A Szent István csatahajó

TÁRGY

1914. január 17-én, 10 óra 50 perckor a több tonna szappannal és disznózsírral bekent, Fiume-Bergudiban lévő csatahajó-sólyáról a Ganz és Társa Danubius hajógyár öblének vizére siklott Őfelsége Szent István névre keresztelt csatahajója.

Magyar Múzeumok Online 2014-04-23 08:08
Cikk küldése e-mail:

Építés közben A vízre bocsátás

A Szent István csatahajó 152 méteres hosszával és 20 000 tonnás vízkiszorításával minden idők legnagyobb magyar építésű hajója. Nem is egyszerűen a legnagyobb, hanem kiemelkedően a leghatalmasabb. Ezt mi sem mutatja jobban, minthogy a rangsorban utána következőnél ötször nagyobb. E hatalmas hajó minden hibája ellenére a magyar ipar teljesítőképességének és Magyarország a Monarchián belül Ausztriával való egyenjogúságának szimbóluma volt.

 A Közlekedési Múzeumban 2014. április 17-én megnyílt kiállítás e hadihajó építésének, és rövid szolgálatának állít emléket. A kiállításban dokumentumok, modellek, korabeli fotók, videó és hanganyagok idézik fel a valaha épített legnagyobb magyar gyártású járművet.

A 20. század első évtizedének végén alapvetően két ok kényszerítette az Osztrák-Magyar Monarchiát az új típusú csatahajók, dreadnoughtok építésére. Az egyik az olasz dreadnought-program volt, a másik pedig a hatalmi állás fenntartásának kényszere. A nagyhatalmi státusznak ugyanis ekkor már szükségszerű kellékei voltak a dreadnought típusú új csatahajók, különösen annak a fényében, hogy a Monarchiánál jelentéktelenebb államok is igyekeztek ilyen hajókra szert tenni.

A magyar gyár

Az 1857-es alapítású trieszti STT hajógyár alternatívájának épült a magyar „Ganz és Társa-Danubius” Gép-, Waggon-, és Hajógyár Rt. hajógyára Fiume-Bergudiban. A Danubius, illetve fő részvényese, a Magyar Általános Hitelbank az állami megrendelések reményében vállalta, hogy felépíti a megfelelő hajógyárat, amihez a magyar kormány ötven évre 10 000 m2 területet bocsátott ingyen a cég rendelkezésére. A Danubius megvette a fiumei Howaldt hajógyárat, és azt bővítette ki. A gyár eleinte csak kisebb méretű egységekre kapott megrendeléseket a haditengerészettől, ami arányos volt a magyar ipar kapacitásához mérve. A csatahajóprogram elindítása után a Danubius is szerette volna elnyerni az egyik csatahajó építését. Mivel az új hajógyár számára hatalmas kihívást jelentett a Szent István megépítése, ezért kénytelen volt vállalati fúziót végrehajtani a Ganz és Társa Gép- és Waggongyárral 1911-ben. Az így létrejött nehézipari vállalatbirodalom Magyarország legnagyobb munkaadójává is vált egyben.

A Monarchián belül a közös ügyeket (1910-ben) 36.4%-ban fizette Magyarország, így a magyar politikai vezetés is ennek arányaiban szeretett volna részesülni a haditengerészeti megrendelésekből is. Az új csatahajóosztály megépítéséhez szükséges hitelt a magyar kormány csak akkor szavazta meg, ha legalább egy csatahajót a Danubius épít.

A Ganz-Danubius 1912. január 29-én fektette le a VII. sz. csatahajó (későbbi Szent István) gerincét, jóllehet a sólya építése sem fejeződött be addigra.

A hajót 1914. január 17-én bocsátották vízre, ami azonban nem az építés végét, hanem csak egy fontos fázisát jelentette. A kazánokat, a gépeket, a fegyverzetet és a páncélzatot csak a vízen lehetett felszerelni. A hajó végül 1915 novemberében állt szolgálatba.

A Szent István

 A Szent István több ponton eltért a három testvérhajójától. A kéményei 1,5 méterrel magasabbak voltak, más kazánt építettek be, és négy helyett kettő hajócsavar hajtotta. A beépített Babcock-Wilcox-kazánok ugyan 48 tonnával nehezebbek voltak, ám jobb hatásfokkal működtek. A hajón több újítást is bevezettek, a tengelyek kenéséhez használt rendszert beépítették a szintén akkor épülő Tegetthoff és a Prinz Eugen csatahajókba is.

A Szent Istvánnak rövid élet és szerencsétlen sors jutott osztályrészül. 1918. június 10. hajnalán, első éles bevetése alkalmával egy olasz torpedóvető motorcsónakról kilőtt két torpedó végzetes sebeket ütött rajta, s három órás küzdelmet követően felborult, majd elsüllyedt.

A Tegetthoff nevű hajó fedélzetéről filmfelvételen örökítették meg a csatahajó utolsó pillanatait.

A kiállítást kísérő tanulmány letölthető a múzeum honlapjáról.

 

A Szent István csatahajó vízrebocsátása című kiállítás május 31-ig látható a Közlekedési Múzeumban ( XIV. kerület, Városligeti krt. 11).

Cutty Stak, az utolsó nagy vitorláshajó

1000 tonna és 85 méter hosszú

Ikonikusnak számító hajótestét a 19. század forradalmi újításának, a vas és fa kompozit hajóépítési technikának köszönheti, melyet egy izgalmas üveg-acélszerkezetnek köszönhetően a látogatók testközelből is...

2012. április 04. Octogon

Fekete tengeralattjáró

SCIENCE

Igaz, koromfekete és hatalmas, mégis az Argonaute tengeralattjáró az egyetlen műtárgy azon a párizsi kiállításon, amely a francia haditengerészet egyik ikonikus darabját mutatja be a közönségnek.

2013. augusztus 08. Berényi Marianna

Időgép a tenger mélyén

A Mary Rose csodálatos évszázadai

A Duna magyarországi szakaszán egy hétig járművek helyett a víz volt az úr, Angliában viszont nemrégiben nyílt meg az új Mary Rose Museum, melynek központi látványossága egy csatahajó.

2013. június 06. Hermann Veronika
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...