Sokszorosított grafikák - másként!

BIBLICAL ART

A New York-i Museum of Biblical Art Dürer, Rembrandt, Tiepolo c. kiállítása a sokszorosítás öt évszázadának legfontosabb alkotóit vonultatja fel.

Kocsis Katica 2014-12-10 12:00
Cikk küldése e-mail:

A kiállítás főként a 2005-ben létrehozott Jansma Print Collection anyagára támaszkodik, melyeket a Metropolitan Museum és a Brooklyn Museum néhány nyomata egészíti ki. A hetvenkilenc bemutatott grafika öt évszázadot fog át, a munkákat alkotók szerint rendezték csoportokba, ezek az egységek pedig kronologikusan követik egymást Dürertől egészen Pechsteinig.

 

 

A rendezés önmagában tehát egyáltalán nem izgalmas, hiszen az egész tárlat során lényegében egymás mellett futó grafikákat nézegethetünk, amelyek sok esetben kisméretűek, így a kiállítótérben teljesen elvesznek a látogató szeme elől. Van azonban néhány dolog, ami mégis sikeressé teszi a kiállítást. Egyrészt nyilvánvalóan a kurátornak szerencséje is van a képekkel, hiszen rengeteg mestermű került a falakra. Ott van például rögtön az elején Dürer 1507 és 1513 között készített Passió-sorozata, amelynek finom és részletgazdag darabjai odavonzzák magukhoz a befogadót. Az egymáshoz közel rendezett grafikák hosszas szemlélődésre invitálják a látogatót: a rengeteg részlet, a feszes kivágás, a gazdag vonalhálózat rendkívül izgalmassá teszi ezeket a munkákat, és alkalmat ad arra, hogy a látogató összevesse őket egymással. Vagy láthatjuk Rembrandt néhány nagyszerű rézkarcát, köztük a Három keresztet is, melyek erős drámaiságukkal és személyességükkel hatnak a befogadóra. Tiepolo Menekülés Egyiptomba című sorozatán a látogatót a dinamikus vonalvezetés fogja meg, amellyel a művész képes volt megragadni a fényeket és a formákat, míg William Blake Jób könyvének illusztrációinál a szimbólumok és motívumok sokasága, a művek kozmikussága és a személyes interpretáció invitálja hosszas szemlélésre a látogatót. De a kiállításon szerepel még Manet-nyomat, illetve Pechsteintől néhány munka, amelyek viszont erős színeikkel, expresszív megoldásaikkal hatnak a nézőre.

 

 

 

Ezek a munkák tökéletesen alkalmasak arra, hogy a kurátor, Nathaniel Prottas bemutathassa a nyugati sokszorosított grafika fejlődését: ahogy a befogadó előrehalad a kiállításon, úgy tudatosul benne e technika folyamatos változása, alakulása. Érdekes látni, hogy az egyes alkotók mennyire másként nyúlnak ugyanazokhoz az eszközökhöz, módszerekhez, hogyan alakítják őket a saját stílusoknak megfelelően: például Dürer szálkásabb vonalai, Rembrandt meleg, mély megfogalmazásmódja, illetve Tiepolo finom rajzai élő párbeszédet folytatnak egymással. Szintén izgalmas látni, hogy az egyes művészek mennyire másképpen interpretálják ugyanazt a bibliai narratívát, hogy ugyanazok a történetek mennyiben más értelmet nyernek az egyes alkotók értelmezéseitől függően.

 

 

A kurátor izgalmas módon kontextualizálja a falon végigfutó alkotásokat: ahelyett, hogy hosszú falfeliratokon számolt volna be az adott korról és sokszorosítási technikáiról, szokásairól, minden sorozat elé egy korabeli Bibliát integrált, a múzeum Rare Bible Collectionja egyik darabját – ezekből a látogató megismerheti az adott kor tipográfiai, nyomtatási és illusztrációs tendenciáit, divatjait, így betekintést nyerhet abba az időszakba, amelyben a falon található nyomatok is születtek. A kiállításon így előkerül többek között egy 15. századi német nyelvű Biblia Dürer Passió-sorozatához kapcsolódóan, egy 18. századi latin Szentírás Tiepolo Menekülés Egyiptomba című karcaihoz kötődve, illetve Blake illusztrációi mellett egy 19. századi angol nyelvű szent könyvet is megtekinthet a látogató.

 

A tárlaton az interaktivitás is megjelenik: a kiállítás elején egy tableten végig lehet futni a Jansma gyűjteményen, ahol az egyes darabokról még több információt is megtudhat a befogadó. Ennek köszönhetően nem kell óriási falfeliratokkal terhelni a termet, hiszen ha egy műalkotásról többet szeretnénk megtudni, vissza-visszatérhetünk a képernyőhöz, és informálódhatunk. A kiállítás fontos eleme még a kiállítótérbe helyezett fal is, amely a sokszorosított grafikák technikáit és eszközeit mutatja be illusztris, értelmező módon, így a látogató valódi, mély ismereteket szerezhet a sokszorosítás módjairól is.

 

 

A kiállítás tehát nyomon követi a sokszorosított grafika fejlődését, rámutatva arra is, hogy a bibliai narratíva kulcsszerepet játszott a nyomatok történetében az első innovációktól kezdve egészen az expresszionistákig, ahol a fametszet újjászületésének lehetünk tanúi Pechsteinnél. Olyan munkákat állítottak ki, amelyek együttesen a sokszorosított grafika változatos stílusait és technikáit reprezentálják, így a kiállítás nemcsak a képekről, hanem létrejöttükről is szól.

 

A Dürer, Rembrandt, Tiepolo c. kiállítás január 11-ig tekinthető meg a New York-i The Museum of Biblical Art fő kiállítóterében.

A felháborodás garantált?

KOONS

Április 25-ig Jeff Koons, a kortárs művészet egyik legvitatottabb sztárja uralja a párizsi Pompidou Központ kiállítótereit! A tárlaton kiderül, miként szüntette meg az amerikai pop-art művész a populáris...

2014. december 12. Magyar Múzeumok Online

Lautrec világa a MoMA-ban

KIÁLLÍTÁS

(A) The Paris of Toulouse Lautrec: Prints and Posters harminc éve az első Lautrecnek szentelt monografikus kiállítás a MoMA-ban.

2014. november 11. Kocsis Katica

MÚZEUMHÁLÓ

BESZÉD

Elhangzott a Néprajzi Múzeum meglepetés kiállításának megnyitóján, amely Fejős Zoltán 60. születésnapjára, széles szakmai együttműködésben és titokban készült.

2014. november 11. Szijártó Zsolt
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...