A Tate Britain digitális stratégiája 2013–2015

DIGISTRAT

A digitális mint a mindenség dimenziója - ez a Tate Britain aktuális digitális stratégiájának kulcsmondata.

Szabó Dóra 2016-03-04 12:47
Cikk küldése e-mail:

A digitalizálás új kihívások elé állította a múzeumi szakmát. A folyamatosan megújuló IKT-technológiák alkalmazását kicsit talán idegennek érezzük a múzeumi világban, miközben olyan eszközöket ad a kezünkbe, amelyek forradalmasíthatják sok más mellett a hagyományos múzeumi tevékenységeket is. Hogy ne mi váljunk a feltartóztathatatlanul terjeszkedő digitális világ eszközeivé, hanem a lehetőségeket saját céljaink megvalósítása érdekében használhassuk fel, fontos, hogy stratégiai gondolkodás induljon a múzeumi digitalizálásról.  A Pulszky Társaság -- Magyar Múzeumi Egyesület ehhez szeretne fórumot biztosítani a 2016. április 15-én megrendezendő DigitStrat szakmai nappal.

Az Urbán Franciska által szerkesztett cikksorozatunkban mintegy gondolatébresztőként, vitaindítóként újdonságokat, érdekességeket olvashatnak a digitalizálás témakörében, illetve hazai és külföldi digitalizálási gyakorlatokról értesülhetnek.

 

 

A Tate Britain digitális stratégiája 2013–2015: A digitális mint a mindenség dimenziója

Egy mindent átfogó digitális vállalkozás kifejlesztésével lehetőség nyílik arra, hogy közvetíteni lehessen a Tate Britain küldetését, valamint hogy élvezetesebbé lehessen tenni a közönség számára a brit modern és kortárs művészetet. Ennek eléréséhez a digitálisnak egy dimenziójává kell válnia mindannak, amit a Tate Britain tesz.

 

Vízió

A Tate a digitális aktivitás és a készségek kiszélesítésével egyrészt arra kívánja használni a digitális platformokat és csatornákat, hogy gazdag tartalmat állítson elő a már meglévő és az új közönség számára, másrészt hogy létrehozzon egy művészetek iránt elkötelezett közösséget, harmadrészt pedig maximalizálja ez ezekhez kapcsolódó bevételi lehetőségeket.

 

Digitális alapelvek

A Tate Britain közönsége olyan digitális élményeket fog átélni, amelyek:

  • növelik a művészet iránti élvezetüket és megértésüket
  • gondolatébresztők és részvételre késztetik a látogatókat
  • a galéria programjait hirdetik
  • könnyen elérhető információhoz juttatják őket
  • arra késztetik őket, hogy felfedezzék a mélyebb tartalmakat
  • termékek vásárlására, a Tate Britainhez való csatlakozásra és adakozásra késztetik őket
  • elegáns és jól használható felületet kínálnak az adott digitális eszköz típusától függetlenül
  • azokon a platformokon és website-okon jelennek meg, amelyeket a közönség használ
  • minimalizálják azokat az akadályokat, amelyekbe a közönség beleütközhet

 

Ahhoz, hogy a múzeum ezeket a célkitűzéseket elérje, olyan megközelítést alkalmaz, amely:

  • közönségközpontú
  • folyamatosan kiértékelt és fejlesztett
  • jól megtervezett és felépített
  • többféle platformon megtalálható
  • nyitott és megosztható
  • fenntartható és mérhető
  • központilag szabályozott és az egész intézményt érinti

 

Tartalom

Mivel a közönség magas minőségű művészeti tartalmakat igényel, a Tate Britainnek lehetősége nyílik arra, hogy jelentősebb digitális publikálóvá válhasson. Az intézménynek már vannak nagyobb tapasztalatai ezen a területen, főként a Tate Kids, Tate Shots, Tate Papers, Tate Etc. című művek kiadásával, továbbá online gyűjteményével és oktatási anyagaival. A Tate Britain úgy szeretné koordinálni, bővíteni és promotálni ezen tevékenységeit, hogy a közönséget jobban kiszolgálhassák. Emellett a következő, új tartalom előállításhoz kapcsolódó területekre kívánnak nagyobb hangsúlyt fektetni:

  • a gyűjtemény digitalizálása – a művészeti gyűjtemény digitalizálása után a múzeumi levéltárat és a különleges könyvtári gyűjteményeket is szeretnék digitalizálni (Transforming Tate Britain: Archives and Access projekt)
  • digitáliskutatás-publikációk – a program a gyűjtemény darabjairól összefoglalókat tesz közzé, amelyek megkönnyítik az online látogatók kutatását
  • digitális galéria élmények – a digitális technológiák a jövőben átalakják a látogatók galériabeli élményeit. Az online elérhető információk kitágítják a kiállítás kereteit, a digitális tanuló stúdiók pedig a tanulási élmények és az elköteleződés új formáit fogják kínálni.
  • digitális szerkesztői tartalom – a Tate Britain digitális kommunikációjának fontos részét teszik ki a rövid videók és a blogok. A múzeum saját médiacsatornáinak felhasználásával sokkal hatékonyabban tudják elmesélni a történetüket, valamint a múzeumi programokat is könnyebben hirdethetik.

 

Digitális közösség

Az intézmény alapvető fontosságúnak tekinti a digitális közösséget a művészethez való kötődés kialakításának elérésében. A társadalmi és közösségi aktivitás számos múzeumi funkció forradalmasításához vezet, mint ahogy az a marketing és a kommunikáció esetében történt.

A Tate Britainnek van már néhány sikeres közösségi kezdeményezése, például a Tate Kids, a turbinegeneration, blogok, közösségimédia-profilok és az online Tate Collectives. Annak érdekében, hogy ezekre a már létező kezdeményezésekre építsenek és bővítsék a közösség-központú megközelítést, a jövőben az alábbi területekre koncentrálnak:

  • blogolás
  • közösségi média
  • tanulási és közösségi gyűjtemények

 

Bevételek

A digitális termékek és szolgáltatások eddig kiaknázatlan bevételi lehetőségeket kínálnak. A múzeum új termékek bevezetésével kívánja növelni a bevételt, valamint azzal, hogy megváltoztatja a kommunikációját a vásárlókkal. A bevételnövelést az alábbi öt területbe való befektetéssel kívánják elérni:

  • jegyeladás – papír nélküli jegyek bevezetése
  • digitális termékek és e-kereskedelem – online shop, online kurzusok, applikációk, e-könyvek stb.
  • multimédiás túrák a látogatók mobileszközei segítségével – ingyenes és fizetett tartalmak szolgáltatása a látogatás idején
  • digitális adománygyűjtés
  • vásárlói kapcsolat menedzsment

 

Az intézmény

A digitális dolgok már nem csak a múzeum technikusainak feladataihoz tartoznak. Minden szervezeti egységnek van valamilyen digitális tevékenysége, és ezek száma az idő előrehaladtával csak növekedni fog. A teljesen digitális intézmény létrehozásához az alábbi területeken van szükség változtatásokra:

  • a személyzet készségei és elkötelezettsége
  • a munka új módjai
  • irányítás és vezetőség

 

Elemzés és teljesítmény indexek

A digitális kínálat elemzésének fejlesztése nagyon fontos a siker biztosítása szempontjából. A fő teljesítményindexeket (key performance indicators – KPI’s) minden fókuszterületen kifejlesztik. Közéjük tartozik a

  • tartalom: látogatások, visszatérő látogatások és tartózkodási idő
  • közösség: kommentek, követők és megosztások száma
  • bevétel: eladások, vásárlói adatok, adományok és megtakarítások
  • intézményi változások: személyzeti adatok, a múzeumi blogolók és közösségi platformokon aktív munkatársak száma, a tréningek mérföldkövei, új irányítás és folyamatok létrehozása

 

Összegzés

A digitális dolgokkal korábban csak egy osztály foglalkozott a Tate Britainben, de ez a stratégia életbe lépésével megváltozik, és a múzeumi munka minden területére kiterjed. Ehhez a váltáshoz szükség lesz erőforrásokra, továbbá a vezetőség és az intézmény minden munkatársának elkötelezettségére.

 

A Tate Britain stratégiája eredeti nyelven elérhető itt >>

(s)

Digitalizálás a múzeumokban

TANFOLYAM

A Petőfi Irodalmi Múzeum idén is elindítja akkreditált múzeum-informatikai tanfolyamát. Jelentkezési határidő: 2014. április 15.

2014. március 03. Magyar Múzeumok Online

Digitstrat szakmai nap

FELHÍVÁS

A Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület a Múzeumi Informatikai Szakfelügyelettel és a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetségével együttműködve digitalizálási szakmai napot szervez 2016. április 15-én a...

2016. február 02. Pulszky Társaság – MME

Több magyar múzeum is kapott elismerést!

DÍJ

2015-ben a MUZEUM@DIGIT Konferencia látta vendégül az AVICOM éves fesztiválját, melynek díjátadó ceremóniáján több magyar múzeum is kapott elismerést! Gratulálunk a Néprajzi Múzeumnak, a Skanzennek és a...

2015. november 11. Tari János
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...