Zaha Hadid legújabb múzeuma

ÉPÜLET

Reinhold Messner alpesi múzeumi hálózatát koronázta meg Zaha Hadid legújabb alkotása.

Berényi Marianna 2015-08-05 14:20
Cikk küldése e-mail:

Reinhold Messner mászta meg elsőként egyedül a Mount Everest csúcsát monszun idején. Elsőként tett meg technikailag nehéz, magányos utat a Nanga Parbaton, és mászta meg mind a tizennégy 8000 méternél magasabb hegycsúcsot. Az extrém hegymászó azonban nemcsak a földrajzi csúcsok döntögetésében utolérhetetlen, hanem abban is, hogy a hegy és az ember találkozásakor szerzett tapasztalatait, sztorijait könyvei mellett múzeumi kiállítóterekben is feldolgozta. Az alpinisták közül elsőként hozott létre olyan hálózatot, amely a hegymászás szépségeire és veszélyeire reflektál. Az eddig hat intézményt magáénak mondható Messner Mountain Museum Projektet (MMM) szülőföldjén, Dél-Tirolban indította el, azzal a nem titkolt céllal, hogy a hegy iránti szenvedélyét mások számára is átélhetővé tegye.

 

MMM Ortlers

 

Az egymástól távol eső kiállítóhelyek más-más tematikát választottak. Bolzano közelében a firmiani Sigmundskron-kastélyban létrehozott központi kiállítás 1100 négyzetméterén a hegymászás történetével és művészetével ismerkedhet a látgató. Ha azonban a hegy mítoszával is foglalkozni szeretne, már a Juvali MMM Naturnsban a helye. Itt nyaranta jó eséllyel találkozhat Messnerrel is, hiszen ez a nyári rezidenciája. A hegymászó személye, a hegymászótörténetek, az alpesi térség különlegességei, a tibeti gyűjtemény azonban már a Monte Ritén, az MMM Dolomitesben talált otthonra. De az Ortlers lábánál húzódó Suldenben átadott MMM már Dél-Tirol legmagasabb hegyét, valamint az örök jég birodalmát mutatja be. Az ötödik, az MMM Ripa a brunecki vár és a hegyi népek, köztük a serpák történetét meséli el. A hatodik, a 2015 júliusában átadott MMM Corones pedig visszatért a hegyhez, teljes egészében a sziklára koncentrál, és a hegyek felfedezésének történetét tárja a látogató elé.

 

MMM Firmian

 

A Messner Mountain Múzeumok nem hagyományos művészeti és természettudományi múzeumok. A kiállítások interdiszciplináris igénnyel készülnek, úgy, hogy az interpretációban kiemelt szerephez jut a design. A múzeumok nemcsak egyedülálló helyszínen kaptak helyet, a földrajzi elhelyezkedés mellett Reinhold Messner külön hangsúlyt fektet az egyes intézmények tematikájának és építészeti kialakításának kapcsolatára. Nem véletlen, hogy a világhírű építész, Zaha Hadid kapta a lehetőséget, hogy a hatodik – egyben utolsó –, dél-tiroli fennsíkon megnyíló múzeum épületét megtervezhesse.

 

Zaha Hadid épülete. Fotó: Werner Huthmacher


Az új kiállítótér amellett, hogy bámulatos kilátást nyújt a Dolomitok keleti hegyeire, az Orthel nyugati vonulataira és a Zillertali-Alpok éles, csipkés gerincére, a korszerű hegymászás történetét is feldolgozza. Igaz, az alapító a kiállításban a hangsúlyt nem a sportra, a sportteljesítményre helyezi, hanem sűríti azokat az emberi tapasztalatokat, amelyek a hegy és az ember 250 éves vetélkedéséből fakadnak. Ennek megfelelően Zaha Hadidnak olyan épületet kellett terveznie, ahol a látogatók lelassulhatnak, gyönyörködhetnek a felejthetetlen kilátásban, és amely megnyitja az emberi érzékeket az alpinisták világa előtt. Olyan házat kértek tőle, amely önmagában is felelet arra a kérdésre, hogyan vált a hegy tapasztalati térré, valamint a hegymászás az emberi kultúra részévé.

Az építész a tengerszint felett 2275 méter magasan 10 ezer négyzetméteres múzeumot tervezett, amelynek betonszerkezetét egész egyszerűen beágyazta a síelők számára is ismerős Kronplatz mészkő sziklái közé. Az épület kubusai a természet formáihoz alkalmazkodnak, utazásra hívnak a hegy gyomrába, hogy a legmegfelelőbb pillanatban kitekintést engedjenek a környező mélységek és magaslatok világára, idézve a kiállításban bemutatott hegycsúcsokkal küzdő ember félelmeit, motivációit.

A divat mint társadalmi fórum és játszótér

Divat versus művészet

Általában a „divatot” mint elnevezést a klasszikus értelemben vett művészeti kánontól elkülönített kategóriaként értelmezzük és használjuk.

2011. június 06. Heilmann Anna

Kortárs utópia a reneszánsz mellett

A római MAXXI

A MAXXI mozaikszó "a XXI. század művészetének múzeuma" kifejezés rövidítése. Az Olasz Kulturális Minisztérium által alapított intézmény az olaszok első számú kortárs művészeti központjának szerepére...

2010. július 07. Heilmann Anna

Múzeumi anzix a nagyvilágból

ÉPÜLETEK

Az elmúlt év utolsó napjaiban négy nagyszerű építész négy kortárs képzőművészeti múzeumát nyitották meg. Kitüntetett pillanat, ami talán a budapesti múzeumi negyed tervezésével kapcsolatban sem minden...

2013. április 04. Gaschler-Gyeviki Nóra
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...