Kicsomagolt „Fekvő női akt”
SZÁLLÍTÁS
Június 12-én kibontották Egon Schiele „Fekvő női akt” című festményét a Szépművészeti Múzeum Jón Piramisában.
Tétényi Júlia |
2013-06-13 12:00 |
Az eseménynek különleges fényt kölcsönzött, hogy a művész ezen a napon ünnepelné 123. születésnapját. Ezzel a szimbolikus gesztussal kezdődött a visszaszámlálás a június 26-án megnyíló Egon Schiele és kora kiállítás kezdetéig.
Ez az első vállalkozás a 2004-es Nemzeti Galéria Klimt, Schiele, Kokoschka és a dualizmus művészete kiállítása óta, ami a bécsi korai expresszionizmus művészetét akarja a közönség elé tárni. A rövidesen megvalósuló tárlat hosszú évek szerveződésének eredménye, mégis a nemrég Budapesten tetőző Duna majdnem megakadályozta a képek szállítását. Végül a bemutatandó művek a hét elején négy részben kerültek Magyarországra. A kiállításon szereplő közel 80 alkotás meghatározó darabjai a bécsi Leopold Múzeumból érkeztek, de a Budapesti Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből is láthatóak lesznek alkotások. Egon Schiele 55 műtárggyal, köztük 10 festménnyel, akvarellekkel és grafikákkal képviselteti magát. További műveket láthatunk majd Gustav Klimttől, Richard Gersttltől, Oskar Kokoschkától és a Neukunstgruppe csoport tagjaitól.
A Szépművészeti Múzeum Dór Piramisában helyet foglaló művek az 1906 és 1918 közötti időszakot mutatják be. A kiállítási teret Schiele önarcképei illetve erotikus ihletésű művei osztják két nagyobb egységre. Az elsőként látható, egyben cím- és nyitókép az 1911-ben készült Önarckép lampionvirággal, a művész stílusának esszenciája. A határozott ecsetvonások, a szinte flegmán ránk tekintő művész a csak rá jellemző, zavarba ejtő, meghatározhatatlan lelki rezdülést váltja ki a nézőből. Az első rész érdekessége, hogy egy kétoldalú kép, eddig még soha nem látott, önarcképet rejtő hátoldalát először mutatják be. A második részben négy olyan problémakör kerül előtérbe, amelynek ábrázolása abban az időben tiltott volt, épp ezért Egon Schiele sok művét ekkor meg is semmisítették. A két nagyobb részen belül különböző tematikák szerint jelennek meg az adott korszak alkotásai, például az Identitás, a Szecesszió vagy az Anya és gyermek közt viszony témája köré rendezve.
Az 1917-ben festett Fekvő női akt az erotikus ihletésű képek között kiemelt helyet foglal el. A provokatív festményen minden ruharedő és mozdulat a modell feltárulkozását emeli ki. A festő lendületessége itt már a megjelenő realizmussal egyesül, a rá jellemző fekete kontúrok pedig rajzosságot, síkszerűséget biztosítanak. Ez a mű ráirányítja a figyelmet Egon Schiele művészetének stílusváltására, de ugyanakkor kiemeli jellegzetes festőmodorát. Egyszerre ragadja meg a fordulópontot és a teljességet is, ahogyan a kiállítás is ezt a célt tűzte ki maga elé.
Kép: Schiele, Egon: Fekvő női akt (Reclining Woman), 1917
Signed and dated lower right, LM 626, 96 x 171 cm, 103 x 178,5 x 9,5 cm,
Oil on canvas