Hogy vannak a múzeumok Hollandiában?

BESZÁMOLÓ

Az európai múzeumok az elmúlt két évtizedben egyre több kérdést felvető strukturális és funkcionális átalakuláson mentek, mennek keresztül. S miközben a „múzeumi láz” töretlen, egyre több probléma, kérdés vár hatékony megoldásra.

Kovács Zita 2013-11-14 08:44
Cikk küldése e-mail:

A holland közgyűjteményi intézményszervezet működésének, néhány jelentős szakmúzeumának, a Rijksmuseum, a Stedelijk Museum, a Van Gogh Museum, a Hermitage, a NEMO Science Center, a Rembrandt-ház, az Amsterdam Museum, az EYE Filmmúzeum, Jewish Historical Museum, egy időszaki kiállítótér, az Nieuwe Kerk és egy vidéki, szabadtéri néprajzi múzeum, a enkhuizeni Zuiderzee Múzeum tanulmányozása – a Nemzeti Kulturális Alap és a Pulszky Társaság támogatásának köszönhetően történt személyes tapasztalatcsere – e tekintetben sok követendő példával, tanulságos tapasztalattal szolgált.

 

Az első, de talán legfontosabb konklúzió: a múzeumoknak, a múzeumi kiállításoknak, szolgáltatásoknak, a tehetséggondozásnak és a múzeumpedagógiának van jövője. Bár a – Hollandiában még inkább szembetűnő – gyorsan változó világban néhány hagyományos intézmény (mint például a nyomtatott sajtó vagy a Gutenberg-galaxis) egyre zsugorodik, a múzeumok a jelenlegi gazdasági válság ellenére is virágoznak, és úgy tűnik, még hosszan életképesek maradhatnak. A holland közgyűjteményekben általánossá vált virtuális hozzáférhetőség sem csökkentette jelentősen a látogatottságot; a holland kultúrpolitika és nem utolsó sorban a külpolitika és gazdaságpolitika is a múzeumok pártját fogják, folyamatosan újabb és újabb, a létezésük, a fejlesztésük mellett szóló érvek, törvények, szabályozások, lehetőségek és támogatások látnak napvilágot.

 

A holland kormány prioritásának tekinti a holland kulturális örökség, beleértve az ingó és ingatlan értékek felmérését, nyilvántartását, bemutatását, minőségi és fenntartható fejlesztését. Az örökségvédelmi feladatok ellátására úgy tekint, mint egy széles körű szakértelmet igénylő területre, s ezért a minisztérium égisze alatt létrehozta és fenntartja a holland örökség menedzsment intézményét: a Holland Kulturális Örökségvédelmi Hivatalt. A hivatal 350 szakalkalmazottjával koordinálja, felügyeli a Hollandiában nyilvántartott mintegy 60.000 nemzeti jelentőségű műemléket, ezek között 1500 kiemelt jelentőségű védett régészeti lelőhelyet, 13.000 nyilvántartott lelőhelyet, mintegy 600 közgyűjteményt, több mint 440 természetvédelmi területet és Hollandia jelenleg 9 világörökségi helyszínét. A 2013-2016-os ciklus költségvetésében a kormány 80 millió eurót biztosít a hivatal működésére, a felügyelete alatt álló örökségelemek fenntartásának koordinálására.

 

Az elmúlt évtizedben a holland kormányzat összehangolt erőfeszítéseket tett azért, hogy a kulturális, örökségvédelmi, tudományos szektor oktatásban betöltött szerepét növelje. A közpénzeken alapuló költségvetést megújította, a 2013-2016-os ciklusban a 600 muzeális intézmény pályázaton keresztül juthat összesen 157 millió eurós forráshoz. A költségvetés kulturális szférát támogató összesen 374,5 millió eurós forrásából a közgyűjtemények finanszírozására 157,5 millió eurót különített el, és további 5 millió eurót biztosít a Nemzeti Művészettörténeti Dokumentációs Iroda (Rijksbureau voor Kunsthistorische Dokumentatie, RKD) szakfeladat-ellátására, valamint 15 millió eurót a kisebb művészeti gyűjtemények, projektek támogatására.

 

A holland közgyűjteményi – közművelődési intézményrendszer számára pályázati úton elérhető, szakfeladat-ellátást támogató források elnyerésére ebben a ciklusban 35 múzeum nyújtott be pályázatot. Az intézményeknek szakmai munkájuk megvalósításához a 83 %-os állami finanszírozás mellett 17 % önrészt kell vállalniuk, saját bevételt (belépőjegyek, szolgáltatások, szponzorok)kell felmutatniuk, valamint vállalniuk kell, hogy nem csökken az előző évi látogatószám. A 17 %-os saját forrás megszerzése és a látogatószám növelése tehát nem csak elérendő cél, de előfeltétele is az állami támogatásnak. A kulturális szféra támogatásainak jelentős hányada érkezik a nemzeti lottó intézményétől (Bank Giro Loterij), amely az egyik legfontosabb eleme a holland állami és magánszektor példaértékű együttgondolkodásának (az elmúlt két évben folyamatosan nőtt a lottószelvényt vásárló hollandok száma). A szakminisztérium felügyeletével az országos, regionális és helyi kulturális örökségelemek gondozására 2012-ben összesen 64 millió eurót fordítottak. Az összeg felét a Prince Bernhard Kulturális Alapítványon és más szervezeteken keresztül az előadóművészetek, vizuális művészetek, fesztiválok, koncertek és kulturális projektek támogatására, másik felét a műemlékek, múzeumok infrastrukturális fejlesztésére, technikai modernizálására, PR tevékenységére (pl. Museumkaart rendszer működtetésére) fordítják.

 

A holland örökség menedzsment hét szervezeten keresztül gyakorolja közvetlenül és közvetve örökségvédelmi programját: a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, a Holland Országos Levéltár, a Kulturális Örökségvédelmi Felügyelőség, a Kulturális Tanács, a tartományi és helyi hatóságok és a Szellemi Kulturális Örökségvédelmi Program keretein belül. Az örökségmenedzsment intézményi politikájának elsődleges célja az, hogy az állami örökségvédelmi intézményeket teljes mértékben alkalmassá tegye a jogszabályok által államinak meghatározott feladatok teljes körű ellátására, valamint az örökségalapú területi fejlesztési terv és egy megújított örökségnevelési program megvalósítására és végrehajtására.

 

Az örökségnevelési program minőségbiztosításáról gondoskodó rendszer kiemelt prioritásként tekint a magas szintű tudományos munkára, a kiállítási projektekre, a tehetséggondozásra, a múzeumpedagógiára és a látogatószám növelésére. Ennek érdekében a holland múzeumokban az elmúlt években jelentős narratíva-váltás történt. A múzeumi kiállítások a tárgyakról és a muzeológusok szaktudásáról áthelyezték hangsúlyaikat a látogatók szempontjaira, és igen sokszínű megoldást találtak az eltérő tudással rendelkező, különböző látogatói csoportok felé történő tudás közvetítésére. A múzeumok azt az ambiciózus célt tűzték maguk elé, hogy minden hozzájuk betérőhöz „saját nyelvén” szólnak.

 

 

A múzeumok költségvetését is érintő válság okozta alulfinanszírozottság okán megjelenő „múzeumi globalizáció” és az üzleti szolgáltatások, a bevételtermelő tevékenységek kényszere hatalmas kihívás elé állítja a múzeumokat. Meg kell találniuk az egyensúlyt a gyorsan növekvő szórakoztatóiparba való beolvadás és a potenciális látogatók többsége számára kevéssé vonzó, népszerűtlen tudományos stílushoz való visszakanyarodás között. Az Európát uraló hatalmas demográfiai és társadalmi változásokkal számolva lehetetlen megjósolni, hogy milyen lesz egy-egy múzeum helyi közönsége 25-50 év múlva. Talán az egyetlen biztosan állítható előrejelzés, hogy az impozáns környezetben működő, könnyen hozzáférhető, olcsó, progresszív szórakozás terjeszkedése várható, és valószínű, hogy a közönség életkori megoszlásában is érdekes változások következnek majd be.

 

Ez a kihívásokkal teli környezet a múzeumok menedzsmentjétől további kísérletezést igényel. A holland példák alapján a vidéki, területi múzeumok számára a legmesszebbre mutató túlélési lehetőséget az örökség alapú, helyi közösségekre, értéktárakra alapozó, oktatási és szabadidős tevékenységre egyaránt alkalmas, turisztikai vonzerőt jelentő innovatív kiállítóhelyek, „örökségközpontok”, „örökségszállók” jelenthetik.

 

A vidéki örökségközpontok pénzügyi támogatását a holland kormány egyrészt a helyi hatóságokon keresztül nyújtja a műemlékek karbantartásával, másrészt kedvezményes hitelek és adókedvezmények, megvalósíthatósági esettanulmányok rendelkezésre bocsátása útján serkentik a befektetők kedvét az örökségelemek felújítására, kulturális, művészeti, közgyűjteményi tartalommal történő megtöltésére. A programtól több tekintetben is jelentős áttörést várnak. A kulturális örökségelemek állagvédelmének megoldásán kívül olyan kiemelkedően fontos területeken, mint a népességpolitika és a gazdasági fellendülés, hiszen az önkormányzatoknál megvalósuló területfejlesztés rövid távon a munkahelyteremtés tekintetében, hosszú távon pedig a turizmus serkentette gazdasági fejlődés szempontjából is eredményekkel kecsegtet. S az egyik legfontosabb szempont: a kormány az elnéptelenedett vidékek fejlesztését követő visszavándorlással számol.

 

A kulturális örökségelemek gondozása, felújítása, újszerű, kulturális tartalommal való megtöltésének, fenntartható működtetésének követendő példája tehát előttünk áll. A holland modell világossá tette, hogy a múzeumi centralizáció, a múzeum negyedek kialakítása nem minden esetben jelent hatékony, hosszútávon fenntartható megoldást a közgyűjtemények látogatottságának növelésére. A területi múzeumok, a tájmúzeumok fenntartható fejlődésének, szolgáltatásbővítésének, látogatottsága növelésének lehetősége éppen abban rejlik, hogy a helyi értéktárakon nyugvó, specifikumként ismert és a múzeumban megismerhető sajátos kulturális örökségelemek azon az autentikus helyen ismerhetők meg, ahol születtek, ahol a jelenkor számára élő hagyomány, ahol a helyi közösség gondozza, továbbélésére egyfajta biztosítékként szolgál.

 

 

A tanulmányút során betekintést nyertem számos jelentős holland közgyűjtemény intézménymenedzsmentjének, finanszírozásának, önkéntes programjának, bevételtermelő lehetőségeinek, a tudásátadás korszerű lehetőségeinek példaértékű modelljébe. A holland múzeumok az elmúlt két évtizedben évről évre felteszik önmaguknak a kérdést (és választ is keresnek rá): Mi a múzeumok szerepe a változó világban? Hogyan kell változniuk az őket körülvevő közösségek igényeinek megfelelően? Képesek-e újragondolni közösségi szerepüket és újradefiniálni közösségi értéküket, megragadva ezzel a megváltozott társadalmi valóság kínálta lehetőségeket? „Mert a múzeumoknak valójában nem előjoguk, hogy létezzenek.” – fogalmazott William Morris szatirikusan a Hírek a Semmiből című utópisztikus regényében. Morris – csalódva a múzeumokban – könyvében mint a jövőbeli Angliába látogató utazó vág át a fővároson. S közben nem beszél a South Kensington Múzeumról, úgy tűnik, az teljesen eltűnt: gyerekek játszanak a helyén levő erdőben. London központjában a British Museum lóistállóvá alakult. Csak a Nemzeti Galéria maradt meg, de az már egyáltalán nem különleges, mert sok hasonló található szerte az országban. A múzeumoknak – Morris véleménye szerint – meg kell dolgozniuk a társadalomban elfoglalt helyükért. A holland múzeumok már megtalálták kérdéseikre a számukra legmegfelelőbb választ, az egyik követendő példa tehát előttünk áll.

 

A szakmai tanulmányúton való részvételt a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

Hollandiában a múzeum több mint érték…

BESZÁMOLÓ

Milyen értékeket hordoznak a közösségek számára a múzeumok? - teszi fel a kérdést a Holland Múzeumi Szövetség More than worth it című kiadványában.

2013. november 11. Ács Piroska

Miért járnak múzeumba a holland gyerekek?

BESZÁMOLÓ

Évi húszmillió múzeumlátogató, 900.000 Múzeumkártya-tulajdonos; a Holland Múzeumi Szövetség az imponáló adatok láttán sem dől elégedetten hátra, már a jövő közönségére figyel. A vizsgálat eredményei a hazai...

2013. október 10. Bárd Edit

Számít még a múzeum?

BESZÁMOLÓ

Az idei évtől a magyarországi intézményvezetők és helyetteseik adhattak be pályázatot rövidebb külföldi szakmai tanulmányútra. G. Merva Mária beszámolóját olvashatják.

2013. július 07. G. Merva Mária
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...