Szenvedély és ráció
ELŐZETES
Június elejétől lesz látogatható a szentendrei MűvészetMalomban a „Szenvedély és ráció” című kiállítás, amely Perlott Csaba Vilmos (1880-1950) életmű kiállítása.
Basics Beatrix |
2015-05-11 10:00 |
A 2014 tavaszán a szentendrei MűvészetMalomban megnyílt, kiemelkedően sikeres Czóbel, egy francia magyar című kiállítás egy tervezett sorozat első állomása volt. A hosszú távú kiállítási program kialakításakor kiemelkedően fontosnak tartotta a múzeum, hogy a 20. század legkiválóbb magyar művészei közül olyanok életművét mutassa be nagyszabású tárlatokon, akiknek alkotó évei, vagy azok egy része Szentendréhez köthető.
2015 júniusától Perlrott Csaba Vilmos életművének bemutatása a következő nagy feladat. A kettős évforduló (a művész születésének 135., halálának hatvanadik évfordulóját ünnepeljük ez évben) különösen indokolttá teszi a megemlékezést. A Ferenczy Múzeum kiemelkedően gazdag gyűjteménye mellett tizennégy országos és vidéki múzeum anyaga, illetve a magángyűjtőktől, galériáktól kölcsönzött műtárgy-együttes bemutatása revelációként hathat egy olyan művész vonatkozásában, aki Nagybányától Párizsig, Kecskeméttől Szentendréig mindenhol a 20. századi művészet nemzetközi élvonalában jelent meg, mesterei és példaképei között pedig Matisse, Picasso, Koszta József, vagy Ferenczy Károly neveit említhetjük.
Ennek a régóta várt és szükséges, jelentős tárlatnak a megrendezését a szentendrei Ferenczy Múzeum kötelességének tekinti.
Perlrott Csaba Vilmos a 20. századi magyar festészet egyik legjelentősebb művésze. Szinte minden életrajzi összefoglalója ezzel a megállapítással kezdődik, és kivétel nélkül utalnak ezek a szövegek arra az újító szerepre, ami jellemző volt Perlrottra. Életművének jelentős része a magyar múzeumokban található, különösen fontos azok bemutatása, amelyek vidéki gyűjteményekben lelhetők fel. Sok jelentős mű lett magángyűjtemények része, s ezek közül jó néhány a műkereskedelem szabályai szerint időről időre más tulajdonoshoz kerül, így nem egyszerű feladat nyomon követésük. Tovább bonyolítja a helyzetet az, hogy a festő angol származású második felesége az utolsó években született műveket magával vitte Londonba. Innen egy részük Izraelbe került, az özvegy meghalt, s a képeknek részben nyomuk veszett. Tudunk Németországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban fellelhető képekről is.
A szentendrei Ferenczy Múzeum 2015-ben mutatja be Perlrott életművének legjelentősebb műveiből válogatott tárlatát, amelyhez tanulmányokkal és a bemutatott művek leírásával, képeivel katalógus is készül. A festő életének utolsó két évtizede szorosan kötődik Szentendréhez. Utolsó jelentős kiállítása 1952-ben volt.
„Sem rajongó magyarázói, sem megbűvölt követői nem akadtak, s ma mégis ábrázoló modern festészetünk egyik úttörője” – írta Perlrott Csaba Vilmosról 1947-ben Kassák Lajos.[1]
Életmű kiállítást nem rendeztek még Perlrott Csaba Vilmos műveiből, teljességre törekvő monográfia nem jelent meg róla. Nagy adósságot törleszt tehát a kutatás mind a kiállítás megrendezésével, mind a katalógus megjelentetésével.
A kiállítás kurátorai: Dr. Basics Beatrix, Dr. Boros Judit, Jurecskó László, Sümegi György
[1] Kassák Lajos: Vallomás tizenöt művészről, Bp., 1942. 34. o.