Gömbpanoráma, Rippl-Rónai és Nádasdy
Kétheti ajánló
Októberi izgalmak, szerte az országban.
Magyar Múzeumok Online |
2012-10-01 08:00 |
A hétvégén rajtolt az idei Design Hét Élj lassabban! – Slow Design címen. A programokhoz a műhelyeken és galériákon túl múzeumok is csatlakoztak. A BTM – Kiscelli Múzeum BUDA-PESTI HORIZONT című kiállításához kapcsolódóan október 6-án (szombat) családi napot és előadást tart délelőtt 11 órától. Legány Csaba és Legány Zsolt: Panorámafotózás a digitális korszakban című előadását 11-től hallgathatják meg az érdeklődők. Legány Csaba és Legány Zsolt 2008-ban alapította a 3dtour nevű vállalkozást, amelynek keretében saját fejlesztésű program segítségével 360°-os gömbpanorámaképekre épülő virtuális sétákat készítenek szállodákról, éttermekről, hajókról, műemlékekről és múzeumi kiállításokról. Kulturális tevékenységük elismeréseként 2010-ben UNESCO díjban részesültek. Előadásuk a panorámaképek és a virtuális séták világába kalauzolja el az érdeklődőket. Ezt követően a BUDA–PESTI HORIZONT című kiállításban óriás városkép kirakására és kollázs technikával készíthetik közös szubjektív Budapest panorámakép komponálásra is lehetőség lesz.
Még egy hétig, október 7-ig látható a Rippl-Rónai grafikai munkásságát bemutató tárlat a Magyar Nemzeti Galériában. Október 5-én a MNG Extra keretében lesz az utolsó lehetőség arra, hogy a kiállítást Földi Eszter kurátor vezetésével nézhesse meg a közönség, koraeste 18.30-tól. Kevésbé köztudott, de a Galéria nyolcvanezres grafikai gyűjteményének papíralapú műtárgyai állagvédelmi okok miatt nem szerepelhetnek az állandó tárlaton. Ezért a múzeum grafikai kabinetsora félévente változó témákkal kíséri a 20. századi állandó kiállítás képeit és szobrait. A Rippl-Rónai József tárlaton olyan művekkel találkozhatnak a látogatók, amelyek a művész gazdag rajzi és sokszorosított grafikai munkásságát szemléltetik. Rippl-Rónai munkáin kívül még három, a magyar századelő képzőművészeti életében jelentős szerepet játszó, gyűjtő szakember – Petrovics Elek, Meller Simon és dr. Majovszky Pál – alkotásai láthatóak a kiállításon. Rippl-Rónai 1887-ben érkezett Párizsba, s az 1890-es évek elejétől kereste a korszak modern, impresszionizmus utáni művészei, elsősorban a szimbolista-szecessziós festők között saját útját. Az „áttörést” az 1894-es év hozta meg számára: ekkor lett a rokon művészi gondolkodású festőcsoport, a nabik tagja. A nabik összművészetről vallott felfogása elragadta a magyar művészt: ekkor kezdett komolyan foglalkozni grafikával, litografálással, plakáttervezéssel és iparművészettel. Színes litográfiái úttörő jelentőségűek a magyar grafika történetében, de grafikai munkásságának jelentős részét a nagyméretű tusrajzok teszik ki. Az 1890-es évek második felében, Franciaországban készült lapok többségének Lazarine Baudrion, Rippl-Rónai párizsi életének társa volt a modellje. De kedvvel rajzolta a Párizsban megismert Fenella Lowellt, aki 1910–1911 folyamán vendégeskedett a művésznél (Fenella 18 éves korában, 1910).
A sárvári Nádasdy Ferenc Múzeum kamarakiállítást és konferenciát szervez október 12-én és 13-án, Nádasdy Tamás halálának 450. évében. Nádasdy Tamás a 16. századi Magyar Királyság meghatározó politikusa volt, akinek tevékenysége alapjaiban határozta meg az ország történelmét. Politikai szerepvállalása mellett kultúrapártolása is kimagasló volt. Utóbbinak köszönhető, hogy 1541-ben Sárváron jelent meg Sylvester János Újtestamentum fordítása, mely az első Magyarországon nyomtatott magyar nyelvű munkaként is ismert. A középnemesi sorból induló Nádasdy Tamás nádor lett, uradalmi gazdálkodása európai színvonalra emelte a család birtokigazgatását. Felemelkedésének körülményei, a család kapcsolatrendszere, házasságának háttere, gazdasági tevékenysége, tájékozottsága, kultúra támogatása mind olyan téma, mely új forrásanyag feltárásával az elmúlt másfél-két évtizedben került újra a történettudományi érdeklődés homlokterébe. A kiállítás és a konferencia célja, hogy lehetőséget biztosítson a korszak kutatóinak eredményeik bemutatására. A konferencia helyszíne, a sárvári vár egykor a család központja volt, melynek átalakítása, fejlesztése Nádasdy Tamás idején indult meg. A részletes program a múzeum honlapján olvasható.