Simándy és a velencei mór

PEDAGÓGIA

Hogyan tehető érdekessé a fiatalok számára nagyszüleik operabálványa? A Bajor Gizi Színészmúzeum szakmai műhelyén kurátorok és múzeumpedagógusok közelítették egymáshoz interpretációs elképzeléseiket.

Berhidai Magdolna - Joó Emese 2017-02-01 09:00
Cikk küldése e-mail:

2008-ban indult Budapesten a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ szakkoordinátori programsorozata, amely elsősorban a fővárosi múzeumpedagógusok szakmai együttműködését és önképzését szolgálja. A programokat sajátos szabályok szerint szervezzük: a szakmai közösségből bárki felvethet egy aktuális, még formálódó vagy már működő múzeumpedagógiai programot, amelyet − a házigazdák nyitottsága esetén − adott kiállítási környezetben, helyi muzeológus és interpretációs szakemberekkel közösen elemzünk. A műhelymunka a partnerségre és a párbeszédre épül, a kritikai együttgondolkodásban a különböző múzeumokból érkező, eltérő tapasztalatokkal rendelkező múzeumpedagógusok egyenrangúan vesznek részt. Az elemzés célja maga a  folyamat: egymás nézeteinek és alkalmazott módszereinek megismerése, a közös gondolkodás, az egymástól tanulás. Ráadásként minden alkalommal megfogalmazunk olyan konkrét fejlesztési javaslatokat, amelyeket a házigazdák mellett mi, résztvevők is hasznosíthatunk.

Így történt ez legutóbb az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Bajor Gizi Színészmúzeumában, ahol a Háromszázezer magas Cé − Simándy 100 című kiállításban vizsgálódtunk. Simándy József operaénekes a mai nagyszülők generációjának volt a sztárja, hangját az is ismerte, aki be sem tette a lábát a budapesti Operaházba. A rádió és a TV zenés műsorai, a vidéki ária- és dalestek fellépőjeként népszerűsége vetekedett a mai celebekével.

A nagyszülők korosztálya tehát minden bizonnyal örömmel keresi fel a kiállítást, ahol találkozhat ifjúkora bálványával, és nem is csalódik várakozásaiban. Vajon érdekli-e a mai fiatalokat Simándy József? Hogyan tehető érdekessé számukra a kiállítás? A problémát az együttműködések felől közelítettük meg: az volt a kérdésünk, hogy milyen együttműködések milyen eredménnyel jártak a kiállítás készítése és működtetése során. Ki és hogyan alakította a kiállítás tartalmát, látványát, interaktív berendezéseit és múzeumpedagógiai programját?

 

 

A bevezető tárlatvezetésen a kiállítás kurátorai, Simándi Katalin és Sipőcz Mariann beavattak minket az anyag feldolgozásának és bemutathatóvá tételének kurátori rejtelmeibe, ami nem is volt olyan egyszerű a többnyire papír alapú színlapok, fotók, kritikák és hangzóanyagok esetében. Pontról pontra kitértek azokra az együttműködésekre, amelyek a kiállításban láthatatlanul, vagy szemmel láthatóan − pl. a violinkulcs-villáskulcs kombinációjú emblémában − hasznosultak. Természetes, hogy a két kurátornak egymással és a művész családjával való szoros együttműködése alapozta meg a részletesen kidolgozott kiállítási koncepciót, az azonban korántsem általános, hogy a koncepció egyben már kész ötleteket is tartalmazott a látványtervezők, az interaktív fejlesztők és a pedagógiai hasznosítók számára is. A kiállítás tervezésében a legszorosabb alkotótárs Mihalkov György látványtervező volt, akivel közösen gondolkodva sikerült izgalmas megoldásokat találni a művész életének fordulópontjai és karrierjének állomásai bemutatásához. A látványvilág jól átgondolt, kellemesen segíti a látogatót hol a történelmi háttér, hol a személyes döntések indítékainak megértésében. Minden korosztály örömmel fogadja az interaktív állomásokba rejtett információkat, szívesen keresgélnek a postaládákban, ülnek le a varrógép mellé, vagy forgatják a villáskulcsokat. Érdekes adalékkal szolgálnak a kiállítást (és az énekes életét) végigkísérő, a termek során át borítékokban rejtőzködő rajongói levelek, teljes összhangban azok személyes hangvételével. Ezeknek a rajongói dokumentumoknak pl. a mennyisége jelentett nehézséget a kurátorok számára, a választást és az elengedést azonban közös konszenzussal végül megoldották. Nem volt könnyű dolguk a művész által megformált szerepek változatosságának bemutatásával sem, mert a régi hang- és filmfelvételek technikai színvonala nem mérhető a mai elvárásokhoz. Mégis, jó döntésnek bizonyult a színházi környezetbe helyezett vetítés, a felvehető jelmez pedig segíthet a sokakban meglévő szereplési vágy, vagy a művésszel való azonosulás megélésében... A szakvezetés betekintést engedett a kurátori interpretáció-tervezés folyamatába, miközben átélhettük, hogy a találó látványelemek és a bevonódást segítő interaktív berendezések milyen kivételes egyéni látogatói élményt nyújtanak.

 

 

A műhelymunka folytatásaként a csoportos látogatói hasznosítás lehetőségeit vizsgáltuk. Maksai Ági és Puskás Panni múzeumpedagógusok a kiállításban szemléltetett életútból egyetlen szegmenst: a művész operaszerepeit és az operák témáit állították a múzeumpedagógiai feldolgozás középpontjába. A számunkra tartott bemutató az Otelló operát felelevenítő, középiskolásoknak szóló interaktív foglalkozás volt. A remek jégtörő játékok és a témát ügyesen körüljáró kiállítási gyakorlatok sora módszertani szempontból kifogástalan volt. Kérdésesnek láttuk ugyanakkor az előre kijelölt, elemzésre váró problémát: a bevándorlás és idegenség fókuszba állítását. Ezek Otelló, a velencei mór személyiségének fontos elemei, így ő ebből a szempontból is érdekes lehet a fiatalok számára, azonban a középiskolások nézőpontjába helyezkedve felvetettünk másfajta megközelítési lehetőséget is, pl. a szerelmi csalódást, a hűséget, az intrikát, stb. amelyek szintén aktivizálhatják őket. A középiskolások életkori sajátosságaiból kiindulva megállapítottuk, hogy rendkívül fontos számukra, hogy szabadon választhassák meg az őket érdeklő és érintő kiállítási problémát, amelyben azután szívesen mélyednek el, a múzeumpedagógus által biztosított, rugalmas keretek között. Felmerült továbbá, hogy vajon Simándy maga hogyan viszonyult Otelló szerepéhez. A felvetésre válaszolva Simándi Katalin személyes emlékeit felidézve mesélt édesapja szerep-dilemmájáról, az Otelló szerepéhez nélkülözhetetlennek tartott élettapasztalatokról, a megfelelő életkorról, amikor egy szerepet el lehet játszani. Ez az információ nemcsak a folyamatos kurátori és múzeumpedagógusi együttműködésre hívta fel újra a figyelmet, hanem arra is, hogy a foglalkozások témájába a művész személyét − egyben a kiállítás többféle üzenetét − is érdemes lenne beilleszteni. A kérdés továbbra is az volt, hogyan tehető érdekessé a fiatalok számára Simándy, és a róla szóló kiállítás?

 

 

Ha megkérdeznénk a fiatalokat Simándy Józsefről, biztosan tagadó választ kapnánk. Valószínűleg a legtöbben soha életükben nem hallották a nevét. Viszont ha máshonnan közelítünk, eljuthatunk őket foglalkoztató kérdésekig. Például van egy nehéz körülmények között élő gyerek, aki tizenöt éves korában kipottyan a családi fészekből, és magára marad. Egyedül kell berendeznie az életét. Előfordulhatna veled ilyen? Hasonló helyzetben te mit tennél? Ezek a kérdések biztosan elgondolkoztatják őket. Vagy mi a helyzet a halogatott fogadalmakkal, ahogy az édesapa fiúgyerek születésének feltételéhez köti az alkoholról való leszokását. Hogyan birkózik meg egy munkás fiatalember a kulturális különbségekkel, ha bekerül egy teljesen új közegbe, az operaénekesek világába? Mi kerülhetünk-e hasonló helyzetbe? Akár külföldi útjaink során is átélhetünk-e hasonlót? Milyen lehetőségek állnak előttünk, ha szépen felfelé ívelő pályánkat egy baleset vagy sérülés váratlanul megtöri, mint az énekesét a hangszálbetegség? Hogyan viseljük a népszerűséget úgy, hogy ne váljunk se önhitté, se magányossá? Vajon mit jelentett a sztárság Simándy József számára? Még számtalan kérdés átgondolására és megvitatására adhat lehetőséget a különleges életpálya − már csak az a feladat, hogy a múzeumpedagógusnak sikerüljön becsalogatni a középiskolás csoportokat a múzeumba. Akár operaszerepek, akár a karriertörténet mentén indul el a megismerés és a közös gondolkodás, a fiatalok számára mindenképpen hasznos lesz.

Simándy és a magas C

KIÁLLÍTÁS

Nemzetközi szinten is ritkaságszámba megy, ha egy operaénekesről egy városban egyszerre három kiállítás is nyílik. Márpedig ez történt Budapesten szeptemberben, Simándy József születésének centenáriuma...

2017. január 01. Karczag Márton

Az énekesnő zongorája

TÁRGY

Déryné zongoráját méltó módon helyezik el Miskolc város napja alkalmából.

2016. május 05. Dr. Tóth Arnold

Víg város

SZÍNHÁZ

Állandó kiállításának újrarendezésével és jubileumi rendezvénysorozattal ünnepli fennállásának huszadik évfordulóját a miskolci Színháztörténeti és Színészmúzeum.

2017. január 01. Szathmáry-Király Ágnes
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...