Antagonisztikus ellentét?
	Kovács Margit és Szentendre
	Kovács Margit nevének hallatára sokan az első sorok után menekülőre fognák, de megnyugtatjuk a kedves olvasót, hogy jelen esetben nem stíluskritikai szempontból vitatjuk meg a művész életművét, hanem párbeszédre törekedve értelmezzük örökségét.
	
	
		
			
				| Herpai András | 2011-12-06 09:00 | 
		
	 
	
	
		
		 Magyarországon Kovács Margit munkássága nagy elismerésnek örvend, kedves kis figuráit, a népművészetből merített formavilágát a mindennapi ember ismeri és elismeri. A művészeti közéletben, különösen a szentendrei művészek körében azonban nemcsak erős ellenállás mutatkozik életművével, személyével szemben, hanem kifejezetten lenéző és lekicsinylő véleményeket hallani.
Magyarországon Kovács Margit munkássága nagy elismerésnek örvend, kedves kis figuráit, a népművészetből merített formavilágát a mindennapi ember ismeri és elismeri. A művészeti közéletben, különösen a szentendrei művészek körében azonban nemcsak erős ellenállás mutatkozik életművével, személyével szemben, hanem kifejezetten lenéző és lekicsinylő véleményeket hallani.
Vajon mi lehet e két ellentétes értékítélet feszültsége mögött? Nem lehet célunk, hogy feloldjuk az antagonisztikus ellentétet, de a probléma megértéséhez az előbb említett marxi fogalomból kiindulva a múzeum alapításának körülményeit, a művész életművét és személyiségét kell megvizsgálnunk.
 
Emberközelség
 
A Kovács Margittal foglalkozó művészettörténészek egyöntetű véleménye szerint a keramikus közkedveltsége művészetének érthetőségében, emberközpontúságában és emberközelségében rejlik. Ezek az értékek a nyugat-európai kultúrkörben egyöntetűek, ami a külföldről érkezőket egy pillanat alatt „ráhangolja” a művekre. Ebben a látogatót a művész kifejezőeszközeinek változatossága, munkáinak témagazdagsága, illetve a több irányból érkező inspirációs forrásainak folyamatos és tudatos bővítése is segíti.
 
A népművészet átértelmezése, transzformáció
 
Sikerének másik eleme lehet a magyar népművészeti formakincs felhasználása. Mint városi, urbánus gyökerekkel rendelkező művésznek vajmi kevés köze volt a magyar népművészethez.  Formavilágát átértelmezve, néhol kiüresítve, sajnos többször félreértve teremtett az eredetitől teljesen eltérő jelentésű műveket.
Formavilágát átértelmezve, néhol kiüresítve, sajnos többször félreértve teremtett az eredetitől teljesen eltérő jelentésű műveket.
Hazánkban zajló társadalmi, politikai és gazdasági változások hatására a magyar népművészet jelenléte a mindennapi életben fokozatosan átalakult. Emiatt a benne megfigyelhető szimbólumok és az általuk megfogalmazott eredeti üzenetek már a nagyközönségnek sem mindig lehetnek élő értékek. Ezért Kovács Margit sajátos népművészet-értelmezése a közönségben nemhogy nem keltett visszatetszést, hanem új identitásteremtő tényezővé válhatott, különösen a szocializmusban. Mivel a népművészet a posztkommunista társadalom nagy részének „a hazai egzotikumot” jelentette, a külföldi turistákhoz hasonlóan viszonyult a kerámiákhoz. Csodálták könnyed, érthető, sokszor szívhez szóló műveit.
 
A hivatalos kultúrpolitika éke
 
Az ellentét másik felén a múzeum alapításának körülményei állnak. Kovács Margit és Aczél György (volt művelődésügyi miniszter helyettes [1957–1967], az MSZMP Központi Bizottságának [1956–1959] és Politikai Bizottságának tagja [1970–1988]) jó kapcsolata eléggé ismert volt. Nem is volt meglepő, hogy a közönség és a hivatalos kultúrpolitika által is elismert Kovács Margit múzeumot kaphatott. A művésznő nem kötődött a városhoz, de egyik látogatása alkalmával megtetszett neki a romantikus hangulatáról híres Szentendre. Tehát érzelmi kötődése volt a kiindulópont – a Max Webertől ismert vonzódó választástól hajtva – sikerült Aczél György segítségével megkapnia a Vastagh György utcában álló korábbi sóházat, amelyre egyszerűen csak rá kellett mutatnia, hogy az „övé” legyen.
 A hivatalos kultúrpolitikához akarva-akaratlanul csatlakozó Kovács Margit éppen ezért válthatott ki ellenállást a kortárs szentendrei művészeti életben. Az ellenállás és a viszolygás szinte megakadályozta, hogy a teljes életmű megismerhető legyen. Ezt sajnos az eredeti kiállítás koncepciója is nehezítette – amelynek kialakításában maga Kovács Margit is részt vett –, nevezetesen egyfajta kaleidoszkópként tematikusan mutatta be a kerámiák sorát. Bensőséges hangulatot próbált meg átadni, hogy intim viszony jöjjön létre a látogató és a kerámiák között, remélve, hogy azokon keresztül művész személyisége maga is átüthet. Ilyen módon az életmű legelső korszaka háttérbe szorult, és szinte eltűnt az 50–60-as évek samottos figurái mellett. A Kovács Margit Múzeum kurátoraként ez azért is különösen fájó nekem, mert több mint 30 éven keresztül olyan művek kerültek „ellenfénybe”, amelyek Kovács Margit művészetének talán a legértékesebb darabjai. Gondolok itt azokra a művekre, amelyekben az expresszionizmus és a szecesszió stílusjegyei ötvöződnek: Kisinas (1934), Káin és Ábel (1932), „Bort, búzát, békességet” (1942).
A hivatalos kultúrpolitikához akarva-akaratlanul csatlakozó Kovács Margit éppen ezért válthatott ki ellenállást a kortárs szentendrei művészeti életben. Az ellenállás és a viszolygás szinte megakadályozta, hogy a teljes életmű megismerhető legyen. Ezt sajnos az eredeti kiállítás koncepciója is nehezítette – amelynek kialakításában maga Kovács Margit is részt vett –, nevezetesen egyfajta kaleidoszkópként tematikusan mutatta be a kerámiák sorát. Bensőséges hangulatot próbált meg átadni, hogy intim viszony jöjjön létre a látogató és a kerámiák között, remélve, hogy azokon keresztül művész személyisége maga is átüthet. Ilyen módon az életmű legelső korszaka háttérbe szorult, és szinte eltűnt az 50–60-as évek samottos figurái mellett. A Kovács Margit Múzeum kurátoraként ez azért is különösen fájó nekem, mert több mint 30 éven keresztül olyan művek kerültek „ellenfénybe”, amelyek Kovács Margit művészetének talán a legértékesebb darabjai. Gondolok itt azokra a művekre, amelyekben az expresszionizmus és a szecesszió stílusjegyei ötvöződnek: Kisinas (1934), Káin és Ábel (1932), „Bort, búzát, békességet” (1942).
A múzeum alapítása, az akkori felújítás mértéke, a politika beleszólása a pezsgő szentendrei művészeti életébe olyan feszültséget okozott, amelynek hatását még mindig érezhetjük. Kovács Margit és Szentedre viszonya már több mint 30 éves, de ez az igen hosszú értéktelített kapocs bevallva-bevallatlanul meghatározza a város mindennapi életét, hangulatát, közhangulatát. Ezért fontos a viszony mibenlétét tudatosítani, hogy végre elkezdődhessen a párbeszéd az életmű értelmezéséről, a múzeum jövőjéről, Szentendre imázsának alakulásáról. Ehhez minden, a problémában érintett félnek újra kell gondolnia eddigi alapvetéseit, és ki kell egészítenie a másik távlatból vett axiómákkal: miszerint együtt kell látnunk, hogy mi a város, a múzeum, a helyi és országos művészet érdeke.
Külön említést érdemel Tapintható Tárlat, ahol műtárgymásolatokon keresztül megismerhetjük az agyag kézzelfogható élményét. Felnőttek és gyerekek egyaránt megérinthetik a másolatokat, játékosan tanulhatnak, a kiállítás aktív cselekvőivé válhatnak. Emellett gondoltunk azokra a vak- ill. gyengén látókra, akik egyedül a tapintásukon keresztül ismerhetik meg Kovács Margit munkásságát. Betartva a szigorú biztonsági előírásokat, minden egyes teremből kiválasztottunk egy-egy eredeti Kovács Margit művet, amelyet speciális kesztyű segítségével a látásuktól megfosztott emberek megérinthetnek.
 
Helyi érték
 
A múzeum nem veheti magára, hogy a felvázolt antagonisztikus ellentétet feloldja, de a felek közötti párbeszéd megteremtésében tevékeny szerepet kell vállalnia. Elsődleges eszközként  kötelessége, hogy az életművet a helyi értékén kezelje. Egy jól strukturált tudást és képet adjon át, amelyből tanulni lehet és érdemes, élményt nyújt és örömöt ad. Ezért nagy jelentőségű, hogy a múzeum végre nyugat-európai szintű arculatot kap, hogy a pénztár, a ruhatár problémája végre megoldódni látszik, hogy a látogatóbarát szempontok érvényesülnek. Az életművet és azon belül az egyes korszakokat elfogulatlan látószögből, tudományos igénnyel kell megmutatni a közönségnek. Ezért különösen fontos, hogy a kiállítás koncepciója megújult; elhagyva a sokszor zavaró, benyomásokra építő részeket, időrendben láthatjuk a kerámiákat, ami segít meglátni az eleddig rejtett értékeit. Meggyőződésem, csak így láthatjuk, hogy Kovács Margit művészete honnan indult és hová jutott el.
kötelessége, hogy az életművet a helyi értékén kezelje. Egy jól strukturált tudást és képet adjon át, amelyből tanulni lehet és érdemes, élményt nyújt és örömöt ad. Ezért nagy jelentőségű, hogy a múzeum végre nyugat-európai szintű arculatot kap, hogy a pénztár, a ruhatár problémája végre megoldódni látszik, hogy a látogatóbarát szempontok érvényesülnek. Az életművet és azon belül az egyes korszakokat elfogulatlan látószögből, tudományos igénnyel kell megmutatni a közönségnek. Ezért különösen fontos, hogy a kiállítás koncepciója megújult; elhagyva a sokszor zavaró, benyomásokra építő részeket, időrendben láthatjuk a kerámiákat, ami segít meglátni az eleddig rejtett értékeit. Meggyőződésem, csak így láthatjuk, hogy Kovács Margit művészete honnan indult és hová jutott el.
 
A szerző művészettörténész, a Kovács Margit Kerámiamúzeum kurátora
Kovács Margit a Wikipédián
Kovács Margit a Szegedi Egyetemi Könyvtár honlapján
Kovács Margitot bemutató honlap
Kovács Margit a Szia Budapest oldalán