Mi fűzte Lehelt Csontváryhoz?

PASSIÓ

Feljegyzések, visszaemlékezések utalnak arra, hogy Csontváry elveszettnek hitt Passiójának egyik töredéke Olaszországba került.

Gurzó K. Enikő 2015-01-28 14:00
Cikk küldése e-mail:

Lehel Ferenc 1935-ben, 
a híres Csontváry-kiállítás előtti évben 
(könyvillusztráció)

Lehel Ferenc leánya a következőket írta 1979-ben São Paulóból Bodri Ferencnek: „[Apám] rendszeresen látogatta Csontváryt Fehérvári úti műtermében, és amikor a halálhírét kapta, felrohant hozzá, még időben ahhoz, hogy a kukoricacsutkák és lerágott szilvamagok tömegéből – ami a szerencsétlen, nyomorgó művész tápláléka volt – kimentse az örökösök által feldarabolásra ítélt és méteráruként eladásra szánt képeket. Az elsőt szét is vágták, ezt már nem sikerült megmenteni. E kép egyik darabja Olaszországban élő húgom tulajdonában van.”

Az alkotásból megmaradt vászondarabokat a Csontváry-mentő Lehel egy hatalmas mű tizenhatod részének tekintette, ami azt jelenti, látta, ismerte az eredetit. Ha ehhez hozzávesszük az általa rendezett 1936. évi kiállítás katalógusának előszavát, amelyet szintén ő írt, a tabló sorsáról is használható információkat kapunk:

„Mégis a Magyar sereg és a Török sereg összetartozósága csak föltevés, mivel szemben a Passiójáték és a mellékalakok együvévalósága vitathatatlan. Egyik a másiknak közvetlen folytatása. (…) Éppen hogy hajszálpontosan nem illik a két töredék fele össze, mit a kés egyenetlenül vágott; sőt kéthüvelyknyi széles folytonossági hiány mutatkozik a két töredék közt, akár azért, mert a vagdalkozó azt előbb a vakráma oldalára szánta, akár mert a Passióból utólag még egy darabot levágott oldalt és fönt is kíméletlenül, mert a kocka a vakrámájánál nagyobbnak bizonyult.

Lehel Ferenc állítólagos önarcképe 1911-ből
(lappang vagy elveszett)

Vajon elő fog-e kerülni a hiányzó tizennégy kocka? Micsoda gyönyörűségtől fosztaná meg a sors a Csontváry-rajongókat, ha nem kerülnének elő? Nos, megnyugtatom őket, hogy a véletlen, miszerint éppen ezt a két kockát találták meg, szerencse a szerencsétlenségben, mert a hiányzó darabok önmagukban nem állhatnának meg, mialatt a meglévő két darab pompás torzó így is.”

A két töredéket, mármint a Passiójátékot és a Mellékalakokat ekkor, 1936-ban szerepeltette először kiállításon Lehel. Pataky Dénes szerint a képrészletek egy ideig a Hatvany-gyűjteményt gazdagították, onnan tűntek el, miután a vásznakat Gácsról Kecskemétre szállították. Semmi sem támasztja alá ellenben azt a feltevést, miszerint a Passiót Budapestről Gácsra, Gácsról Kecskemétre vitték, ott pedig méltatlan kezekbe jutott. Miért is vitték volna a képeket magukkal Székelyék, ha nem értékelték? A festmények az első Csontváry-monográfia szerzőjéhez, az írói fantáziával és vénával megáldott Lehel Ferenchez is kerülhettek, aki a töredékeket – mint újonnan előkerült műremekeket – 1936-ban kiállította a Fränkel Szalonban. Egy ízben jelezte is Gerlóczy Gedeónnak, legfőbb megbízójának, a kidobásra szánt Csontváry-hagyaték felvásárlójának, hogy újabb munkák kerültek forgalomba Kecskeméten, és hogy ezeket is ki szeretné állítani. Kérdés tehát, mely munkákat menekítette vagy szerezte meg saját maga s családja részére Lehel, illetve, hogy pontosan mikor és miként.

Csontváry Kosztka Tivadar. Budapest, Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, 1964.

 

Mi a valós abból, amit a történetből nyilvánosságra hoztak? 1967. május 29-én keltezett levelében Gerlóczy így fogalmaz: „A londoni magyar kiállítás mindenesetre csak annyiban volt fájdalmas számomra, hogy elfoglaltságaim miatt nem küldtem meg neked már karácsonyra ezt a levelet, mert akkor egész biztosan meg tudtam volna [írni] a kiállítás egyik rendezőjének, Genthonnak, aki kint is volt előzőleg a rendezésnél pár napig, kérje Tőled kölcsön a két fantasztikusan izgalmas városképedet – mert akkor meg vagyok győződve, hogy akkor ők – mármint a rendezőség – örömmel vett[ék] volna, és így, a közérdeklődés középpontjába kerülve talán sokkal könnyebben megoldhatódott volna e vonatkozásban is minden – publikáció[idnak], tanulmányaidnak kiadása stb. (…) Hidd el, valamiképpen nyugodtabbnak érzem magamat, hogy ezt a levelet a régi szeretettel megírtam számodra.”

Passió, mellékalakok (töredék). A festményrészlet csak fényképről ismert. 
NÉMETH Lajos: Csontváry Kosztka Tivadar. Budapest, Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, 1964.

 

Amennyiben a két izgalmas városképet Lehelék utólag nem értékesítették, és Csontváry-művekről van szó, nyilván a még ma is lappangó tablókra kell gondolnunk, de lehettek a levél megírása után előkerült, árverésre bocsátott, eladott alkotások közül valók is. Ily módon jöhet szóba a Jupiter-templom (Naptemplom) Baalbekben (1906), az Iskolai emlék Párizsból/Tuileriák kertje (1894–96), a Pompeji (1896–97), a Délutáni vihar Trauban (1900), a Villa Pompeji Italia (1901), a Halászat Castellammaréban (1901) vagy a Kidőlt/Törött obeliszk (1906–07). Ha tovább szűkítjük a kört az 1936. évi tárlat felhozatalára (mivel ezek között nagy valószínűséggel szerepelhetett Lehel két említett műremeke), marad a Jupiter-templom Baalbekben, az Iskolai emlék Párizsból/Tuileriák kertje, a Délutáni vihar Trauban és a Kidőlt obeliszk, bár utóbbi nem igazán nevezhető városképnek…

Kétségkívül az is megfontolandó, hogy jó pár Csontváry-tabló épp 1936-ban, Lehel külföldről történő hazatérése után, azaz közel húsz esztendővel a művész halálát követően bukkant elő, voltaképpen máig tisztázatlan körülmények között. Nem kizárt tehát, hogy több Csontváry-képre Lehel Párizsban keresett és talált vevőt, hisz egy ideig ott élt leányával és feleségével. A maradékkal, a Fehérvári úti műteremből kimenekített vásznakkal, vagy a későbbiekben beszerzett darabokkal idehaza foglalkozott, miután a második világháború kitörése előtt visszaköltözött.

Egy hagyaték revíziója

HATÁRESET

Művészként nem tartozott az élbolyba, karakteres személyisége viszont örvényeket kavart: karizmája nevezetes műtermeket és jeles művészeket nyitott meg. Kortársai befogadták, az utókor nem. Lehel Mária...

2014. szeptember 09. Gurzó K. Enikő

Ki fedezte fel Csontváry művészetét?

LEHEL FERENC

Csontváry Kosztka Tivadar különös hagyatéka talán elveszett volna, ha nincs Lehel Ferenc.

2013. október 10. Gurzó K. Enikő

Lehel Mária titkai

KUTATÁS

Új kiállítás nyílt a jászberényi Hamza Múzeumbam: a jeles festő, filmrendező Hamza D. Ákos hagyatékával sok érdekes dokumentum, tárgy és műalkotás került Jászberény városa tulajdonába. A szakemberek így...

2014. július 07. Kiss Erika
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...