Film a kiállításban – a másik oldalról
Hozzászólás
Filmek a múzeumban, filmek a kiállításban – immár a harmadik írás olvasható a témában, ezúttal a látogató, a szereplő szemszögéből.
Bencze László |
2012-03-20 16:50 |
Örömmel olvastam az online-magazin oldalán bontakozó(?) vitát a film muzeológiában betöltött szerepéről. Erre a diskurzusra nagy szükség lenne – és nem csak a világhálón, – hiszen ez a téma nem lehet a szakma belügye! Érintett itt muzeológus, intézményvezető, fenntartó, látogató, pedagógus, múzeumpedagógus, filmes, szóval sokan.
Szülőként, pedagógusként (szakács szakoktatóként tanítom a jövő nemzedék ínyesmestereit), látogatóként és a múzeumi szakma tisztelőjeként írom soraimat. Érintettségeim felsorolását folytatom a Csíki Székely Múzeum új állandó kiállításának létrehozásában végzett munkámmal. A kiállítás hangsúlyos elemét képező Lakoma című filmben megjelenő 17. századi ételeket én készítettem.
Elgondolkodtató a vitaindító cikkhez íródott hozzászólások száma…
Mondhatnánk: döbbenetes az érdektelenség!
Mi ennek az oka?
Idegenkedés az új, az ismeretlen szemlélettől? Kaján Imre cikkéből is kiderül, ez a törekvés már rég nem új a hazai muzeológiában. „Csak” fel kellene venni a fonalat.
A mostoha finanszírozás? Fikciós kisjátékfilmet készíteni drága mulatság – és valóban az, bár éppen a csíki példa mutatja, hogy ezt is lehet takarékosan csinálni. Vajon mindig a leghatékonyabb megoldásokra költi el a pénzt egy-egy kiállítás-rendező?
A film olyan eszköz, amelynél több lehetőséget kevés dolog kínál! A kisjátékfilmen túl létezik az olcsóbb dokumentumfilm és a még olcsóbb animáció. Gyermekeim egyik kedvence a Magyar Vasúttörténeti Park. Igazán interaktív hely, ahol a kölykök nem hagynák ki soha a mozdonyszimulátort – pedig 10, ill. 8 éves koruk ellenére még nem számítógépeznek!
A film, a televízió, a hírek áramlása a képernyőn, vagy telefonon uralják mindennapjainkat. Ezt a kortünetet nem hagyhatja figyelmen kívül a muzeológia sem. Nem hiszem, hogy a film mindenható, sőt, sok esetben borzasztóan romboló. E miatt is kitűnő terepe lehet a múzeum a helyes vizuális nevelésnek! Itt pedig körbeértünk. Oda-vissza hat film és a múzeum. Kívánatosnak tartom, hogy a múzeumpedagógia és a szintén éledező múzeumandragógia találjon egymásra a vizuális nevelés egyedi lehetőségeit kínáló filmmel. Véleményem szerint a korszerű muzeológia nem kerülheti meg a filmet.
Kell a film a múzeumban? Nem kell? Jó, ha van?
Jó, ha van, tehát kell!!!
A fotón a hozzászólás szerzője látható.