Milyen bárcát szeretek?

HÍDPÉNZ

A kerek bárcát, a szögletes bárcát, a tömör bárcát, a lyukas bárcát...

Horváth István 2013-07-09 08:09
Cikk küldése e-mail:

Valószínűleg Csukás István mesehőse sem igazodott volna el egykönnyen a Lánchídon való átkeléshez évtizedekig használt hídbárcák számtalan változata között. Az esztergomi Duna Múzeum numizmatikai gyűjteménye közel százat őriz e különleges érmékből.

 

A mai magyar nyelvből szinte teljesen kikopott a bárca szó, holott a 19. századi köznyelv a mindennapi élet számos területén alkalmazta, rendszerint készpénzt helyettesítő értelemben. Fizetés gyanánt sok helyen kaptak ilyet ipari munkások, bányászok, kubikosok, háború idején váltópénz pótlására használták. De ugyancsak bárcákkal látták el a legősibb mesterség űzőit: a türelmi bárca birtokosát ennek segítségével tartották nyilván, ellenőrizték, miközben a kuncsaftoknak is némi védelmet jelentett, hiszen aki bárcával rendelkezett, igazoltan részt vett rendszeres egészségügyi vizsgálatokon. A közlekedési bárcák csak egy kis szeletét jelentették a számtalan bárcatípusnak, de még ezeket is több kisebb altípusba sorolhatjuk. A hídbárcákon kívül léteztek sorompó-, alagút- és utazási bárcák, de ide számíthatjuk az útburkolat koptatásáért szedett kövezetvámjegyeket is. Közülük a néhány nagyobb forgalmú Duna-hídon használt, fémből készült hídbárcák a közlekedéshez kapcsolódó vámok a legreprezentatívabb tárgyi emlékei. Jelenlegi ismereteink szerint legalább 48 féle, rézből, bronzból, horganyból vagy vaslemezből vert „jegy” volt forgalomban a 19. század közepétől egészen 1918-ig, amikor a Lánchídon megszűnt a hídvám szedése.

 

Által mennék....

A hídvámok a királyi, illetve a királyi privilégium alapján szedett haszonvételek közé tartoztak, a befolyó bevételt hivatalosan a híd karbantartására és a fenntartással járó költségek fedezésére fordították. A vám fizetéséhez használták a bárcákat; az elsőket a 19. század közepén, a Lánchídon való egyszeri átkeléshez megállapított hídvám megfizetésének igazolására adták ki.

A Lánchíd pesti hídfője a vámszedő házikókkal (1850)

Az átkelni szándékozók a hídhoz érve készpénz ellenében megkapták a bárcát, amit aztán a túloldalon leadtak, igazolva, hogy a másik parton álló vámháznál valóban leszurkolták a kért összeget. E kis fémlapkák egyúttal a közteherviselés felé vezető út fontos tanúi is, hiszen a vámot a vonatkozó törvény szerint „kivétel nélkül mindenki fizetni tartozik”. Ennek értelmében a korábban teljes adómentességet élvező nemesek is kötelesek voltak fizetni az átkelésért. Ez apró, de annál fontosabb lépés volt a nemesi előjogok csorbítása terén, a közteherviselés elvének részleges bevezetéseként is értékelhető.

 

Hídbárca (1866)

A folyón átkelni vágyókat igen részletes és minden korabeli járműtípust magában foglaló árjegyzék alapján sorolták a megfelelő árkategóriákba. A gyalogos már felárat fizetett, ha a vállán vagy a hátán terhet vitt; a sertést, kecskét vagy éppen fejős tehenet áthajtók is más-más összeget fizettek. Különböző tarifák vonatkoztak a három ember által húzott terhelt taligára, a négy vagy több utast szállító hintókra, a marhák által húzott parasztszekerekre. A díjtételek a következő évtizedekben a közlekedési szokások és eszközök átalakulásának megfelelően változtak, miközben egyre többen követelték a hídvám megszüntetését. Hosszas huzavonát követően a Lánchídon, akárcsak a többi állami hídon 1918. november 30-án kellett utoljára vámot fizetni, bár a hídvám intézménye ekkor még nem tűnt el teljesen. Az 1940-es évekig számos nem állami hídon továbbra sem lehetett fizetés nélkül átkelni.

 

Kerek vagy szögletes

A hídvám szedésének látványos tárgyi emlékei a ma már múzeumi és magángyűjteményekben őrzött bárcák. A Duna Múzeum pozsonyi és esztergomi hídbárcák mellett döntően a Lánchídon használatos bárcák változatos példányait őrzi. Jóllehet 1866-ig csak felirat nélküli ún. néma bárcákat használtak, ettől az esztendőtől kezdődően anyagukban, formájukban és kivitelükben egyaránt sokszínű, szinte évről-évre változó bárcák kerültek forgalomba. Ezeket gyakran évszámmal is ellátták, a lánchídi bárcákon egyedüliként a magyarországi hidak közül a híd nevét is feltüntették. A korai példányokat a híd sematikus ábrázolása mellett igen egyszerű mintázatú díszítéssel látták el, később már mívesebb kivitelűek is készültek.

 

A budapesti hidak használatára feljogosító bérlet (19. sz. vége)

A bárcák formája is nagy változatosságot mutat, a szabályos kerek és négyszögletű kialakításon túl számos más forma teszi sokszínűvé a gyűjteményt. Három-, öt-, hat- és nyolcszögletű bárcák mellett feltűnnek egyenlő szárú kereszt, ötszirmú virág alakzatok is. E formák szinte mindegyikének van lyukas változata is; a hídőrök ezeken keresztül egy nagy karikára fűzve gyűjthették a leadott bárcákat. Gyűjteményünkben a hidat gyakran igénybe vevők számára forgalomba hozott bérletek is találhatók, ezek a „bérlet” felirattól eltekintve azonos külleműek és kivitelűek az egyszeri átkelést biztosító hídbárcákkal.

40 éves az esztergomi Duna Múzeum

Éljen sokáig!

Internetes játékkal, látogatói élmények és emlékek gyűjtésével ünnepli idén 40. születésnapját az esztergomi Duna Múzeum.

2013. február 02. MTI

Árvíz a múzeumban

GYŰJTEMÉNY

Magyarországon árvizek mindig voltak, vannak és feltehetően lesznek is. Ezekben a napokban is gyakori a híradásokban az árvízi tudósítás: merre vannak árvizek, milyen fokozatú a készültség vagy éppen hány...

2013. június 06. Horváth Vera

A Hídember függővasútja

A gépkorszak első napjai a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban

A technikatörténet nagyon hasonlít egy távoli kisváros történetéhez: a közönségnek gyakorlatilag nincsenek ismeretei sem erről, sem arról. Úgy kell elmondanunk a legfontosabb ismereteket, hogy olyasmit is...

2010. november 11. Kaján Imre
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...