejezte az Állami Számvevőszék a szentendrei Ferenczy Múzeum 2011–2014 közötti időszakra kiterjedő gazdálkodási tevékenységének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer 2013 és 2014 között már támogatta az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. A Múzeum pénzügyi és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. Az intézmény közfeladatának részét képező kulturális javak állományvédelme nem volt biztosított. A Múzeum nem intézkedett a korrupció elleni védelmet biztosító integritás szemlélet érvényesítése érdekében.
Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.
A Szentendrén található Ferenczy Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Pest Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Szentendre Város Önkormányzatának Képviselő-testülete gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012-ben a Pest Megyei Intézményfenntartó Központ látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait 2011 és 2014 között saját hatáskörben végezte; teljesített bevétele 2014-ben 1144,9 millió Ft, teljesített kiadása 1143,6 millió Ft volt.
Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szervek Múzeumra vonatkozó feladatellátása összességében szabályszerű volt. A 2011/2012-es átszervezés nem felelt meg az előírásoknak; nem volt biztosított az átláthatóság, mert nem csatolták a megállapodáshoz az alapleltárakban és külön nyilvántartásokban számon tartott kulturális javak vagyonleltárát, a vagyoni értékű jogok, szellemi termékek kimutatását és a pénzforgalmi számlaszámokhoz tartozó pénzmaradványok összegét. A 2012/2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezést szabályszerűen hajtották végre.
A Ferenczy Múzeumnál kialakított irányítási rendszer 2013-2014-ben már támogatta az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. A belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése az ellenőrzött időszakban javuló tendenciát mutatott; 2011-ben és 2012-ben részben szabályszerűen, míg 2013-ban és 2014-ben szabályszerűen történt. A kontrollkörnyezet 2014-es kialakítása során hiányosság volt, hogy az etikai elvárásokat nem határozták meg a Múzeum szervezetének egyes szintjeire. Az információs és kommunikációs folyamatok kialakítása során a Múzeumnál az ellenőrzött időszakban nem gondoskodtak az adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat elkészítéséről. 2013-ban és 2014-ben a monitoring és belső ellenőrzési rendszer működtetése szabályszerű volt. Továbbá nem gondoskodtak 2012 és 2014 között a külső ellenőrzések javaslatai alapján készült intézkedési tervek végrehajtásának nyilvántartásáról.
A Múzeum pénzügyi és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. A Múzeum bevételeinek elszámolása során a 2013-as bérbeadási (vagyonhasznosítási) tevékenység esetében előfordult, hogy a vagyon hasznosítására az erre felhatalmazást adó szerződés hiányában került sor. Az intézmény kiadási előirányzatainak felhasználása 2011 és 2013 között csak részben volt megfelelő, mivel a teljesítésigazolás elmaradt. 2011-ben és 2012-ben a számlák befogadása és kifizetése ellentétes volt a jogszabályban foglaltakkal, mivel a Múzeum nem rendelkezett a kifizetéseket alátámasztó szerződésekkel. Az intézmény pénzügyi egyensúlya az ellenőrzött időszakban nem volt biztosított, de a likviditás javítására 2012-ben és 2014-ben a fenntartók intézkedéseket tettek. A Múzeum 2012-ben jogalap nélkül, 2013-ban és 2014-ben vagyonkezelési szerződés hiányában tartotta nyilván könyveiben a vagyontárgyakat. A 2011 és 2014 közötti időszakban a költségvetési beszámoló mérlegének leltárral való alátámasztottsága, a mérlegtételek értékelése nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A Múzeum az állományába tartozó kulturális javak kölcsönzése során nem érvényesítette az állományvédelmi követelményeket.
Az ÁSZ Szentendre Város Önkormányzata polgármesterének kettő, a Ferenczy Múzeum Centrum igazgatójának pedig további kilenc javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
AZ ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK HONLAPJÁN OLVASHATÓ A TELJES JELENTÉS