A Tate Britain digitális stratégiája 2013–2015
DIGISTRAT
A digitális mint a mindenség dimenziója - ez a Tate Britain aktuális digitális stratégiájának kulcsmondata.
Szabó Dóra |
2016-03-04 12:47 |
A digitalizálás új kihívások elé állította a múzeumi szakmát. A folyamatosan megújuló IKT-technológiák alkalmazását kicsit talán idegennek érezzük a múzeumi világban, miközben olyan eszközöket ad a kezünkbe, amelyek forradalmasíthatják sok más mellett a hagyományos múzeumi tevékenységeket is. Hogy ne mi váljunk a feltartóztathatatlanul terjeszkedő digitális világ eszközeivé, hanem a lehetőségeket saját céljaink megvalósítása érdekében használhassuk fel, fontos, hogy stratégiai gondolkodás induljon a múzeumi digitalizálásról. A Pulszky Társaság -- Magyar Múzeumi Egyesület ehhez szeretne fórumot biztosítani a 2016. április 15-én megrendezendő DigitStrat szakmai nappal.
Az Urbán Franciska által szerkesztett cikksorozatunkban mintegy gondolatébresztőként, vitaindítóként újdonságokat, érdekességeket olvashatnak a digitalizálás témakörében, illetve hazai és külföldi digitalizálási gyakorlatokról értesülhetnek.
A Tate Britain digitális stratégiája 2013–2015: A digitális mint a mindenség dimenziója
Egy mindent átfogó digitális vállalkozás kifejlesztésével lehetőség nyílik arra, hogy közvetíteni lehessen a Tate Britain küldetését, valamint hogy élvezetesebbé lehessen tenni a közönség számára a brit modern és kortárs művészetet. Ennek eléréséhez a digitálisnak egy dimenziójává kell válnia mindannak, amit a Tate Britain tesz.
Vízió
A Tate a digitális aktivitás és a készségek kiszélesítésével egyrészt arra kívánja használni a digitális platformokat és csatornákat, hogy gazdag tartalmat állítson elő a már meglévő és az új közönség számára, másrészt hogy létrehozzon egy művészetek iránt elkötelezett közösséget, harmadrészt pedig maximalizálja ez ezekhez kapcsolódó bevételi lehetőségeket.
Digitális alapelvek
A Tate Britain közönsége olyan digitális élményeket fog átélni, amelyek:
- növelik a művészet iránti élvezetüket és megértésüket
- gondolatébresztők és részvételre késztetik a látogatókat
- a galéria programjait hirdetik
- könnyen elérhető információhoz juttatják őket
- arra késztetik őket, hogy felfedezzék a mélyebb tartalmakat
- termékek vásárlására, a Tate Britainhez való csatlakozásra és adakozásra késztetik őket
- elegáns és jól használható felületet kínálnak az adott digitális eszköz típusától függetlenül
- azokon a platformokon és website-okon jelennek meg, amelyeket a közönség használ
- minimalizálják azokat az akadályokat, amelyekbe a közönség beleütközhet
Ahhoz, hogy a múzeum ezeket a célkitűzéseket elérje, olyan megközelítést alkalmaz, amely:
- közönségközpontú
- folyamatosan kiértékelt és fejlesztett
- jól megtervezett és felépített
- többféle platformon megtalálható
- nyitott és megosztható
- fenntartható és mérhető
- központilag szabályozott és az egész intézményt érinti
Tartalom
Mivel a közönség magas minőségű művészeti tartalmakat igényel, a Tate Britainnek lehetősége nyílik arra, hogy jelentősebb digitális publikálóvá válhasson. Az intézménynek már vannak nagyobb tapasztalatai ezen a területen, főként a Tate Kids, Tate Shots, Tate Papers, Tate Etc. című művek kiadásával, továbbá online gyűjteményével és oktatási anyagaival. A Tate Britain úgy szeretné koordinálni, bővíteni és promotálni ezen tevékenységeit, hogy a közönséget jobban kiszolgálhassák. Emellett a következő, új tartalom előállításhoz kapcsolódó területekre kívánnak nagyobb hangsúlyt fektetni:
- a gyűjtemény digitalizálása – a művészeti gyűjtemény digitalizálása után a múzeumi levéltárat és a különleges könyvtári gyűjteményeket is szeretnék digitalizálni (Transforming Tate Britain: Archives and Access projekt)
- digitáliskutatás-publikációk – a program a gyűjtemény darabjairól összefoglalókat tesz közzé, amelyek megkönnyítik az online látogatók kutatását
- digitális galéria élmények – a digitális technológiák a jövőben átalakják a látogatók galériabeli élményeit. Az online elérhető információk kitágítják a kiállítás kereteit, a digitális tanuló stúdiók pedig a tanulási élmények és az elköteleződés új formáit fogják kínálni.
- digitális szerkesztői tartalom – a Tate Britain digitális kommunikációjának fontos részét teszik ki a rövid videók és a blogok. A múzeum saját médiacsatornáinak felhasználásával sokkal hatékonyabban tudják elmesélni a történetüket, valamint a múzeumi programokat is könnyebben hirdethetik.
Digitális közösség
Az intézmény alapvető fontosságúnak tekinti a digitális közösséget a művészethez való kötődés kialakításának elérésében. A társadalmi és közösségi aktivitás számos múzeumi funkció forradalmasításához vezet, mint ahogy az a marketing és a kommunikáció esetében történt.
A Tate Britainnek van már néhány sikeres közösségi kezdeményezése, például a Tate Kids, a turbinegeneration, blogok, közösségimédia-profilok és az online Tate Collectives. Annak érdekében, hogy ezekre a már létező kezdeményezésekre építsenek és bővítsék a közösség-központú megközelítést, a jövőben az alábbi területekre koncentrálnak:
- blogolás
- közösségi média
- tanulási és közösségi gyűjtemények
Bevételek
A digitális termékek és szolgáltatások eddig kiaknázatlan bevételi lehetőségeket kínálnak. A múzeum új termékek bevezetésével kívánja növelni a bevételt, valamint azzal, hogy megváltoztatja a kommunikációját a vásárlókkal. A bevételnövelést az alábbi öt területbe való befektetéssel kívánják elérni:
- jegyeladás – papír nélküli jegyek bevezetése
- digitális termékek és e-kereskedelem – online shop, online kurzusok, applikációk, e-könyvek stb.
- multimédiás túrák a látogatók mobileszközei segítségével – ingyenes és fizetett tartalmak szolgáltatása a látogatás idején
- digitális adománygyűjtés
- vásárlói kapcsolat menedzsment
Az intézmény
A digitális dolgok már nem csak a múzeum technikusainak feladataihoz tartoznak. Minden szervezeti egységnek van valamilyen digitális tevékenysége, és ezek száma az idő előrehaladtával csak növekedni fog. A teljesen digitális intézmény létrehozásához az alábbi területeken van szükség változtatásokra:
- a személyzet készségei és elkötelezettsége
- a munka új módjai
- irányítás és vezetőség
Elemzés és teljesítmény indexek
A digitális kínálat elemzésének fejlesztése nagyon fontos a siker biztosítása szempontjából. A fő teljesítményindexeket (key performance indicators – KPI’s) minden fókuszterületen kifejlesztik. Közéjük tartozik a
- tartalom: látogatások, visszatérő látogatások és tartózkodási idő
- közösség: kommentek, követők és megosztások száma
- bevétel: eladások, vásárlói adatok, adományok és megtakarítások
- intézményi változások: személyzeti adatok, a múzeumi blogolók és közösségi platformokon aktív munkatársak száma, a tréningek mérföldkövei, új irányítás és folyamatok létrehozása
Összegzés
A digitális dolgokkal korábban csak egy osztály foglalkozott a Tate Britainben, de ez a stratégia életbe lépésével megváltozik, és a múzeumi munka minden területére kiterjed. Ehhez a váltáshoz szükség lesz erőforrásokra, továbbá a vezetőség és az intézmény minden munkatársának elkötelezettségére.
A Tate Britain stratégiája eredeti nyelven elérhető itt >>
(s)